Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökes: Ny mus för grafisk design

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är så trött på Apples möss nu. Mighty Mouse blev alltid kass i scrollhjulet och var inte tillräckligt bra i övrigt för att jag skulle "köpa det". Magic Mouse är oergonomisk (väldigt låg) och är helt omöjlig att arbeta med i finkänsliga situationer som i Photoshop, After Effects etc. Jag vill åt en hederlig ergonomisk mus som har schysst tyngd, ansluts med USB (Ja, USB!) och som hellre är BRA framför SNYGG.

Jag har hört mycket gott om Razer (ex. RAZER LACHESIS BANSHEE BLUE USB - En klassiker!) men vet också att Logitech är bra över lag. G500 funderar jag på bland annat (LOGITECH LASER MOUSE G500 GAMING USB - Logitech® Gaming Mouse G500. Precision och kontroll i skarpa lägen.).

Jag önskar bara höger- och vänsterklick, samt någon fram- och bak i historiken-knappsats som är rätt vanligt. Sen ett scrollhjul, såklart. Men andra knappar kommer vara överflödiga. (Fast är det en riktigt skön mus så kan de likväl få vara där, om man kan stänga av funktionerna.)

Nu är ju ergonomiska möss en sak för var och en att avgöra, men vad har ni för erfarenheter? Är Razer sköna? Eller är det hype? Ska man satsa på Logitech G500, eller tipsar ni om annat?

Ser fram emot svar

Har länge kört Logitech Revolution - detta är uppföljaren - har en sådan nu.

LOGITECH LASER MOUSE PERFORMANCE MX USB - Mus i fullstorlek med Logitech Darkfield Laser Tracking

  • Medlem
  • Etuna
  • 2011-07-24 03:28

Jag har en gammal Razer Diamondback (köpt för säkert 6-7 år sen), när den väl går sönder kommer jag byta den mot en ny Razer. Lätt bland de bästa möss jag har haft

Håller med om Diamondback. Skön att hålla, mycket bra precision, lagom många knappar (två på varje sida utöver de vanliga), och ser bra ut. Finns även en vit som heter Pro Click 1.6 el dyl som bara är en vit diamondback - passar ofta bättre med macar

  • Medlem
  • City
  • 2011-07-24 08:32

Vi kör med denna, WEBHALLEN.com - Steelseries Kinzu Optical Mouse
Finns även variant med sidoknappar och tyngder men denna vinner på enkelhet, precision och tygklädd sladd.
Knappen ovanpå ställer in ett "långsamt" läge om man vill ha mycket precision snabbt.
Är lite allergisk mot sladd generellt men hittade ingen trådlös vid tillfället som var lika bra tillsammans med Mac.

För att skapa en snabbare mus använder jag även det superbra programmet "Mouse Acceleration".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-24 10:55

Ska man jobba mycket med mus tycker jag att en trackball är att föredra. Kensington har väl en av de bättre.
Orbit tycker jag har för liten kula, men deras Expert Mouse Optical är helt suverän.

Kensington Europe - Search Results:

Edit: Eftersom det var ett sökresultat i länken funkar förstås inte den. Men sök efter trackball på deras sida.

Sluta kör korkade möss. Jag har provat 100 olika "inmatningsdon" innan man landade på Wacom-brädor.

Har en trådlös mus liggande i en skrivbordslåda till de få tillfällen när folk som inte kan använda ett Wacombord pillar på datorn.

Kommer aldrig i hela mitt liv gå tillbaka till mus.

Som en bonus försvinner all värk i armen på en vecka.

Tack fär tipsen. Jag har två wacomplattor (en bamboo medium och en Intous 4 Large), och en magic trackpad. Är inte intresserad av något annat än en ny mus. Blir nog en razer.

Tack!

Ni som gillar Razer, vad tror ni om Imperator?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-26 01:05

Även jag har sneglat lite i periferin på en "Imperator".

Hur väl fungerar deras drivrutiner under Mac OS? Och går det stänga av dessa tramsiga lysdioder som får musen att "glöda"

Är Logitech ett säkrare val för bruk i Mac OS? Jag menar deras drivrutiner är ju väl testade. Har inte hört ett dyft om "Razer" dock...

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-07-26 12:33

Jag kör med Logitech's MX518 och har gjort det sedan långt tillbaka. Många möss och kommit och gått sedan dess men slutar alltid med att jag går tillbaka till min trogna MX518. Ligger väldigt bra i handen och har tillbringat många timmar i photoshop etc. med den utan några som helst problem.

Nu har dock dess efterföljare gjort sin entré på marknaden i form av G400. Samma form, annat mönster på överdelen, uppdaterad sensor med högre dpi (och tack gode gud fortfarande optisk och inte laser). Jag är väldigt glad att dom behöll samma typ av scroll som MX518 har... hatar verkligen det nya hjulet dom annars sätter på alla nya möss.

Bästa annars är väl att åka till närmsta Mediamarkt eller liknande och klämma o känna på mössen för att hitta en som ligger bra i handen.

Köpte en Razer Death Adder 3500DPI. Superskön, verkligen! Riktigt, riktigt skön i handen. Men. Jag har Lion och med drivisarna installerade kan jag inte använda fram- och bakknapparna till att gå i historiken i webbläsare etc utan de aktiverar Mission Control och Dashboard. Wäh. Någon som har en idé?

Ursprungligen av henkebarn:

...med drivisarna installerade kan jag inte använda fram- och bakknapparna...

Ett tips kan vara att skippa Razers programvara och i stället använda t.ex SteerMouse för att programmera knapparna.

  • Medlem
  • Etuna
  • 2011-08-08 17:34
Ursprungligen av henkebarn:

Köpte en Razer Death Adder 3500DPI. Superskön, verkligen! Riktigt, riktigt skön i handen. Men. Jag har Lion och med drivisarna installerade kan jag inte använda fram- och bakknapparna till att gå i historiken i webbläsare etc utan de aktiverar Mission Control och Dashboard. Wäh. Någon som har en idé?

Jag hade samma problem, fixa SteerMouse så kan du binda knapparna precis som du vill!

Ja, det var ett mycket bra tips! Tack!

Microsoft släpper ny snart som ganska trevlig ut.
Microsoft Touch Mouse | Microsoft Mouse | Microsoft Hardware

Vilken mus du använder handlar mycket om smak. Själv kör jag med en gammal Logitech 610 (Tråd). Det däremot i princip all missar är musmattan de använder. Det du skall ha är en spelmusmatta (eller musplatta rättare sagt) som t.ex. WEBHALLEN.com - SteelSeries Musmatta 9HD
WEBHALLEN.com - SteelSeries Musmatta Experience I-2 - Svart

Eller dylikt. Saken med denna typ av musunderlag är att det kan få en gammal mus att kännas som en helt ny.Precisionen ökar extremt mycket.

  • Medlem
  • 2011-10-27 12:13

Jag var i ett svagt ögonblick på väg att låta Apples MagicMouse ersätta min Logitech MX1000 (som är den bästa mus jag ägt tidigare) men så igår fick jag istället upp ögonen för Logitech Performance MX med Darkfield®-avläsning. Helt underbar känsla och precision. Rekommenderas!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-10-27 14:09

Jag kör med en Logitech M505. Bra precision om man ska rita urklippsbanor och sånt. Inget onödigt bjäfs, en bra mus heltenkelt.

1
Bevaka tråden