Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa generations MBP (mid/late 2011)

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur tror ni nästa generations MBP kommer att bli, vad är din dröm?

Det ryktas om hybridvarianter av 15" och 17" som liknar MacBook Air.

Personligen tycker jag att MacBook Air serien kan expanderas med 15" och 17" och MBP har kvar sin form för mer kräsna användare som har behov av snabbhet/plats/säkerhet.

Min dröm på 17" MBP:
Vad skall Apple fylla i det tomma CD/DVD området, när CD/DVD brännaren troligtvis åker ut…

  • Plats för ytterligare två SSD med SATA III/Thunderbolt portar

  • Hårdvaru RAID kort/chip

  • SD kortläsare

  • 3G/4G inbyggt mobilt bredband

Med de två första punkterna skulle Apple kunna ge oss möjlighet att bygga en riktig vass MBP som kan köra RAID 5.

Apple bör bygga in mobilt bredband, helt otroligt att det fortfarande inte finns i deras bärbara datorer.

Även i Air såklart.

Inget modem i i deras datorer.
Kommer nog heller aldrig komma då det är så smidigt att använda telefonen som modem.

Jag skulle tro att Air på sikt får samma typ av chip som i iPad/iPhone (3G/GPS). Möjligen med 4G.
MBP tror jag får mer batteri (i stället för DVD:n). Apple har ju ofta stoltserat med hur länge man kan arbeta med datorn utan att plugga in den.

Jag hoppas på högre upplösning på skärmen på 13" MBP så att den minst motsvarar MBA:s upplösning (1440x900).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-27 13:58

Jag upprepar nog mest vad andra skrivit men mina önskemål är:
Inbyggt mobil bredband hoppas jag är standard i nästa version av alla bärbara.
DVD-enheten känns överflödig och borde vara tillval i BTO och/eller säljas löst som till MBA.
Två diskar, en SSD och en vanlig HD.
Längre batteritid, det kan man aldrig få för mycket av.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-28 00:00

Jag hoppas att man i Macbook Pro-serien fortsätter att inhysa en 13"-model — åtminstone om dagens 13" Air inte blir tillräckligt kraftfull och billig för att kunna ersätta den. Väntar just nu på att Pro-serien ska inspireras av Air-seriens fördelar (med andra ord: mer än bara högre prestanda vid nästa uppdatering). Skulle vara mycket tråkigt om 13" Pro försvinner, så att man istället, rent prismässigt, hänvisas till 11" Air — med allt vad avkall på prestanda heter!

Men det kanske är så att jag läser in alldeles för mycket i de rykten som pratar om nya och lättare (och Air-inspererade) 15" och 17" Pro-modeller? Hur tror ni Apples bärbara segment kommer se ut när/om Pro-serien bantas ned rent fysiskt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-29 00:30

Ny design, USB3, bättre batteri, plats för 2 hårddiskar, högre upplösning på skärmen, möjligen annat materialval och naturligtvis bättre prestanda

Ursprungligen av P1200VB:

Ny design, USB3, bättre batteri, plats för 2 hårddiskar, högre upplösning på skärmen, möjligen annat materialval och naturligtvis bättre prestanda

USB 3 tror jag knappast.
Vad för matrial vill du se då?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-29 13:31
Ursprungligen av Antonic:

USB 3 tror jag knappast.
Vad för matrial vill du se då?

Liquid Metal. USB3 borde komma då Intel ger stöd för det i moderkortskretsarna.

MacBook Pro Liquidmetal Mockup

Report: Lighter, Cheaper, Longer-Lasting & LiquidMetal MacBook Pros Incoming | Cult of Mac

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-29 20:02
Ursprungligen av P1200VB:

Liquid Metal. USB3 borde komma då Intel ger stöd för det i moderkortskretsarna.

MacBook Pro Liquidmetal Mockup

Report: Lighter, Cheaper, Longer-Lasting & LiquidMetal MacBook Pros Incoming | Cult of Mac

Jag antar att du är medveten om att de där artiklarna skrevs i februari, innan nuvarande modellen kom ut? Det var mycket snack om LM då, men det dog ut totalt när det visade sig att designen var oförändrad. Har inte hört ett knyst om LM sen dess, så hoppas inte på för mycket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-29 21:49

Det var massa snack om ny design generationen före unibodyn kom, men så blev det inte utan vi fick vänta 8 månader till. Skulle tro att Liquid Metal är på g men om det kommer nästa generaion eller om det dröjer ännu längre är svårt att säga.

Tror ni att det kommer ut en ny version i år eller kommer det i feb?
Har studentrabatt till sista okt nämligen

Ursprungligen av Antonic:

Tror ni att det kommer ut en ny version i år eller kommer det i feb?
Har studentrabatt till sista okt nämligen

Apple brukar vanligtvis uppdatera MBP två gånger per år, en i början på året och en i augusti/september. Om det även sker i år vet jag inte… Även jag väntar på en uppdatering så att jag kan uppgradera min dator, jag har dock ingen brådska…

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple brukar vanligtvis uppdatera MBP två gånger per år, en i början på året och en i augusti/september...

Det där stämmer inte. De senaste uppdateringarna har varit:
- Februari 2011
- April 2010
- Juni 2009
- Oktober 2008
- Februari 2008

Dvs med 8-10 månaders mellanrum. Källa: MacRumors Buyer's Guide

Min gissning är att det blir 7-8 månader den här gången - dvs att den kommer i september eller oktober.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där stämmer inte. De senaste uppdateringarna har varit:
- Februari 2011
- April 2010
- Juni 2009
- Oktober 2008
- Februari 2008

Dvs med 8-10 månaders mellanrum. Källa: MacRumors Buyer's Guide

Min gissning är att det blir 7-8 månader den här gången - dvs att den kommer i september eller oktober.

Jag köpte min 2007 och då kom den ut augusti/september och min fars köpte sin i jan 2007 då den kom ut då… Men två gånger per år var menade jag ca 7-9 månaders mellanrum (fast det inte var så tydligt i förra inlägget) Kvartal 1 och 3 skulle jag ha skrivit. År 2009-2010 verkar vara ett undantag, såvida inte Apple ändrar sina rutiner…

Nej jag har inte heller någon brådska men skulle vara roligt att få en uppgraderad version.
Annars tjänar jag inget på Csnkortet hehe

Ursprungligen av The Real Viking:

Hur tror ni nästa generations MBP kommer att bli, vad är din dröm?

Det ryktas om hybridvarianter av 15" och 17" som liknar MacBook Air.

Personligen tycker jag att MacBook Air serien kan expanderas med 15" och 17" och MBP har kvar sin form för mer kräsna användare som har behov av snabbhet/plats/säkerhet.

Min dröm på 17" MBP:
Vad skall Apple fylla i det tomma CD/DVD området, när CD/DVD brännaren troligtvis åker ut…

  • Plats för ytterligare två SSD med SATA III/Thunderbolt portar

  • Hårdvaru RAID kort/chip

  • SD kortläsare

  • 3G/4G inbyggt mobilt bredband

Med de två första punkterna skulle Apple kunna ge oss möjlighet att bygga en riktig vass MBP som kan köra RAID 5.

Skulle jag gissa på något så är det att Apple inte utökar Air-serien med en 15" för att fortsätta hålla MBP svulstig. Hittills har de i princip alltid gjort så kompakta laptops som de bara kan, och nu när både DVD-läsare och hårddiskar med roterande glasskivor är på utdöende lär de knappast diktera formen för en ny generation MBP. Därför tror jag att åtminstone en lite mer Air-liknande 15" MBP bara är en tidsfråga. Kan däremot tänka mig att 17" får fylla samma roll som "dinosaurie" för användare med specialbehov, ungefär som Mac Pro, och att den helt enkelt inte uppdateras designmässigt.

Min dröm-Mac är iaf en högpresterande 15" där allt gammalt mög helt enkelt tagits bort för att göra den lättare och tunnare. Ingen RAID, inga kortplatser, allt sånt får Thunderbolt ta hand om i stället. Tror det vore rätt awesome

Ursprungligen av Samuel K:

Min dröm-Mac är iaf en högpresterande 15" där allt gammalt mög helt enkelt tagits bort för att göra den lättare och tunnare. Ingen RAID, inga kortplatser, allt sånt får Thunderbolt ta hand om i stället. Tror det vore rätt awesome

Kanske det blir två 15", en MacBook Air och en MacBook Pro. En sådan lösning skulle tillfredställa två grupper av MacBook användare.

Känner flera redigerare som vill ha RAID inbyggd i MacBook Pro. De vill slippa släpa en klumpig RAID, när de i vissa situationer filmar och redigerar ute på fältet och då vill de ha minimalt med utrustning med sig…

Ursprungligen av The Real Viking:

Kanske det blir två 15", en MacBook Air och en MacBook Pro. En sådan lösning skulle tillfredställa två grupper av MacBook användare.

Jag tror att vi hade sett en 15" Air för länge sedan, om Apple velat släppa en sådan. En maskin med 15" skärm i ett produktsegment där kompakthet prioriteras före prestanda vore nog dessutom lite av en bastard. Får jag gissa på något så är det snarare att Apple håller sig kvar vid att instegsmodellerna har 13" och lägre, medan stora skärmar fortsätter vara en Pro-grej. En "Air-ifierad" MBP lär dock knappast vara lika kompakt, snarare något mellanting mellan bojsänkena vi har nu och Air eftersom det fortfarande är höga prestanda som gäller.

Men som sagt, det är ju bara jag som sitter och gissar. Ska bli intressant att se vad det faktiskt blir

Citat:

Känner flera redigerare som vill ha RAID inbyggd i MacBook Pro. De vill slippa släpa en klumpig RAID, när de i vissa situationer filmar och redigerar ute på fältet och då vill de ha minimalt med utrustning med sig…

Jag tror den gruppen är lite för liten för att motivera den sortens anpassning av chassit. Utifrån vad Apple sagt och gjort på sistone kan jag mycket väl tänka mig att de i stället väntar in prisutvecklingen och helt enkelt dumpar mekaniska hårddiskar till förmån för riktigt högpresterande SSD:er, när tiden väl är inne. Lär inte tillfredsställa de mest avancerade videoredigerarna, men jag tror det är ett så pass stort lyft för alla andra potentiella köpare att de väljer den vägen i stället.

Jag kommer själv använda min till Fotot och videoredigering och jag ser faktiskt inte Raid som något som kommer utan det kommer vara
mera av SSD lösning.

Tanken är att köra på en 256gb ssd till OS m.m. och 1tb mekanisk hårddisk tills SSD med minst 512gb sjunkit i pris.

Har jag tur så kanske det kommer en uppgradering innan sista Okt.
After School erbjudandet går ut 20sep så troligtvis efter det.

1
Bevaka tråden