Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign CS5.5 - problem att justera objekt mot varandra

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Jag vill justera objekt så de ligger i samma koordinat
2. Jag använder grundinställningen för linjer = "justera linje efter mitten"

Justerapaletten ger två olika resultat. Om jag fördelar två objekt med värdet 0 så hamnar de i samma koordinat. Men om jag justerar så hamnar linjernas ytterkanter dikt an mot varandra, dvs de ligger inte i samma koordinat.

I mitt exempel i bild 2 så ligger hörnet på objektet 62 mm ovanför noll. Om jag zoomar in och ska dra en hjälplinje mot objektet så visas hjälprutan med måttet och då anger den 62 mm till ytterkanten, inte till mitten av linjen.

Jag har försökt se om jag har missat någon inställning men hittar inget.

Verktyget för mellanrum har jag försökt använda men går bet på hur detta ev kan hjälpa mig att lägga objekt i samma koordinat. Oavsett detta verktyg så verkar det jag ser ovan vara felaktigt.

Jag klistrade över objektet till Illustrator och där beter den sig som förväntat. Det var skönt att få tillbaka förståndet. Det här måste vara en bugg i InDesign.

Mitt objekt som är 344x344 men linje 0,25 pkt blir i Illustrator 343,912x343,912

När jag ändrar objektet till 344x344 i Illustrator så kan jag sen öka linjebredden utan att grundmåtten påverkas. Om jag ökar till linjebredd 5 pkt i InDesign så är inte måttet längre 344x344 utan 344,97x344,97.

Finns det någon känd buggrapport om det här?

Nu hittade jag problemet... en inställning för linjebredd som de gömt uppe i en flik till höger. Se bild.

Det löser dock inte justeringsproblemet. En jobbaruntare är att sätta justeringsavståndet till samma som linjebredden istället för till 0.

Nu kom jag på en metod för att använda Justeringspaletten och mellanrum noll.

Man anger alla linjebredder till noll (ingen linje) när man designar. Om man använder Visa ramkanter så syns objekten ändå. När det inte finns någon linjebredd så kan man justera objekten exakt mot varandra. Sen påför man linjebredden i efterhand.

1
Bevaka tråden