Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skaffa developer-konto så man kan få tag i iOS5?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Ovanåker
  • 2011-06-07 09:54

någon som vet hur man skaffar och hur mycket det kostar?
för att kunna få tag i IOS5?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-07 09:57

Tänk på att det kan finnas en anledning till att iOS 5 inte är släppt än. Det är ganska oklokt att gå med nu bara för att på förhand få tillgång till de nya funktionerna. Om det går illa finns det inget enkelt sätt att backa till 4.3.

Ursprungligen av Marcus K:

Tänk på att det kan finnas en anledning till att iOS 5 inte är släppt än. Det är ganska oklokt att gå med nu bara för att på förhand få tillgång till de nya funktionerna. Om det går illa finns det inget enkelt sätt att backa till 4.3.

Exakt. Jag är också lite småsugen på de nya funktionerna, men jag vågar inte lägga in en beta på min enda iPad/iPhone. Antingen skaffar jag en uppsättning extra för detta och då blev det helt plötsligt dyrt, eller så väntar jag tills det är släppt i skarp version.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-07 12:31
Ursprungligen av pmarriott:

Exakt. Jag är också lite småsugen på de nya funktionerna, men jag vågar inte lägga in en beta på min enda iPad/iPhone. Antingen skaffar jag en uppsättning extra för detta och då blev det helt plötsligt dyrt, eller så väntar jag tills det är släppt i skarp version.

Lite så tänker jag också. Jag väntar åtminstone tills nästa beta kommer med de värsta buggarna fixade, eller tills rapporter säger att första betan är hyfsat stabil.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-07 12:40
Ursprungligen av Vassius:

Lite så tänker jag också. Jag väntar åtminstone tills nästa beta kommer med de värsta buggarna fixade, eller tills rapporter säger att första betan är hyfsat stabil.

Den kommer inte bli stabil förens sensommaren troligtvis då de själva inte väljer att släppa den förens i höst. Alltid varit såhär så min rekommendation är att ska du inte använda enheten som utvecklingsenhet eller är för beroende av din iPhone. Uppdatera inte!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-06-07 10:08

Det kostar väl runt 800 spänn per år tror jag.

Eh kör på, jag kör alltid senaste Beta mitt Dev hade dock gått ut så jag har precis fått skaffa det igen och nu är iOS 5 på väg ner
Så ostabila brukar dem inte vara, det var nog Beta 3 av ngn version som var väldigt buggig däremot men så länge man kan ringa och om det krashar 1-2 ggr per dag är det väl ändå värt för att få tillgång till 5:an

Körde även Lion och den flyter ju på hur fint som helst sedan 3 mån tillbaka.

Håller inte med. En stor anledning till att köra Mac, iphone etc är att de bara funkar utan strul. Ska du peta in ostabil mjukvara tappar du liksom hela grejen.

För även om man kör de system som finns ute är det guld och gröna skogar då menar du då lr?
Har nu kört i snart 5 timmars pillande, ringa de och sms och tycker inget laggar eller strulat hitintills, endast bakgrundsbilderna som medföljer inte vill dyka upp, men av allt annat man för med iOS5 idag är det knappast ngt jag gråter över!
Fruktansvärd stabil faktiskt inte en enda hängning

Ursprungligen av @ndreas:

För även om man kör de system som finns ute är det guld och gröna skogar då menar du då lr?
Har nu kört i snart 5 timmars pillande, ringa de och sms och tycker inget laggar eller strulat hitintills, endast bakgrundsbilderna som medföljer inte vill dyka upp, men av allt annat man för med iOS5 idag är det knappast ngt jag gråter över!
Fruktansvärd stabil faktiskt inte en enda hängning

Då har jag bara att gratulera till att du fått en stabil beta. Hoppas du har samma tur när nästa beta kommer som du måste peta in.

Ursprungligen av pmarriott:

Då har jag bara att gratulera till att du fått en stabil beta. Hoppas du har samma tur när nästa beta kommer som du måste peta in.

Vilken erfarenhet av beta-releaser av iOS baserar du det på?

Ursprungligen av keptang:

Vilken erfarenhet av beta-releaser av iOS baserar du det på?

Absolut ingen. Kanske är iOS-betor oerhört stabila. Skulle dock inte få för mig att installera en. Om den är så vansinnigt bra så kunde de ju släppa den publikt, eller?

Ursprungligen av pmarriott:

Absolut ingen. Kanske är iOS-betor oerhört stabila. Skulle dock inte få för mig att installera en. Om den är så vansinnigt bra så kunde de ju släppa den publikt, eller?

Ja så brukar man ju jobba med releaser av nya mjukvaror.

Ursprungligen av keptang:

Ja så brukar man ju jobba med releaser av nya mjukvaror.

Öhhh. Vänta nu här. Såvitt jag vet kan inte vem som helst ladda ner den utan enbart utvecklare. Sålunda är den inte släppt publikt. Sålunda letar man fortarande efter fel i den. Sålunda vill jag inte ha den i min enda iPhone/iPad. Jag väntar tills den är släppt, och jag rekommenderar folk som inte vill vara just betatestare att göra detsamma. Det faktum att det är en beta garanterar nämligen bara en sak, att den inte är färdigtestad. Vad jag menade var att om iOS betor är fantastiskt stabila så kunde de ju hoppa över hela beta grejen och släppa den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-08 10:40
Ursprungligen av pmarriott:

Öhhh. Vänta nu här. Såvitt jag vet kan inte vem som helst ladda ner den utan enbart utvecklare. Sålunda är den inte släppt publikt. Sålunda letar man fortarande efter fel i den. Sålunda vill jag inte ha den i min enda iPhone/iPad. Jag väntar tills den är släppt, och jag rekommenderar folk som inte vill vara just betatestare att göra detsamma. Det faktum att det är en beta garanterar nämligen bara en sak, att den inte är färdigtestad. Vad jag menade var att om iOS betor är fantastiskt stabila så kunde de ju hoppa över hela beta grejen och släppa den.

Jag har inte heller haft några problem med beta, som andreas säger så var det någon beta för ett tag sedan som strulade lite, dock inget jag irriterade mig på (man har ju haft tidig android förut, och DET var mycket buggar och lagg etc etc) så detta var ingenting.

Om du inte gillar betorna, så skit i att uppdatera till dom då? O:-)

En beta version kan vara stabil.. Anledningen till att man inte släpper dem publikt först är för att ge utvecklare tid till att anpassa appar efter de nyare versionerna.

För att återgå till huvudfrågan så skulle jag föreslå att du registrerar dig som privatperson, inte företag. Jag försökte registrera som företag, och det sinkade mig nåt i stil med två år. Apples strul bara för att jag sade att det var för ett företag gjorde att hela registeringen gick åt skogen, den tid jag hade avsatt för att lära mig iPhone bara försvann, annat fick prioritet i stället och sedan blev det liggande till den här våren, när jag äntligen tog mig lite "startuptid" igen - nu som privatperson, vilket var helt problemfritt.

Jag har ibland undrat om jag är den enda som fastnat i den här fällan, men jag har hittat fler rapporter om strul, alltid från länder utanför USA, östeuropa och sådant. Däremot har jag inte hört från andra svenskar som haft problem, så de kanske tyckte mitt namn lät ryskt eller nåt.

För mig strulade det nyss då formuläret för registrering av dev-kontot tydligen inte klarar av utf-8, sen på att märka att mitt efternamn blivit fel tack vare é så lyckades jag betala med mitt kort. Pengar drogs och mail anlände med kommentaren "the enrollment name and credit card name doesn't match". Tack för den. Så nu måste jag fixa nytt legg (passet gick ut igår) för att sedan faxa (?!) dem en fotokopia på det.

Kanske finns en anledning till att jag hållit mig från att börja utveckla för iOS?

Ursprungligen av Noumenon:

För mig strulade det nyss då formuläret för registrering av dev-kontot tydligen inte klarar av utf-8, sen på att märka att mitt efternamn blivit fel tack vare é så lyckades jag betala med mitt kort. Pengar drogs och mail anlände med kommentaren "the enrollment name and credit card name doesn't match". Tack för den. Så nu måste jag fixa nytt legg (passet gick ut igår) för att sedan faxa (?!) dem en fotokopia på det.

Kanske finns en anledning till att jag hållit mig från att börja utveckla för iOS?

Ring Apple så fixas det direkt över telefon, blev samma sak för mig pga åäö.
Det finns ett telefonnummer på sidan där du registrerar dig har jag för mig.

Ursprungligen av keptang:

Ring Apple så fixas det direkt över telefon, blev samma sak för mig pga åäö.
Det finns ett telefonnummer på sidan där du registrerar dig har jag för mig.

..eller skicka mail, det gjorde jag.
Skickade samma mail till dom 5 gånger att det hade blivit fel, sen ca 2,5 vecka senare hade dom fixat det!:)

Haha. Jag ringer dem istället

1. Forumet är inte en chat. Personliga meddelanden ska INTE skrivas i trådarna. Använd PM i stället. Detta står i forumreglerna.

2. Tiggeri om att få sin enhet tillagd hos någons utvecklarkonto är inte heller något vi vill se på forumet.

Totalt fem inlägg raderade.

/Mod

Hur fungerar det när man skaffar kontot och ska skriva i sitt företagsnamn (tex Gameloft, Zynga etc..)? Är det bara att hitta på ngt om man nu ändå bara skaffar kontot för Betornas skull? Eller är ute och dansar på tunn is då..?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-30 23:16
Ursprungligen av Pain Reaper:

Hur fungerar det när man skaffar kontot och ska skriva i sitt företagsnamn (tex Gameloft, Zynga etc..)? Är det bara att hitta på ngt om man nu ändå bara skaffar kontot för Betornas skull? Eller är ute och dansar på tunn is då..?

Har du inget företag så ska du givetvis inte skriva något företagsnamn.

Ursprungligen av Mija:

Har du inget företag så ska du givetvis inte skriva något företagsnamn.

Men man måste ju det för att regga sig.. Hur gör man då som privatperson/ensam utvecklare?

Senast redigerat 2011-07-31 16:10
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-31 09:46
Ursprungligen av Pain Reaper:

Men man måste ju det för att regga sig.. Hur gör man då som privatperson/ensam utvecklare?

Det måste du inte. Du ska välja att du är en individual.

Senast redigerat 2011-07-31 09:57
Ursprungligen av Mija:

Det måste du inte. Du ska välja att du är en individual.

Måste jag missat ngt för jag valde att regga mig som en privatperson osv men var ändå tvungen att fylla i ett företagsnamn för att fortsätta.. :/

Senast redigerat 2011-07-31 16:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-05 21:53

Har man "lånat" en kopia av iOS 5 beta så ska man börja bli bekymrad nu verkar det som.
Apple Disabling iOS 5 Beta Installs and Developer Accounts Over Sales of Device Slots? - Mac Rumors

Ursprungligen av acke:

Har man "lånat" en kopia av iOS 5 beta så ska man börja bli bekymrad nu verkar det som.
Apple Disabling iOS 5 Beta Installs and Developer Accounts Over Sales of Device Slots? - Mac Rumors

Bra att dessa personer sätts dit. Öppnar developer-konton endast för att tjäna pengar och sälja slottar. Lika korkat av de personer som köper..

edit: Efter att ha läst lite så verkar det bara vara b1 och b2 som hade sista datum igår..

Senast redigerat 2011-08-05 23:17
Bevaka tråden