Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD har fastnat i iMac

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-12-18 02:45

Jag har en 24" iMac av senaste modell och nu verkar det inte bättre än att en DVDR har fastnat och vägrar att låta sig matas ut.

Det går att läsa från den utan några problem, men när jag ska mata ut den hör jag hur mekaniken förgäves försöker mata ut skivan för att nästan omdelbart börja läsa den på nytt och därefter ploppar den upp på skrivbordet, jag försöker igen och så vidare.

Vad göra? Jag har provat musknappstricket, terminalkommandot och att luta iMacen när jag matar ut, men skivan verkar inte kunna lämna läsaren.

(Fan ta han som fick för sig att ta bort gemhålet)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 11:51

Har du testat att starta om? Jag har fått ut en krånglande skiva efter att ha startat om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-18 12:45

Jag har inte testat själv, eftersom jag inte har nån iMac ännu, men jag har läst lite inlägg om detta problem och har förstått att det finns ett par saker man kan testa:

1. Stäng av datorn och vänta ett par timmar så den hinner svalna. Mata ut skivan med musknappstricket när du bootar igen. Idén skulle vara att när maskinen är varm så kan det vara lite för stort spel mellan mekanismens delar.

2. Stäng av maskinen. Mata FÖRSIKTIGT in ett papper eller liknande i springan så att det hamnar ovanpå skivan (alltså inte på läs-sidan). Se förstås till att det är en så lång remsa så att du kan hålla i ena änden utanför springan. Mata ut med musknappstricket när du bootar och var med och dra ut pappret tillsammans med skivan. Idén skulle vara att en del dvdr/cdr-skivor är lite för tunna för mekanismen, så om man fyller ut mellanrummet med ett papper så greppar mekanismen bättre.

Mvh
/genell

  • Oregistrerad
  • 2007-12-18 15:03

Ja MiAC och genell, jag har provat all tre förslagen.

Jag startade upp iMacen efter att den hade fått svalna över natten och då verkade skivan ha fastnat i en loop där mekanismen hela tiden matade in och ut den. Nu vill den inte ens läsas in så den hamnar på skrivbordet.

Blir väl att ringa Apple är jag rädd.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-18 16:17

Typiskt att det närmaste stället är överbokade och inte kunde ge mer information än "ring i början av januari". Så det är väl bara att sätta sig framför ratten och åka till närmsta verkstad som har tid.

En sak är i alla fall säker, jag kommer att skaffa AppleCare till den här maskinen.

Om du har en Bluetooth-mus så funkar det inte att ejecta genom att hålla inne musknappen när du bootar.

Testa terminalen, skriv: drutil tray eject

Tryck sen på retur.

Annars finns det någon metod att boota i firmware. Om inget av detta funkar så är nog DVD-enheten trasig. Eller moderkortet.

  • Medlem
  • Boston
  • 2007-12-19 17:11

Vet inte hur det är på senaste iMacen men på förra generationen finns det klassiska gemhålet i springan för skivorna. Brukar alltid funka för mig.

Annars har jag märkt att unmounta innifrån skivverktyg verkar fungera bättre på en krånglande skiva än kommando-e.

  • Oregistrerad
  • 2007-12-21 00:20

Tack för era förslag, men det är inget mjukvaruproblem utan skivan sitter fast fysiskt av någon anledning. Och dessvärre har de rationaliserat bort gemhålet och aluminium-iMacarna är nog de mest svåröppnade burkarna Apple någonsin släppt.

Synd bara att det hände mitt i julhelgen så jag har inget annat val än att vänta ett par veckor.

  • Medlem
  • 2007-12-21 07:04
Ursprungligen av Doktor G:

Synd bara att det hände mitt i julhelgen så jag har inget annat val än att vänta ett par veckor.

Vet inte exakt vad du tänkt göra med din DVD-läsare. Men kanske en extern HDD och en annan dator kan vara en nödlösning?

Vissa iMacar blir väldigt varma. Kan det bero på att plasten/aluminiumen expanderar tro?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-11 19:35

Om någon är intresserad så är den just nu inne på reparation. Tydligen var hela läsaren kaputt. Hoppas bara jag får den i tid till hans Steveighets keynote.

Det är inte så att skivan som fastnade var en film med Ben Affleck, som Aftonbladet delade ut för en tid sedan?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-11 19:58

Vad tror du om mig? Nej det var en DVDR med lesbisk hårdporr om man ska vara helt ärlig. Om inte annat så har jag väl gett killarna på Mediateknik något att snacka om i fikarummet.

Det var inte meningen att göra dig upprörd genom att anklaga dig för att vara en fan av träbocken Affleck eller köpa Aftonbladet, men just den filmen har orsakat en hel del problem för Macanvändare.

Tydligen någon ny typ av dvd som ska vara ekologisk. I vilket fall som helst är den otroligt sladdrig och ska icke användas i en slot in-läsare.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-12 00:08

No offence taken.

Det var en vanlig 4,7 GB DVD-R av märket TDK. Jag köpte 200 stycken för något år sedan och har aldrig haft problem vare sig att bränna eller läsa.

Men förhoppningsvis kommer ersättningsenheten att hålla för det den är till för.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-12 00:17

Hoppas du får din iMac tillbaka innan tisdag. Vad gäller DVD spelaren så köp AppleCare. Har haft Applecare till min Powerbook och det var nog den bästa investitionen jag kunde göra. Har fått 2x nytt motherboard, 2x ny skärm och ny DVD spelare. Kostade mig inte ett öre men var hos Apple 3 gånger genom åren. Min nya Macbook Pro har jag oxå köpt med Applecare.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2008-01-12 00:29

Jo jag börjar lära mig nyttan med AppleCare. Apples byggkvalitet har dessvärre blivit sämre med åren. Bortsett från en Performa jag hade oturen att ha en period har jag aldrig haft problem med Applehårdvara innan år 2005. Då gick först hårddisken i min PowerBook sönder strax efter att garantin löpt ut om jag minns rätt och sedan fick jag min iPod utbytt efter att den lagt av helt. Ersättnings-iPoden slutade fungera även den efter att all garanti var borta och efter att ha legat i en låda i 10 månader "lagade" jag den i somras genom att slå den hårt i bordet. Jag gissar att läsarmen på hårddisken hade fastnat. Sedan dess fungerar den fint.
Och PowerBooken, ja den fick ett sorgerligt slut då grafikkortet blev grillat, ungefär i samband med att jag beställde min iMac.
Den första iMacen jag fick hade något hårdvarufel på grafikkortet som gjorde att den visade regnbågsmönster på skärmen. Visserligen vackert, men ack så irriterande. Och nu har som sagt superdriven lagt av på ersättningsdatorn.

Så JA, jag ska skaffa AppleCare.

Doktor G: jag skulle ha struntat i apple care alla ggr.
Men i ditt fall så verkar det som du har ett grå moln över dig med otur så du kanske gör rätt i att fixa apple care

Lyfter fram denna tråd då den behandlar just det problem jag har framför mej.
(alla andra trådar med "Håll ner musknappen" o.s.v. är irrelevanta)

iMac 7.1 Aluminium
Skiva fastnat i optiska driven (audio skiva)

Driven försöker mata ut skivan, kan inte, laddar in den, tar den inte, försöker mata ut o.s.v.

Den har fastnat i en loop...

Eftersom det är en Alu iMac så är jag ovillig att öppna den i onödan,
en vit iMac var ju mycket lättare att jobba med...

Tips ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-27 18:25

Slagit av och på iMacen? Så du vet att det inte är mjukvaran....

Ursprungligen av kenjon:

Slagit av och på iMacen? Så du vet att det inte är mjukvaran....

Allt!!

Har pillat lite med visitkort och liknande och nu har den t.o.m. slutat försöka spotta ut skivan, men den syns inte heller på Desktopen.

Driven är nog rökt och jag ska köpa glas-sugkoppar i morgon och lyfta av framsidan, ta ut driven och sedan ska hon köra den med en extern drive från Kjell & Co. i stället.

Av rent intresse, någon som vet vad en sådan här drive kostar? Kan det vara samma/liknande/passande från en bärbar ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-28 16:58
Ursprungligen av LCR:

Av rent intresse, någon som vet vad en sådan här drive kostar? Kan det vara samma/liknande/passande från en bärbar ?

iMac 7.1 har PATA-anslutning till superdriven så prisvärt utbud är nog framför allt begagnatmarknaden. Det går troligtvis att använda från någon slaktad bärbar, borde vara likadan enhet som ligger i en monteringsram i iMacen.
iMac Intel 8X Slot Loading PATA SuperDrive Part 661-4391

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-27 23:47

Listas driven i Skivverktyg?

Ursprungligen av kenjon:

Listas driven i Skivverktyg?

Syns i "About this Mac"

I Skivverktyg dyker driven upp men inte skivan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-28 14:22

Och det går inte att Mounta/Unmounta den där heller då?

Jag har köpt glas-sugproppshandtag nu, precis kommit hem, mekar senare...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-07-29 09:07

Ett tips på bra glas-sugproppshandtag är "Monteringsverktyg för reflektorlampor typ halogen" art nr 36-4550 kostar 19:- på Clas Ohlson

Så!! Nu har jag plockat ut driven, mitt första ingrepp i en iMac Alu och det gör jag gladeligen igen!

Lyckas inte hitta ett enda dammkorn på skärmen heller!! B)

Jo, DVD-driven. Verkar vara samma jävla problem som jag haft på flertalet PowerBook G4 Alu där spärren för mata in/ut skiva har fastnat så att skivan inte går att mata ut, men på denna modell så är spärren mycket större. Se bild.

På PowerBook driven har jag tagit bort spärren och satt tillbaka driven, i detta fall väljer ägaren att köpa en extern drive vilket jag tycker är bra för jag vill inte lita på en modifierad drive inne i en iMac då den är mer omständlig att komma åt jämfört med PB Alu.

P.S. Så lärde jag mej att det heter omständlig också, trodde det hette omständig...

  • Medlem
  • 2011-07-29 13:42
Ursprungligen av LCR:

Så!! Nu har jag plockat ut driven, mitt första ingrepp i en iMac Alu och det gör jag gladeligen igen!

Lyckas inte hitta ett enda dammkorn på skärmen heller!! B)

Jo, DVD-driven. Verkar vara samma jävla problem som jag haft på flertalet PowerBook G4 Alu där spärren för mata in/ut skiva har fastnat så att skivan inte går att mata ut, men på denna modell så är spärren mycket större. Se bild.

På PowerBook driven har jag tagit bort spärren och satt tillbaka driven, i detta fall väljer ägaren att köpa en extern drive vilket jag tycker är bra för jag vill inte lita på en modifierad drive inne i en iMac då den är mer omständlig att komma åt jämfört med PB Alu.

[ATTACH="CONFIG"]29997[/ATTACH]

P.S. Så lärde jag mej att det heter omständlig också, trodde det hette omständig...

Hittade du vad det var som var felet på DVD-spelaren?

Bevaka tråden