Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att datorn vaknar ur viloläge (Wake on Wireless)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite problem med funktionen Wake on Wireless på min MacBook. Har ställt in det så det fungerar som det skall, d v s datorn ställer sig i vila när jag begär det och jag kan väcka den via t ex Screen Sharing från min MBA. Så långt allt väl. Problemet kommer efter att datorn varit i vila ett tag. Enligt HT3774 ska nedanstående ske:

Citat:

With Wake on Demand enabled, your Mac will occasionally wake for a brief time, without lighting the screen, in order to maintain registrations with the Bonjour Sleep Proxy. On some Macs, sounds from the optical drive, hard drive, or fans may be heard during these brief periods.

Det gör det också, men problemet är att datorn inte "somnar om". Alltså, jag sätter den i vila, efter en slumpmässig period vaknar den till (hör DVD-brännaren surra till och den externa hårddisken snurrar igång), men sen somnar den inte igen utan förblir vaken.

Är det någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Jag kör en MacBook (Late 2007) med 10.6.7 och alla uppdateringar installerade.

Kan säga att 10.6.8 inte löste detta problem.

Inte heller 10.7 löste det. Jag har nu gett upp.

Lion somnar dessutom om direkt (ca. 40 sek.) efter schemaväckning också.

Önskar min dator kunde somna om efter den vaknat till vid WoW...

Aha. Mina Macar har inte somnat med Strömspararen sedan Leopard :-D. Jag har kört PleseSleep i många år. Det är ju trist att mjukvaruföretag måste ta fram dessa lösningar, men Apple har aldrig löst sleep-problemen i Mac. Jag har sedan mycket länge gett upp när det gäller Apple och kör alltså tredjepartslösning.

DragonOne - Products - PleaseSleep

Ursprungligen av Capeman:

Önskar min dator kunde somna om efter den vaknat till vid WoW...

Jag har faktiskt inte tidigare haft några större problem med sleeplägen och OS X, men jag vet att många andra har det. Problemet här är som sagt att datorn, för att Wake on Wireless skall fungera, måste vakna till lite då och då och annonsera sin närvaro på nätverket. Sen skall den somna om, men det gör den inte... Det KAN vara relaterat till min MacBook, men jag kan inte testa på min MBA då man inte märker om den vaknar alls...

1
Bevaka tråden