Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärmen på minimal-ljus-läge hela tiden, Macbook 13"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 23:15

Tjena har en helt vanlig Macbook 13", som är ca 2 år gammal. Nu har skärmen slocknat, den har inte slocknat helt utan bara sån som när man dragit ner ljuset till det lägsta (nästan helt svart). Det går inte att höja lyset igen.

Kopplar jag in en extern skärm så funkar det fint där.

Någon som vet vad problemet kan vara? Tror ni fabriksgaranti täcker detta?

Tack

Kan vara skärmen. Vad har du provat för felsökningsmetoder?

Nej, fabriksgarantin är ett år, så felet täcks inte av det.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-25 09:40

Har inte provat så många fler felsökningsmetoder än att försöka höja ljuest (det går inte), och koppla in en extern skärm (det går).

Vad kan det kosta att laga det här då? Ingen som haft liknande problem nån gång..?

  • Medlem
  • 2011-07-25 09:45
Ursprungligen av ekanman:

Har inte provat så många fler felsökningsmetoder än att försöka höja ljuest (det går inte), och koppla in en extern skärm (det går).

Vad kan det kosta att laga det här då? Ingen som haft liknande problem nån gång..?

Du har alltid tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Jag skulle utnyttja denna rätt och gå tillbaka till butiken och hävda att det är ett ursprungligt fabrikationsfel. Det är inte alls omöjligt att du får till det. En hårddisk tex räknas som förbrukningsmtrl, eftersom den har rörliga delar. En bildskärm i en bärbar gör rimligen inte det. Kräv en ny skärm helt enkelt, men var smidig och trevlig så löser det sig nog. Lycka till!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-25 10:25

Startat om datorn? Kanske testa med en ny användare också, jag vet inte om ljusstyrkan sparas för varje användare....

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-07-25 11:58

Prova att starta med installationsskivan för att se om det är din OS X installation som strular eller inte.
Min vilda gissning är dock att belysningen lagt av. Är det lika mörkt över hela skärmen?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-25 12:50

Har provat starta om, har provat Med installationsskiva, men problemet är fortf att jag inte kan se nåt.

När det först hände för 2v sedan så slocknade skärmen i typ 3-4h efter att batteriet laddats ur. Sen dunkade den som vanligt i 2h, sen försvann det igen, varit på minst-ljus-läge sen dess.

Köpte datorn på Apple i SWE, men bor i Norge nu, så ska prova lämna in den här idag.

Tack för hjälp !:)

Är det minst-ljus-läge eller är bakgrundsbelysningen helt borta (vilket jag tror)? Viss skillnad på det. Kan du ta ett kort och posta?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-25 15:30

Var o pratade med Apple precis, det är bakgrundsbelysningen som är borta. Dom skulle skicka den på rep när jag fixat fram kvitto.

Det kostade 550kr att undersöka den. Dessa pengar skulle jag få tilbaka om det gick på garantin, annars skulle jag betala detta + eventuella Reparationskostnader.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • 2011-07-25 23:02
Ursprungligen av ekanman:

Var o pratade med Apple precis, det är bakgrundsbelysningen som är borta. Dom skulle skicka den på rep när jag fixat fram kvitto.

Det kostade 550kr att undersöka den. Dessa pengar skulle jag få tilbaka om det gick på garantin, annars skulle jag betala detta + eventuella Reparationskostnader.

Vad tror ni?

Ledsen att säga det, men då du säger att datorn är två år gammal, så lär det inte gå på någon garanti, då den är 12 månader. Nu är ju inte Norge ett EU-land heller, så jag vet inte om de har tre års reklamationsrätt (vilket är en EU-bestämmelse från början). Har man tur tar de det på Goodwill.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-25 16:00

Undersökning brukar man inte betala om man reparerar, bara om man inte vill ha reparationen utförd.

Norge har fem års reklamationsrätt.

  • Medlem
  • 2011-07-26 05:47
Ursprungligen av Capeman:

Norge har fem års reklamationsrätt.

Wow, det var som tusan! Det hade jag ingen aning om. Bra hur som helst i det här sammanhanget ju!

1
Bevaka tråden