Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fixa "bad blocks" på hårddisk?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det något program som är bra på detta?

En kompis har en PowerBook G4 vars hårddisk strular. Har testat med DiskWarrior och det kan inte bygga om strukturen på hårddisken därför att "An unexpected error occurred while attempting to clear the disk's journal".

Startar man i Verbose-läge så står det på en rad "failed to update block 2 (ret 5)".

Testar man att grundformatera hårddisken med Skivverktyg så stannar allting up efter att stapeln som visar tid kvar har gått en bit.

Vad göra? Känner någon till ett program som kan stänga av felaktiga "blocks" (om det nu är det). OS 9 program duger också eftersom det är en äldre PB G4.

Annars är det väl bara att byta ut hårddisken...

Senast redigerat 2004-09-07 19:30

Bad blocks är fysiska fel på disken. hjälper ej med omformatering.
Jag vet att på pc så kan det funka så med omformatering att den markerar dom blocken som skadade och inte använder dom. Men risken är att det bara blir värre med tiden så det bästa rådet är att säkerhetskopiera så fort det går och sen köpa ny disk

  • Medlem
  • 2004-09-15 11:48

Om man väljer att formatera genom att skriva över allt med nollor, så markeras även dåliga block. Fast man undrar ju varför de har blivit dåliga... risken är att det kommer upprepas.

Hur som helst måste du ta backup, och göra en lågnivåformatering.

Bumpar en gammal tråd...

TechTool hittade 1 bad block på en av mina externa HD's.
Så kan man fixa det med omformatering eller inte?
Och hjälper det som det antyds i den här antika tråden att göra lågnivåformatering?
Vad är det för något föresten?
Rent tekniskt vad är det som händer?
'Släng skiten och köp nytt svar' är alltså inte vad jag är ute efter.
Datan är inte i fara på något sätt, jag har backup och backup igen på backupen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-27 18:59

Lågnivåformatering är inget man gör nuförtiden. Om en hårddisk får trasiga block så mappas dom bort automatisk och hårddisken plockar fram några hela som har legat i reserv. När hårddisken inte längre själv kan fixa detta då är det dags att kasta den och köpa en ny.

dåliga blocks går inte att fixa, dessa är dåliga permanent. Dock kan disken markera den som dålig och inte använda den mer.
Problemet är att har man väl fått ett dåligt block så brukar det sprida sig (som D Damlin skrev ovan).

Lågnivåformatering sysslar man inte med, är något sönder så är det sönder, framförallt när det gäller något så viktigt som hårddiskar.

Så svaret blir ändå, släng skiten och köp nytt, idag är det billigt (var inte lika billigt 2004).

Ursprungligen av keptang:

Så svaret blir ändå, släng skiten och köp nytt, idag är det billigt (var inte lika billigt 2004).

Jojo, förr eller senare så gör man ju så med alla diskar, känns bara lite onödigt med 1 bad block.
Tänkte nämligen köpa NAS snart, men inte riktigt ännu, så det känns lite trist och köpa mer enkla externa just nu.

Ursprungligen av Mija:

Lågnivåformatering är inget man gör nuförtiden. Om en hårddisk får trasiga block så mappas dom bort automatisk och hårddisken plockar fram några hela som har legat i reserv. När hårddisken inte längre själv kan fixa detta då är det dags att kasta den och köpa en ny.

Bra, då kan jag ju vänta lite och slänga skiten, om disken är så smart, men kanske inte betrakta den som 100% tillförlitlig, utan 90% eller så kanske. Inte haft några problem ännu i alla fall.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-27 19:23
Ursprungligen av panther:

Bra, då kan jag ju vänta lite och slänga skiten, om disken är så smart, men kanske inte betrakta den som 100% tillförlitlig, utan 90% eller så kanske. Inte haft några problem ännu i alla fall.

Vad ska du vänta på? Om du ser bad blocks så är hårddisken slut, då har den gjort sitt i det här livet.

Ursprungligen av Mija:

Vad ska du vänta på? Om du ser bad blocks så är hårddisken slut, då har den gjort sitt i det här livet.

Ok, då tolkade jag det fel, den har alltså slutat kunna fixa bad blocks när det dyker upp på rapporter. Got it!

Har faktiskt garanti kvar på den, bara 1 1/2 år,men det är en Seagate och de har inget diagnostik program till Mac som de kräver en kod rapport ifrån. Genom andra metoder skulle det tydligen fungera med att bränna en DOS variant på CD. Herregud 2011 och inte fullständig Mac support. Blir inga mer Seagate's diskar om det ska vara så komplicerat.
Nej, det gällde tydligen inte till externa diskar till Mac. Suck.

Får en känsla av att tiden som det kostar mig, kostar mer än en ny disk, även om jag utnyttjar garantin och får en ny disk. Kunden skulle tydligen betala frakten till UK också, röriga supportsidor också. Utmattningstaktik

Senast redigerat 2011-07-27 21:03
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-27 23:52
Ursprungligen av panther:

Ok, då tolkade jag det fel, den har alltså slutat kunna fixa bad blocks när det dyker upp på rapporter. Got it!

Har faktiskt garanti kvar på den, bara 1 1/2 år,men det är en Seagate och de har inget diagnostik program till Mac som de kräver en kod rapport ifrån. Genom andra metoder skulle det tydligen fungera med att bränna en DOS variant på CD. Herregud 2011 och inte fullständig Mac support. Blir inga mer Seagate's diskar om det ska vara så komplicerat.
Nej, det gällde tydligen inte till externa diskar till Mac. Suck.

Får en känsla av att tiden som det kostar mig, kostar mer än en ny disk, även om jag utnyttjar garantin och får en ny disk. Kunden skulle tydligen betala frakten till UK också, röriga supportsidor också. Utmattningstaktik

Det är bara att kontakta inköpsstället, du behöver inte tjata på Seagate eller vem det var. Bara lämna in den där du har köpt den, de får ta kontakten med tillverkaren.

Ursprungligen av kenjon:

Det är bara att kontakta inköpsstället, du behöver inte tjata på Seagate eller vem det var. Bara lämna in den där du har köpt den, de får ta kontakten med tillverkaren.

Det är bara 1-års garanti hos inköpsstället, det är specificerat hos Webhallen i detta fallet. De brukar vara bra att ha att göra med annars. 2-års garanti direkt från Seagate, så jag tror inte att de är intresserade av att fixa det. Har du varit med om annorlunda?

Går det inte att utesluta vissa bad-blocks vid formatering?

Har för mej att alla diskar har några dåliga sektorer som mappas bort vid lågnivå formatering, eller har jag fastnat i 80/90-talet?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-27 19:43
Ursprungligen av LCR:

har jag fastnat i 80/90-talet?

Ja precis så är det.

På den gamla tiden när datorer gick på ånga ungefär så...

Så hade PC's att de "tålde" upp till 256 Bad Blocks, medans macar slog bakut vid 64.....

Detta ledde till att jag fick stora mängder SCSI-Hårddisk från en "polare i branschen" och jag hade ett torn med högvis med disk i. Man körde lågnivåformattering och "Markbad" på dem ...
Givetvis RAID'at så det tålde att nån disk föll ur.
Då var det bara stoppa i en ny.

Stoppa i nya disk gjorde jag säkert en gång i veckan och efter ett tag lärde man sig att när det började braka loss så
fortsatte det enbart neråt i en accelererande spiral.

Så, man kan leva med ett bad-block, men blir det 2 blir det snabbt fler...

Jag hade inte lagrat ett piss som vart viktigt på den disken, dessutom kräver det ju också fullständig backup..

Billigare, enklare och ger lägre blodtryck att kasta den och köpa en ny.

Angående gamla diskar, hade ett gäng 9GB Seagate Barracuda 7200RPM SCSI i slutet på 90-talet (~97-99) i en dator konfigurerade i RAID.

Vaknade av att jag hörde ett barnskrik (trodde jag), det var en av diskarna som skar, fan vad rädd jag blev! haha, det var tider det.

Hände någon gång/månad efter att den första disken skar, gick åt många diskar. Stekheta blev dom också.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-28 00:13

Japp, min datorhandlare (ABC-Data i Karlskoga) bytte in en disk åt mej som hade 5 års garanti, efter knappt 3 år. Jag fick vänta ca 2 veckor innan jag fick en ersättare dock.

Ursprungligen av kenjon:

Japp, min datorhandlare (ABC-Data i Karlskoga) bytte in en disk åt mej som hade 5 års garanti, efter knappt 3 år. Jag fick vänta ca 2 veckor innan jag fick en ersättare dock.

Ok, ska slå en signal, hittade faktiskt ett svenskt nummer till Seagate på Webhallens supportsida också. Fanns inget på deras egna websida. Min tid är också viktig, vänta ett par veckor skulle väl vara ok, den tiden är inte så viktig. Har andra hd's.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-28 07:56

Har du köpt den hos Webhallen? Enligt konsumentköplagen är det dem du i så fall ska ha kontakt med, oavsett om de försöker skicka dej direkt till Seagate.

Ursprungligen av kenjon:

Har du köpt den hos Webhallen? Enligt konsumentköplagen är det dem du i så fall ska ha kontakt med, oavsett om de försöker skicka dej direkt till Seagate.

Skulle inte vara något problem att få den utbytt. En annan gång fick jag en ny över disk där, kan ju hoppas på det nu med. Det var tom 3 eller 5 års garanti, i alla fall mer än 2, på dem enligt Webhallen. Där ser man. Bara att fortsätta tömma den, och gå dit då.
Tack för upplysningen, trodde inte att de stod för garantin utöver det 1:a året.

Fick en ny på 3 minuter när jag nu tillslut fick tid att ta mig dit och byta ut den

Kan tillägga att det är ett stort plus om man tar med utskrift på TechToolPro's rapport om BadBlocks - det gör reklamationer ursmidiga.

Senast redigerat 2011-08-04 14:41
1
Bevaka tråden