Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt - kommer det slå?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-23 10:50

Vad tror ni om Thunderbolt-gränssnittet? Kommer det bli överhuvudtaget få något momentum på marknaden eller kommer det bli ännu mer obskyrt än FW800 utanför Apples egen hårdvara?

Jag tillhör själv dom som frivilligt lagt upp kanske 50% extra för en hårddisk med FW800-gränssnitt - allt annat lika i övrigt. (Under min PC-tid lade jag ut samma extrapengar för SCSI).

Men som alla vet har inte ens FW trots 15 år på marknaden speciellt känt hos vanliga datoranvändare. Nu när USB3 finns frågar man sig vilket incitament det kommer finnas hos tillverkare att lägga ned resurser på T-bolt hårddiskar eller ens bildskärmar. Låt vara att Apple numera har en ansenlig marknadsandel, men det hjälper ju inte om de flesta fortfarande nöjer sig med USB2 för den där extra hårddisken.

Kommer vi om 10 år skratta åt den där oanvända kontakten på Mac'arna?

Tror det måste komma upp lite regler först innan det blir större. Sony har implementerat detta gränssnitt fast använt sig av en kontakt som mer liknar USB istället för displayport-kompatibla kontakt.

Tror det kan lyckas speciellt nu när Apple släppt skärmar och fler förmodligen börjar inse att vi inte behöver en så jäkla många kablar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-23 11:27

Jag tror helt klart att det kommer slå. När andra riktigt stora aktörer (Sony) har anammat gränssnittet så tror jag att det kommer väldigt stort inom "kort". Jag ser oändliga möjligheter med det, speciellt när "version 2.0" blir aktuellt.

Jag tror att Thunderbolt kommer att bli mer framgångsrikt än FW på andra hårdvaror än Apples eget.
Skäl

  • Mycket högre kapacitet

  • Fungerar som informationsbärare för all slags information

  • Lägre licensavifter

Oroande tecken för Thunderbolt:

  • Inkonsekvens… Thunderbolt finns även numera på Sony laptops, men där sitter den på USB porten istället…

Jag hoppas att övriga PC tillverkare hoppar på Thunderbolt tåget och väljer Apples lösning, att integrera Thunderbolt i MiniDisplay Port jacken. Denna lösning tycker jag är mer praktiskt än USB.

  • Medlem
  • 2011-07-23 14:53
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hoppas att övriga PC tillverkare hoppar på Thunderbolt tåget och väljer Apples lösning, att integrera Thunderbolt i MiniDisplay Port jacken. Denna lösning tycker jag är mer praktiskt än USB.

Jag håller med. Tyvärr så är det nog mycket prestige i vilket av gränssnitten som är bäst. Och därför får nog PC-världen svårt att svälja stoltheten och öppet erkänna att USB är passé.

Det är ju inte svårare att få in thunderbolt istället för displayport kan jag tycka så alla skärmar borde ju ha det snarast!

En sak som skiljer sig från hur det var för FireWire och SCSI är att Apple nu har otroligt mycket starkare ställning, fler användare, starkare "image" etc.

Även om andra tillverkare inte hoppar på så tror jag att det garanterar en marknad stor nog för att Thunderbolt ändå ska slå igenom "tillräckligt" mycket.

Om den globala fördelningen mellan FW och USB2 är/var 1 på 1000 - så tror jag att fördelningen mellan TB och USB3 blir 10 på 1000.

FW fasas nu ut och ersätts av TB. eSATA tynar bort helt efter att aldrig tagit sig upp ur tynandet. För pro's - som i många lösningar använder FW - så är det nu TB som gäller. Inom t.ex. pro-video har det länge varit fiber, SDI och FW - nu blir det fiber, SDI och TB. Tunga externa ljudkort blir också TB.

För den där enorma massan på planeten - den där kollosala Win-majoriteten - så är det USB3 som gäller. En mycket stor majoritet av jordens datoranvändare har aldrig hört talas om TB och dom kommer aldrig någonsin att höra talas om det.

Själv har jag sista generationen av MBP och iMac hemma - sista generationen UTAN TB - och detta retar mig. Jag har också kringutrustning - t.ex. ett dyrt och fenomenalt ljudkort som heter Apogee Duet - det är FW och är egentligen - handen på hjärta - plötsligt värdelöst. Ty nästa släpp av Macar har bara TB - inget FW.

Paradigmskiften svider alltid - både i börsen och i själen :-D.

Senast redigerat 2011-07-24 12:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-22 15:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Ty nästa släpp av Macar har bara TB - inget FW.

Det tror jag inte på. Minst en uppdatering till med FW800-portar.

Jo, det är nog troligare. Undrar om FW då finns i TB? Så att man med adaptrar kan ta in/ut det? Om FW är ett eget specifikt kort i t.ex. MacBook Pro så ryker nog FW helt ganska snart, men om FW är på Intelgrejen så kan det ju vara kvar.

Ursprungligen av acke:

Det tror jag inte på. Minst en uppdatering till med FW800-portar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-23 22:43

@Zimmerman, jag antar att du redan vet om att det kommer/finns adaptrar för TB<>FW ? (exv. Sonnet,Sonnet - News & Media )

Jag visste inte att dom redan fanns - men jag gissade att dom skulle komma. Hittar inget pris, men utgår från att dom är/kommer att vara dyra (500-1200 kr gissar jag). Sedan är jag helt övertygad om att dessa adaptrar inte kommer att fungera klockrent med t.ex. ljudkort (en del ljudkort klarar inte ens en hub:-D). D Jag sätter också en löning på att det inte alls funkar med t.ex. FireStore videohårddiskrecorder. Etc. Till diskar funkar det nog bra - och troligtvis bara klockrent till just diskar.
Men...det som retar mig mest är ju att jag inte själv har TB hemma :-D. Inte att jag har FW-grejer.

Ursprungligen av mattiL:

@Zimmerman, jag antar att du redan vet om att det kommer/finns adaptrar för TB<>FW ? (exv. Sonnet,Sonnet - News & Media )

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-23 23:01
Ursprungligen av Zimmerman:

Men...det som retar mig mest är ju att jag inte själv har TB hemma :-D.

Det finns ju inga tillbehör.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-24 06:40
Ursprungligen av planB:

Det finns ju inga tillbehör.

Det finns ju lite hårddiskar och en skärm: är inte det nog ;)?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-24 11:09

AppleStore har en skärm och diverse raidsystem som börjar på 8000:- och uppåt. Helt logiskt. Det är ju i sådana sammanhang som bandbredden kommer till nytta.

En FW400 port levde parallellt med FW800 port i 7-8 år. Jag förväntar mig att FW800 kommer finnas kvar åtminstone tre år till, säkert längre.

Fast Apple agerar helt i enlighet med sin tradition, nämligen att erbjuda den bästa tekniken på sina datorer. Ethernet fanns integrerat långt innan det fanns på PCs. SCSI istället för IDE osv.

Jag tänker framåt - en fet iMac har man ju i ett antal år och det kommer en hel diskar inom kort skulle jag tro. Har märkt att FW800 är en aning slött om man börjar köra 1080p hårt med FCPX t.ex.

Ursprungligen av planB:

Det finns ju inga tillbehör.

  • Medlem
  • 2011-07-24 11:32

När tror ni att vi kommer att få se RAID-lösningar till ett rimligt pris på marknaden? 2 år?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-24 12:57
Ursprungligen av Dalle:

När tror ni att vi kommer att få se RAID-lösningar till ett rimligt pris på marknaden? 2 år?

RAID-lösningar har funnits i evighet. Varför skulle de sjunka i pris bara för att T-bolt kommer?

  • Medlem
  • 2011-07-24 16:16
Ursprungligen av planB:

RAID-lösningar har funnits i evighet. Varför skulle de sjunka i pris bara för att T-bolt kommer?

Ok, jag omformulerar frågan. När tror ni att vi kommer att få se tredjeparts RAID-lösningar med TB? Eller för den delen bara externa hårddiskar med TB? Är ni med?

Det är ju det första som kommer.

Ursprungligen av Dalle:

Ok, jag omformulerar frågan. När tror ni att vi kommer att få se tredjeparts RAID-lösningar med TB? Eller för den delen bara externa hårddiskar med TB? Är ni med?

Inte "slå" som i att bli något en stor andel vanliga användare nyttjar, men jag tror Thunderbolt ger tillräckligt mycket unika möjligheter jämfört med USB 3 för att det ska kunna resultera i intressant hårdvara från fler tillverkare än Apple.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-24 16:22

Jag menade bara att RAID-lösningar alltid har varit, och sannolikt alltid kommer vara, dyra eftersom de riktar sig till en professionell kundgrupp, lite grand som förr i tiden SCSI diskar alltid var perverst mer dyra än IDE/ATA dito.

Apple närstående tillverkare har lovat diskar och tillbehör till den här sommaren.

Jag kan tro att det slår riktigt bra om vi får ut externa grafik-kort ganska snart

Grafikkort via Thunderbolt - MacWorld

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-08-03 18:27

Jag tror inte det blir en direkt hit. Hur som helst, skulle det gå långsamt, och ta ett par år innan Thunderbolt blir vanligt så borde väl prestandan ändå räcka till?

(Det här inlägget får jag väl skämmas över om 5-10år)

Jag vill se multi-hubb som ansluts via TB. På så vis kan man "docka" datorn t.ex. på kontoret med endast 1 kabel istället för 5 (ström, nätverk, usb-mus/tgb mm).
Verkar som senaste Apple-skärmen har inbyggd usb-hubb, nätverkskontakt och kan strömförsörja datorn via TB. Jag vill alltså ha den funktionaliteten (fast utan skärm )

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-08-04 15:15
Ursprungligen av Knutsson:

...
Verkar som senaste Apple-skärmen har inbyggd usb-hubb, nätverkskontakt och kan strömförsörja datorn via TB.

Inte strömförsörjning över TB från Thunderbolt Display, dock finns det en kombinerad TB och MagSafe sladd av smidig modell. TB kan dock förse apparater med max 10W.

Tror dock att en sådan kommer Knutsson (dockning via TB).

Intel har ju under testat visat en USB adapter eller skall jag kalla den hub.
Iaf så man kan koppla in USB minnen i en liten dosa och från den via thunderbolt in i datorn.

Nu är det i sig inte världens mest nödvändiga pryl eftersom USB kommer att finnas i våra datorer länge till.
Men bara tanken att ett interface blir länken för allt annat är ju underbar.

Det börjar kännas som firewire på steroider nu när man tänker efter.

  • Medlem
  • 2011-08-15 19:23

Thunderbolt skulle frälsa oss från sladdhärvor och kontakter. Mycket större potential än USB3 .....
Men rykten säger att dryga licensavgifter mm bromsar tredjepartstillverkarna och om en ny standard inte får en bra start blir det svårt att slå igenom längre fram.

Därför jag tror det blir samma visa som för FireWire. Bra att det finns för de som behöver men ont om tillbehör med högt pris. Det tråkiga är bara att vi ska behöva vänta på USB3 som 99% av tillbehören kommer använda. Frågan är när Apple kryper till korset?

Ursprungligen av per s:

Frågan är när Apple kryper till korset?

Antagligen när chipset kommer med USB 3 som standard. Cougar point har bara USB 2 inbyggt vad jag kan se, och Apple slösar inte moderkortsyta på extra controllerkretsar när de egentligen inte pushar tekniken.

Panther point vintern/våren 2012 däremot...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-15 22:49
Ursprungligen av per s:

Därför jag tror det blir samma visa som för FireWire. Bra att det finns för de som behöver men ont om tillbehör med högt pris. Det tråkiga är bara att vi ska behöva vänta på USB3 som 99% av tillbehören kommer använda. Frågan är när Apple kryper till korset?

Vi kan börja med att övertyga dem att återinföra expressslot'en på MBP 15". Då är problemet löst. Även om lösningen inte är så elegant.

Bevaka tråden