Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad är 'Daisy-chain'?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag köpte en 5 portars ethernet-hub som förutom de 5 portarna har ytterligare en som heter 'Daisy-chain.
Hubben är en Repotec RP-1656KT.

men vad är en 'Daisy-chain' för något?

(det ser jallafall inte ut som ett gäng länkade tusenskönor, å andra sidan är det ju missommar snart... )

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
jag köpte en 5 portars ethernet-hub som förutom de 5 portarna har ytterligare en som heter 'Daisy-chain.
Hubben är en Repotec RP-1656KT.

men vad är en 'Daisy-chain' för något?

(det ser jallafall inte ut som ett gäng länkade tusenskönor, å andra sidan är det ju missommar snart... )

"Daisychaining" som det heter på svenska beskriver för det mesta att man skall koppla enheter i en kedja (jfr SCSI). Repotecs hemsida ger inget svar, men jag skulle kunna tänka mig att om det är en RJ45 kontakt i det sjätte urtaget så är detta säkert en "twistad" ethernet kabel tänkt för att koppla din hub vidare till en annan hub. Minnet är lite grumligt, men jag vill minnas att upp till tre nivåer av hubbar kan kopplas ihop på detta sättet.

/X

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 15:42

Daisy-chain förekom förr i tiden genom den gamla typen av nätverksförbindelse som i Macens fall nyttjade dom gamla dosorna för LocalTalk. Kopplades upp i serieform så det blev en "lång kedja" därav nätet till skillnad från Ethernet som blir mer stjärnformigt. Farallon hade även en egen daisy-chain lösning som var populär på Macen som hette Phone-Net och som också anslöts på LocalTalk-porten på Macen men mellan de olika dosorna hade man istället vanliga telefonkontakter.

Med hjälp av PhoneNet kunde man bygga egna lokala nät där man kunde nyttja i stort sett all befintlig infrastruktur (som tex. gammalt snabbtelefonnät, telefon eller motsv). 4-tråd räckte bra. Det funkade alldeles utmärkt men några svindlande hastigheter blev det ju inte.

Men i ditt fall syftas det nog på möjligheten att ansluta ytterligare en hub i serie från din burk med via RJ-45 och CAT 5 kablage. Daisy Chain syftar mer på sättet att koppla upp mer än tekniken i sig.

Hmm, när man tittar på deras sida börjar jag inte undra om dom har skrivit "Daisy Chain" istället för "Uplink" som är mer normalt. Syns inte riktigt bra. Har du någon Uplinkport?

Tack snälla för dessa allmänbildande rader. 99mac är en riktig tillgång!

Citat:

Hmm, när man tittar på deras sida börjar jag inte undra om dom har skrivit "Daisy Chain" istället för "Uplink" som är mer normalt. Syns inte riktigt bra. Har du någon Uplinkport?

[/B]

Nä det tror jag inte. Det ståtr jallafall inte uplink någonstans på plastlådan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 17:02

Om det är vid RJ-45 porten längst till vänster det står DaisyChain på skulle jag gissa att det bara är ett klämkäckt alternativ till "uplink". Den porten är till för att ansluta hubben mot det lokala nätverket alternativt annan hub/switch. Inte mycket att tjafsa om, men det gav ju iaf ett tillfälle att återväcka de gamla LocalTalk-kunskaperna (som jag tycker spontant är mycket mer Daisy Chain än vad Ethernet nånsin blir...:D )

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-06-17 17:12

DaisyChains används vid främst bigwallklättring för att klättra i skyhooks, och består av en slinga sydd i loopar som bildar steg/öglor.
Men det kanske inte var den typen du var ute efter...

/M

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-06-17 17:31


Där kan man ju verkligen snacka om Walknet.....nog för att det gick sakta men ändå.

1
Bevaka tråden