Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air 11" eller 13"? Ni som har - ge mig gärna lite råd.

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mina gamla mbp15" ska ersättas med en ny bärbar. Tanken har varit en MBA 11" då jag vill ha något lätt som primärt ska användas för att skrivas på. Men ni som har MBA 11" - hur är den att sitta längre stunder och skriva på? Med tanke på stöd för handlederna, är det skönare att skriva på en MBA 13"? För då ligger väl handlederna på datorn och inte utanför som med den lilla…eller..? Eller det kanske är skitsamma (?).

Sen har ju MBA 13" onekligen sina fördelar med längre batteritid och större skärm. Definitivt två plus när man skriver. Hmm...
Fast är 13" verkligen så bauta jämfört med 11":an? I butiken upplever man lite det, men där är man ju alltid förvirrad. Hur är det i pratiken liksom?

Kommer inte ha den som min enda dator då jag även har en Mac Pro för tyngre saker.
Men iofs lockar tanken att kunna klippa lite med Final Cut på den bärbara och då är det väl 13" som gäller med nån extern HD antar jag. Blir bara mer förvirrad ju mer jag tänker på det. Men ska jag prioritera ett användningsområde för den så är det för att skriva på.

Hur som helst - vore tacksam för lite input från er

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-23 12:23

Ska du endast skriva så är det som du säger en 11" perfekt. När du sedan berättar att du ska klippa film i Final Cut så kräver det nog att du satsar på en Macbook Pro. Behöver lite mer kött på bena för att ge mer feedback om ditt val.

Jag själv kör väldigt avancerad både grafik, film samt programmering och kör en Macbook Pro 17" (i7, 8 gb, SSD) samt en 27" CD kopplad till denna. Är otroligt nöjd över den setup men känner att det är mer en stationär dator då den är otroligt tung att släpa på. Funderar på skaffa en 11" för resandes bruk för kod och enklare grafiska jobb kopplad till extern skärm.

Fingrat lite på både 11" samt 13" Macbook Air (gamla modellen) och är imponerad och lär bara bli mer denna gång med i7 CPU och annat godis. Dock vet jag att mitt arbete kräver en vassare burk.

Jag har en 11" och frugan en 13", jag föredrar definitivt 11". Den är smidigare och förstås lättare, något som kanske inte betyder så mycket när man sitter i soffan men desto mer när man är ute och reser. (jag reser mycket) När jag tänker efter tycker jag 11" är bättre i soffan också, den är inte i vägen utan mer av en iPad, märks inte så mycket men finns där när den behövs. Att skriva på den är inga problem, jag skriver m y c k e t och tycker att tangentbordet är toppen (trots stora händer).

Har just beställt en ny 11" för att ersätta den jag har nu (som i sin tur ersatte den första MBA). En perfekt* dator i mina ögon.

*för film och foto använder jag 17" samt mac pro. MBA ser jag inte som det kraftpaket jag behöver för de uppgifterna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-07-23 12:49

När jag intar mitt slappa-läge, dvs ligger i soffan och surfar på min Air 11", har jag ibland svårt att se texten på t.ex Facebook. Får ibland lyfta fram datorn upp på bröstet, eller förstora med ctrl + dra finger.

I övrigt ser jag inga fördelar med en 13" mot 11", såvida du inte absolut måste ha sd-läsare och den påtalade batteritiden. Att skriva länge texter med 11" är inga problem, för mig iallafall.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2011-07-23 13:01

11", 1.8GHz, 256GB SSD - 15.090kr

13", 1.8GHz, 256GB SSD - 15.905kr

Förutom SD-kort ingång och storleken skärmen/datorn är det någon skillnad alls mellan den maxade version av 11" och 13"?

Enligt uppgift ska ju prestandan ha blivit minst dubbelt så bra i och med uppdateringen i onsdags så det är kanske möjligt att den senaste modellen av MBA räcker till även för de tyngre uppgifter du nämner. Skulle inte förvåna mig.

För övrigt tycker jag att 11" MBA är den bästa dator jag någonsin ägt och då har jag haft både iMac och MBP innan. Den klarar betydligt mer än folk tror och är rapp och snabb när det gäller det mesta. Tror inte du blir besviken om du slår till på en MBA 11".

Tack för svar - uppskattas!
Får väl bestämma mig för användningsområdet och då blir det att skriva.
Så nu lutar det nog mest åt 11". Men är lite skraj hur den är att sitta länge med. Hmm...
Hur upplever ni det som har 11" & 13"? Orkar man sitta länge med den lilla? Hur är det med handlederna på 11":an? Är det skönare med 13" där? Där finns väl mer plats att sätta handlederna på (?). Kommer mest köra ett skriv program & ha några surf fönster öppna. Musik & redigering får jag helt enkelt köra på min Mac Pro.

Ursprungligen av tublenco:

Tack för svar - uppskattas!
Får väl bestämma mig för användningsområdet och då blir det att skriva.
Så nu lutar det nog mest åt 11". Men är lite skraj hur den är att sitta länge med. Hmm...
Hur upplever ni det som har 11" & 13"? Orkar man sitta länge med den lilla? Hur är det med handlederna på 11":an? Är det skönare med 13" där? Där finns väl mer plats att sätta handlederna på (?). Kommer mest köra ett skriv program & ha några surf fönster öppna. Musik & redigering får jag helt enkelt köra på min Mac Pro.

13" kan jag inte uttala mig om, men jag skulle inte vilja sitta flera timmar och skriva uppsatser på min MBA 11". Därför har jag en extern skärm med trådlöst tangentbord och Magic Touchpad vid de tillfällena. I alla andra sammanhang är den helt perfekt, även jag tycker att det är den bästa datorn jag haft. En 13" kanske hade räckt om man skall skriva mycket, men jag tycker smidigheten med 11" överväger.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-23 18:38

Hade en MBP 13" tidigare och har en MBA 11" nu och är så j*kla nöjd.

Sitta länge och skriva är inga problem alls då händerna vilar som dom ska och tangenterna sitter där dom ska. Däremot min frus Packard Bell 11,6" skulle jag inte vilja sitta en längre stund vid. Den är verkligen kass, tangentbordet då alltså..

Köp en 11" du kommer bli nöjd. Jag har 1,4 Ghz CPU men 4 GB ram och jag upplever den som snabbare och starkare än min MBP 13" (troligen p.ga. SSD:n men ändå.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-23 21:05

11.6 tums är perfekt. Den är supersmidig . Det är helt avgörande på lång sikt. Bra skärm, går inte att jämföra med en motsvarande 11 tums bärbar PC dator, glöm det.

Jag har haft förmånen att köra både en 11 tums och 13 tums MBA under en kortare tid. Sålde av 13 tummaren efter 2 dagar kan ju eventuellt bero på att jag tidigare kört my "precious" 11.6 tums MBA i 5 månader innan

JUST LOVE IT

För min del var valet 13" lätt.

Jag tycker 11" är supersexig och väldigt, väldigt liten och nimm. En del av mig önskar nog att det hade varit rätt dator för mig.

Men jag tycker att de nya MBA är så mycket dator nu, att jag kommer inte vilja känna mig begränsad i mitt användande.

Jag vill inte köpa en ny MBA och tänka att det bara skall vara till det ena eller det andra. Jag vet att jag kommer att vilja jobba med lite foton på semstern, eller små videoklipp av ungarna. Jag kommer också vilja skriva och sitta med Xcode, samt Creative Suite.

Att få min 15" upplösning i 13" MBA-skal är för mig perfekt. SD-kortplatsen är väl OK: bra till min GoPro och Canon HF G10, men inget jag skriver hem om.

Batteritiden är riktigt bra att den är bättre. Det tror jag kommer att märkas. Känns även som att det tar längre tid att logga battericykler, så det blir bättre livslängd på batteriet. Eller sagt på annat vis: nyprestandan sitter i längre.

Extra USB på 13" skadar heller inte.

Att surfa med 11" går nog ganska bra nu med Lion när man, precis som med iPhone, enkelt kan dubbelklicka med två fingrar för att zooma in—en kanonfunktion som jag även använder mycket på min 24" LED.

11" är märkbart mindre som du säger, men det är på bekostnad av skärmen och upplösningen. Det är sällan jag hamnar i en situation där 11" hade funkat, men där 13" är för stort. 13" försvinner ner i nästan vilken liten väska som helst.

Jag är väldigt fascinerad av 11" MBA som pryl, men har aldrig övervägt den seriöst som egen dator.

Jag resonerade ganska likt Andree nu när jag beställde en Air. Jag tror att 11" hade passat mig utmärkt 90% av tiden men då jag emellanåt redigerar bilder i Aparture samt programmerar en del så är den högre upplösningen attraktiv. För mig är det skäl nog för att gå upp till 13, min dator lämnar dessutom bara hemmet ett par dagar i veckan så den extra vikten är inte jätteviktig heller. Men surfar du nästan enbart och kommer bära runt mycket på datorn så hade jag valt 11", den är i mina ögon snäppet sexigare.

Ursprungligen av PsychoSaurus:

Jag resonerade ganska likt...

Ja, man kan vrida och vända pa valet mellan 11 och 13 en hel del, och det tal att göras: de kostar ju nästan lika mycket, lite beroende pa konfiguration.

För nagon som ofta maste sitta vid sma bord, typ cafémiljö eller i flygplan, känns ju 11" som en vinnare.

Men jag blev lite förvanad när 11" även föredrogs i hemmamiljö. Men sa är det ju... vi är alla olika.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 12:42
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Men jag blev lite förvanad när 11" även föredrogs i hemmamiljö. Men sa är det ju... vi är alla olika.

Bär väldigt sällan min med mig. Skulle aldrig få för mig att ha en större laptop. Är väldigt sugen på att sälja min 11" och köpa den nya med i7 CPU men vet inte varför då den fungerar sjukt bra för mig. Min pappa har en 15" MBP fullmatad och vi satt och jämförde häromdagen och min var snabbare på allt. Hans fungerade vettigare och sackade inte lika mycket i t.ex. Photoshop när vi tryckte in ett par bilder där men annars så var min sjukt mycket snabbare på allt. Vi prövade även multitasking av flertalet program och min vann där med.

Citerar ett gammalt "ordspråk": "Det är inte storleken som avgör, det är hur man använder den"

I mitt fall så använder jag den precis som en vanlig hemlaptop, kan inte se mig använda en 13" faktiskt den är för stor...

Ursprungligen av Cokey:

Skulle aldrig få för mig att ha en större laptop.

Hehe, ja.. det ringar ju onekligen in MBA 11"

Du lär ju inte ha så mycket att välja på...

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 17:45
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hehe, ja.. det ringar ju onekligen in MBA 11"

Du lär ju inte ha så mycket att välja på...

Menade ju nu efter att jag har haft en... Skulle aldrig byta till större..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-24 13:08

Använder min också i hemma miljö och skulle jag någon gång jobba tyngre dvs.. 5-10 % av min datoranvändning så kopplar man in en större exern LED skärm.

Poängen med MBA tycker jag är just smidigheten, och den försvinner direkt när man går upp till 13 tum även om vikten bara är ett par hekto mer på en 13 tummare ,men det räcker, då är charmen dvs nyttan med att ha världens skönaste dator minsting borta, då kan man lika gärna köra större MBP enligt mig.

Sedan köper jag resonemanget att nu när MBA skjuter riktigt skarpt när det gäller processor kontra prestanda, och kanske i ännu högre utsträckning för många blir huvud dator, så kanske många väljer 13 tummarn beroende på upplösning och lite större skärmyta. Helt okey, det är viktigt val att göra för var och den enskildes personliga dator behov.

Samtidigt kanske många går från 13 tums MBP till MBA, och då är väl steget till en 13 tums MBA ganska naturligt för dessa användare.

För mig är dock begreppet AIR kopplat till luftighet/smidighet och det uppfyller bara lilla 11.6 tummarn enligt mig, och jag har kört båda modellerna hårt under en vecka, har man inte kört den lilla 11.6 tummarn under en längre tid så är det nog svårt att uttala sig om dess fördelar och brister.

Många kanske oroar sig för den lilla skärmen på MBA 11.6 tum, men jag kan bara säga att efter 7 månaders användning så växer den bara hela tiden, den är större och mer kompetent än man först kan tyckas tro efter att ha testat den i en datoraffär en kortare stund. Helt missvisande om man inte kör den under en längre period.

Sexigheten har jag inte reflekterat så mycket på, men nu när ni nämner det och jag tänker efter så känner jag mig ganska små sexig hela tiden när jag sitter med min 11.6 tummare i knät

Senast redigerat 2011-07-24 16:31
Ursprungligen av CUBEIS:

Sedan köper jag resonemanget…

Det är ju skärmen det hänger på. Destillerat så tänker jag så här:

1. Om du behöver 11" formatet…

eller

2. Om du klarar dig på 11" skärmen…

Köp 11"!

Eller: alla skall köpa 11" tills de stöter på ett argument till att det inte fungerar, som i mitt fall skärmens storlek.

I mitt fall gäller 1920x1200 är standard och jag skulle tjäna på/njuta av 27" 2560x1600. 1440x900 var OK som bärbar, men min kära hustrus 1280x800 är för litet.

Ursprungligen av CUBEIS:

Sexigheten har jag inte reflekterat så mycket på, men nu när ni nämner det och jag tänker efter så känner jag mig ganska små sexig hela tiden när jag sitter med min 11.6 tummare i knät

Absolut
Skulle heller inte få för mig att ha en större bärbar. Nu med Lion så underlättar Mission Control en hel del också istället för att förminska fönster hela tiden. Gillade aldrig spaces. Det får ju inte plats så mycket på 11' skärmen. Särskilt inte som man är van att jobba vid en 27' + 24' stationärt.

Nu är det bara att svepa till ett nytt område där man kör fullskärm för det program som man använder. Så sjukt smidigt. Att skriva på den är ju hur skönt som helst. Sitter mycket hellre och skriver med den i knät oavsett om det är ute eller hemma, istället för framför iMacen. Eller åtminstone vad det gäller kreativt skrivande. Organisatoriskt lämpar sig skrivbordet ibland bättre av någon anledning.
Det enda som jag kan sakna är det bakgrundsupplysta skrivbordet som jag hade på MBP, men det får du ju med på den nya MBA.
Har du en annan stationär vad ska du med en större MBA då till?

Ursprungligen av CUBEIS:

Många kanske oroar sig för den lilla skärmen på MBA 11.6 tum, men jag kan bara säga att efter 7 månaders användning så växer den bara hela tiden

Låter ju helt otroligt störigt. Vad är den uppe i nu då? 12 tum? 13?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 13:59

Om du ofta flyger eller åker buss så är MBA 11" överlägsen - på många flyg idag kan du inte jobba med en 13". Antagligen även skönt med 11" på tunnelbanan.

Jag själv har en MBP 13" (Pro för att jag vill ha 8gb ram och 500gb hårddisk) men den går inte att arbeta på på flyget, inte i normalklass iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-15 16:16

Jag använder min nyinköpta 13-tummare mycket på bussen, o det fungerar riktigt bra även att skriva. Inte för stor eller för liten. 13-tummaren går lätt ner i en mindre ryggsäck; bara något större än ett A4-kollegieblock. 13-tum är också ganska stort för att titta på film med MBA i knät.

Jag valde en 13-tummare med i7 när jag bytte upp mig häromveckan.

Jag resonerade så här: Jag har haft en MBA av första generationen sedan sommaren 2008. Jag har samtidigt alltid haft en stationär hemma och en stationär på jobbet. MBA:n fyller funktionen som rese-, mötes- och orkar-inte-ur-sängen-dator. Jag har blivit väldigt förtjust i storleken, just eftersom det finns hyfsat gott om arbets- eller titta-på-film-utrymme på skärmen, samtidigt som vikten gör den lätt att bära med sig.

Jag övervägde allvarligt att skaffa en 11-tummare istället, men den något större skärmen och den bättre batteritiden avgjorde för mig. Jag varannanhelgspendlar till min flickvän, och möjligheten att panikköra ett par uppslag i InDesign i större skärmupplösning på tåget, eller kolla på en film utan att batteriet torskar är guld värda.

Summa summarum beror allt väldigt mycket på hur var och en använder sin burk.

Ursprungligen av augustekman:

Jag valde en 13-tummare med i7 när jag bytte upp mig häromveckan.

Jag resonerade så här: Jag har haft en MBA av första generationen sedan sommaren 2008. Jag har samtidigt alltid haft en stationär hemma och en stationär på jobbet. MBA:n fyller funktionen som rese-, mötes- och orkar-inte-ur-sängen-dator. Jag har blivit väldigt förtjust i storleken, just eftersom det finns hyfsat gott om arbets- eller titta-på-film-utrymme på skärmen, samtidigt som vikten gör den lätt att bära med sig.

Jag övervägde allvarligt att skaffa en 11-tummare istället, men den något större skärmen och den bättre batteritiden avgjorde för mig. Jag varannanhelgspendlar till min flickvän, och möjligheten att panikköra ett par uppslag i InDesign i större skärmupplösning på tåget, eller kolla på en film utan att batteriet torskar är guld värda.

Summa summarum beror allt väldigt mycket på hur var och en använder sin burk.

Helt rätt. To each his own. Bara för att jag anser att 11-tummaren passar utmärkt för mig och mina behov så innebär ju inte det att den automatiskt är det bästa valet för alla.

Och personligen tror jag egentligen inte att det spelar så stor roll vilken av skärmstorlekarna man väljer. Det är ju ändå MBA vi snackar om och bortsett från batteritid och så vidare så kommer den ändå att vara smidigare än i princip allt annat på marknaden. Jag älskar min 11-tummare men jag är säker på att jag hade älskat en 13-tummare lika mycket.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-04 21:22

Kör 13" p.g.a större skärm helt enkelt.
Har haft 11" innan och det är för litet.

Bytte just från MBP15 till MBA11
Ångrar INGENTING.....ännu

A

Vill också slå ett slag för 11". Testade båda, men som jag använder datorn är 11" smidigare. Den används till rese-dator i jobbet (ta med på möten, jobba ute hos kund några timmar osv), på privata resor / semester, i sommarstugan, framför tv:n, ser film/slösurfar på den om kvällarna, har den som musikspelare på fester osv. När man bär runt den så mycket är det faktiskt stor skillnad på 11" och 13" tycker jag. 13":aren känns som en lite lättare MBP, men min 11:a är i både storlek och vikt ungefär lika skrymmande som en Kalle Anka-tidning

Även om jag har en 2010 1.6Ghz (som inte alls är lika kraftfull som årets modell) så fixar den utan problem mer avancerade saker. Jag kör Photoshop, utvecklar i Flash / XCode o dyl, spelar spel osv på den.

Då tangentborden är lika stora och datorn klarar allt jag vill processormässigt är den enda skillnaden som jag bryr mig om egentligen skärmen. När man jobbar på datorn hade det såklart varit bra med lite extra utrymme, men det är ändå inte mycket som skiljer i upplösning (1366x768 mot 1440x900, eller 74 pixlar i bredd och 132 i höjdled). Då jag inte har några problem att se vad som står på skärmen tycker jag att den skillnaden är allt för liten för att uppväga hur otroligt smidig 11":aren är. Dessutom är 99% av filmerna jag ser i 16:9-format, jag tycker det är väldigt trevligt att det fyller ut hela skärmen istället för att ha "sorgekanter" ovanför och under filmen som det blir på 13". Och vad gäller batteritid - på resande fot jobbar jag sällan 100% - jag har med datorn och tar anteckningar på, kollar lite webbsidor, kanske demonstrerar något osv. Med energispar-funkterna och att man stänger locket mellan möten / när man rör på sig / på raster osv så klarar den lätt en stressig dag på 10-12h. Sedan finns det ju i 90% av fallen tillgång till el-uttag

Med andra ord, för MIG är 11" Air helt perfekt. Har varit sjukt sugen på att uppgradera till 2011 års modell, men då 2010:an funkar så himla bra så ska jag försöka hålla mig till nästa uppdatering. Men jag kan bara rekommendera en Air till alla som går i köptankar, jag är obeskrivligt nöjd med mitt köp och tänker nästan dagligen på hur sjukt nöjd jag är med den

Senast redigerat 2011-11-14 14:33
Ursprungligen av Kermit:

Vill också slå ett slag för 11". Testade båda, men som jag använder datorn är 11" smidigare. Den används till rese-dator i jobbet (ta med på möten, jobba ute hos kund några timmar osv), på privata resor / semester, i sommarstugan, framför tv:n, ser film/slösurfar på den om kvällarna, har den som musikspelare på fester osv. När man bär runt den så mycket är det faktiskt stor skillnad på 11" och 13" tycker jag. 13":aren känns som en lite lättare MBP, men min 11:a är i både storlek och vikt ungefär lika skrymmande som en Kalle Anka-tidning

Även om jag har en 2010 1.6Ghz (som inte alls är lika kraftfull som årets modell) så fixar den utan problem mer avancerade saker. Jag kör Photoshop, utvecklar i Flash / XCode o dyl, spelar spel osv på den.

Då tangentborden är lika stora och datorn klarar allt jag vill processormässigt är den enda skillnaden som jag bryr mig om egentligen skärmen. När man jobbar på datorn hade det såklart varit bra med lite extra utrymme, men det är ändå inte mycket som skiljer i upplösning (1366x768 mot 1440x900, eller 74 pixlar i bredd och 132 i höjdled). Då jag inte har några problem att se vad som står på skärmen tycker jag att den skillnaden är allt för liten för att uppväga hur otroligt smidig 11":aren är. Dessutom är 99% av filmerna jag ser i 16:9-format, jag tycker det är väldigt trevligt att det fyller ut hela skärmen istället för att ha "sorgekanter" ovanför och under filmen som det blir på 13". Och vad gäller batteritid - på resande fot jobbar jag sällan 100% - jag har med datorn och tar anteckningar på, kollar lite webbsidor, kanske demonstrerar något osv. Med energispar-funkterna och att man stänger locket mellan möten / när man rör på sig / på raster osv så klarar den lätt en stressig dag på 10-12h. Sedan finns det ju i 90% av fallen tillgång till el-uttag

Med andra ord, för MIG är 11" Air helt perfekt. Har varit sjukt sugen på att uppgradera till 2011 års modell, men då 2010:an funkar så himla bra så ska jag försöka hålla mig till nästa uppdatering. Men jag kan bara rekommendera en Air till alla som går i köptankar, jag är obeskrivligt nöjd med mitt köp och tänker nästan dagligen på hur sjukt nöjd jag är med den

Håller med om vartenda ord.

Citat:

Vill också slå ett slag för 11". Testade båda, men som jag använder datorn är 11" smidigare. Den används till rese-dator i jobbet (ta med på möten, jobba ute hos kund några timmar osv), på privata resor / semester, i sommarstugan, framför tv:n, ser film/slösurfar på den om kvällarna, har den som musikspelare på fester osv. När man bär runt den så mycket är det faktiskt stor skillnad på 11" och 13" tycker jag. 13":aren känns som en lite lättare MBP, men min 11:a är i både storlek och vikt ungefär lika skrymmande som en Kalle Anka-tidning

Även om jag har en 2010 1.6Ghz (som inte alls är lika kraftfull som årets modell) så fixar den utan problem mer avancerade saker. Jag kör Photoshop, utvecklar i Flash / XCode o dyl, spelar spel osv på den.

Då tangentborden är lika stora och datorn klarar allt jag vill processormässigt är den enda skillnaden som jag bryr mig om egentligen skärmen. När man jobbar på datorn hade det såklart varit bra med lite extra utrymme, men det är ändå inte mycket som skiljer i upplösning (1366x768 mot 1440x900, eller 74 pixlar i bredd och 132 i höjdled). Då jag inte har några problem att se vad som står på skärmen tycker jag att den skillnaden är allt för liten för att uppväga hur otroligt smidig 11":aren är. Dessutom är 99% av filmerna jag ser i 16:9-format, jag tycker det är väldigt trevligt att det fyller ut hela skärmen istället för att ha "sorgekanter" ovanför och under filmen som det blir på 13". Och vad gäller batteritid - på resande fot jobbar jag sällan 100% - jag har med datorn och tar anteckningar på, kollar lite webbsidor, kanske demonstrerar något osv. Med energispar-funkterna och att man stänger locket mellan möten / när man rör på sig / på raster osv så klarar den lätt en stressig dag på 10-12h. Sedan finns det ju i 90% av fallen tillgång till el-uttag

Med andra ord, för MIG är 11" Air helt perfekt. Har varit sjukt sugen på att uppgradera till 2011 års modell, men då 2010:an funkar så himla bra så ska jag försöka hålla mig till nästa uppdatering. Men jag kan bara rekommendera en Air till alla som går i köptankar, jag är obeskrivligt nöjd med mitt köp och tänker nästan dagligen på hur sjukt nöjd jag är med den

Instämmer oxå helt!

MacBook Air - välja 11 eller 13 tum?

Evening!
Mina kära vänner, efter att varit nere i kalmar och kollat på MacBook Air, en vecka av research och lite nu efter.. så har jag kommit fram till att de förmodligen blir den MAX uppgraderade 11 tums Macbook Air:en! Jag har vägt för och nackdelar och så här har min tankebana sett ut lite:

FÖRDELAR

  • 11 - Mycket mer portabel och smidig

  • 11 - Om jag upgraderar den så kommer den vara lika snabb som den 13 jag tänkt köpa

  • 11 - Jag ska ha den som ''Secondary computer '', då jag har en iMac 27" hemma

  • 11 - Som första punkten säger, smidig. Jag behöver aldrig känna '' Orkar inte ta med den '' för den är så portabel!

FÖRDELAR

  • 13 - Större skräm, bekvämare för ögat

  • 13 - Kommer ha enklare att jobba med Photoshop osv på den!

  • 13 - Allmänt lättare att jobba med p.g.a. size

  • 13- väger bara 300g mer än 11:an

NACKDELAR

  • 11 - Skärmen är konstigt utformad och väldigt.. VÄLDIGT liten.

  • 11 - De kommer bli svårt att jobba med PS i denna p.g.a skärmen.

  • 11 - som första punkten säger, konstig skärm .. kommer vara obehagligt, kanske vänjer man sig?

NACKDELAR

  • 13 - Den väger lite mer och är BETYDLIGT större än 11:an vilket gör att den inte är lika portabel

Så efter många om och men så kom jag fram till att de kanske är bättre att vänja sig vid den lilla skärmen än att känna '' suck '' när jag måste släpa med mig 13 tummen... VAD SÄGER NI !?

Ni kanske borde veta att jag är en ägare av en iPad 2 iMac 27" och iPhone 4 med .. Så när jag är hemma har jag ju iMac osv .. Tycker ni de är ngt mer ja sa tänka på osv?

Senast redigerat 2012-01-29 11:15
Bevaka tråden