Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X:s egen brandvägg kan inte användas pga annan brandvägg

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 23:43

Hej!
Jag vill gå in och ändra lite i Apples egna brandvägg (kör OS X 10.3.8) men får plötsligt följande felmeddelande: "Annan brandväggsprogramvara används på din dator. För att kunna ändra Apple-brandväggens inställningar, måste du först stänga av den andra brandväggen."

Problemet är att jag inte känner till att jag kör någon annan mjukvarubrandvägg.

Några tips?

MVH
/Björn

PS Felmeddelandet kom aldrig upp i 10.3.7

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 00:59

Om du har skrivit i terminalen något med ipfw så har du aktiverat firewall och då vill inte Apples gui firewall starta. Du måste först ta bort alla regler från ipfw listan och se om du kan starta apples gui.

//Rob

Ursprungligen av kumachan:

Några tips?

Jepp, precis som Robo-X skrev behöver du mixtra lite i terminalen.

sudo ipfw -f flush

And you're set.

Om du har kört Virtual PC så är det den som pillar med din brandväggsinställning. "ipfw -f flush" löser problemet...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 11:07

Tack så jättemycket för tipsen. Var först lite skeptisk eftersom jag inte hade mixtrat något i terminalen själv. Men det sista inlägget förklarade allt. Jag har VPC så då är Microsoft boven i dramat. En följdfråga: Kommer VPC att ställa om brandväggen varje gång jag kör VPC. Och måste jag då köra terminalen efter varje VPC-session? Vad gör VPC egentligen åt brandväggen. Har den en egen som körs utanför windows direkt på Macen och kan jag göra inställningar i denna?

MVH
/Björn

DU verkar inte fått ett svar på din fråga och ditt inlägg är några år gammalt, men jag försöker ändå.

Jag kör virtuellt på min windows maskin därför den är mycket kraftfullare och därför lämpar sig bättre att köra flera virtuella servrar på. När jag installerar vmware workstation och har igång min paranoida inställning på den så frågar den på automatik om jag skall acceptera trafik till och från vmware.

Vad de virtuella systemet gör är att skapa virtuella nätverkskort, och om du har vmware fusion igång så kommer du se dessa kort som vm0,1,2 eller något liknande.

Varför din brandvägg strulade på den tiden då du skrev detta kan eventuellt ha med att göra att brandväggen inte känner igen de virtualla nätverkskorten och vill blockera dessa.

Ursprungligen av everdark:

DU verkar inte fått ett svar på din fråga och ditt inlägg är några år gammalt, men jag försöker ändå.

Jag kör virtuellt på min windows maskin därför den är mycket kraftfullare och därför lämpar sig bättre att köra flera virtuella servrar på. När jag installerar vmware workstation och har igång min paranoida inställning på den så frågar den på automatik om jag skall acceptera trafik till och från vmware.

Vad de virtuella systemet gör är att skapa virtuella nätverkskort, och om du har vmware fusion igång så kommer du se dessa kort som vm0,1,2 eller något liknande.

Varför din brandvägg strulade på den tiden då du skrev detta kan eventuellt ha med att göra att brandväggen inte känner igen de virtualla nätverkskorten och vill blockera dessa.

Notera att mycket kan ha förändrats över fem år vad gäller virtualiseringen och effekten på värdsystemet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Notera att mycket kan ha förändrats över fem år vad gäller virtualiseringen och effekten på värdsystemet.

Nä, mycket har förändrats på 6 år.

1
Bevaka tråden