Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 10.4 ute nu.

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns i Software Update. Det nya är bl a att iTunes äntligen är Cocoa och 64 bitar. Dessutom stöds helskärmsläge i Lion.

Äntligen…

Vad blir fördelen med iTunes att det är 64-bitars? Vad blev bättre av det?

Ursprungligen av hummel:

Vad blir fördelen med iTunes att det är 64-bitars? Vad blev bättre av det?

Apple går ju mot att göra allt i 64. Hela Lion är nu mer Cocoa och 64 (om jag förstår det rätt så fanns det ett par mindre saker i Snow Leopard som i 32). Utöver det så handlar det väl bland annat om minneshantering där man kan komma åt ett betydligt större utrymme.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple går ju mot att göra allt i 64. Hela Lion är nu mer Cocoa och 64 (om jag förstår det rätt så fanns det ett par mindre saker i Snow Leopard som i 32). Utöver det så handlar det väl bland annat om minneshantering där man kan komma åt ett betydligt större utrymme.

Ser inte att iTunes skulle behöva flera GB med arbetsminne. Är inte säker på att saker blir bättre med "64 bitar"...

Ursprungligen av hummel:

Ser inte att iTunes skulle behöva flera GB med arbetsminne. Är inte säker på att saker blir bättre med "64 bitar"...

Att det är 64-bitars är ju en "garanti" att det är Cocoa. Carbon har inte stöd för 64-bitars.

Det skulle inte förvåna mig om Apple slopar Carbon API i 10.8.

Då tar OS X mindre plats på disken samt att koden blir mer välstädat och lättare att avlusa buggar…

(i äldre Mac OS X [om Cocoa API anrop till Carbon fortfarande förekommer i Lion vet jag inte, men det har minskat kraftigt Leopard och Snow] kan de hända att visa anrop åker in i Carbon API fast man anropar Cocoa API och då blir det knepigt med felsökning).

För användare med 'miljontals' låtar blir det säkert bättre med 64-bitars, men för den gemene användaren är skillnaden försumbar…

Ursprungligen av The Real Viking:

Att det är 64-bitars är ju en "garanti" att det är Cocoa. Carbon har inte stöd för 64-bitars.

Det skulle inte förvåna mig om Apple slopar Carbon API i 10.8.

Då tar OS X mindre plats på disken samt att koden blir mer välstädat och lättare att avlusa buggar…

(i äldre Mac OS X [om Cocoa API anrop till Carbon fortfarande förekommer i Lion vet jag inte, men det har minskat kraftigt Leopard och Snow] kan de hända att visa anrop åker in i Carbon API fast man anropar Cocoa API och då blir det knepigt med felsökning).

För användare med 'miljontals' låtar blir det säkert bättre med 64-bitars, men för den gemene användaren är skillnaden försumbar…

Nu är jag petig men riktigt så enkelt är det inte. Det enda som det betyder är att iTunes användargränssnitt använder Cocoa men det säger inget om resten av programmet eftersom stora delar av Carbon är tillgängligt under 64 bit. Det är främst delar ur Human Interface Toolbox som inte går att använda.

Faktum är att iTunes och många andra av Apples program (exempelvis iWork och Safari) använder både Cocoa och Carbon. Det ena utesluter inte det andra.

Ursprungligen av Marcus K:

Nu är jag petig men riktigt så enkelt är det inte. Det enda som det betyder är att iTunes användargränssnitt använder Cocoa men det säger inget om resten av programmet eftersom stora delar av Carbon är tillgängligt under 64 bit. Det är främst delar ur Human Interface Toolbox som inte går att använda.

Faktum är att iTunes och många andra av Apples program (exempelvis iWork och Safari) använder både Cocoa och Carbon. Det ena utesluter inte det andra.

Det stämmer…

Men jag tror ändå att Carbon API är på väg ut… hur fort det går en en annan fråga… om Carbon API redan är borta i 10.8 eller om det försvinner i senare versioner av Mac OS X: 10.9, 11.0.

Apple uppmanar alla programtillverkare att gå över Cocoa… och då tror jag Apple menar inte bara under Human Interface Toolbox utan hela programmet bör vara i Cocoa. Detta förutsätter att Cocoa har motsvarande API som finns i Carbon API, och vad jag vet har Apple kommit ett gott stycke på väg mot målet framför allt i Snow Leopard.

Ser de fullskärmsläget som ersättare till slopade Front Row?

Kanske funkar, någon som har en skärmdump?

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-20 19:36
Ursprungligen av Leftrustle:

Kanske funkar, någon som har en skärmdump?

Skärmdump på vad? iTunes ser ut precis så det gjort det senaste året.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-25 00:56

1. Är "trafikljusen" fortfarande vertikala?

2. Ändras rullistorna om man har Lion, eller sticker de fortfarande ut?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-31 11:18

Svarar själv på min första fråga: nej, de är de inte – i alla fall inte under Snow Leopard. Med tanke på vilken ilska det var när den "förbättringen" lanserades tycker jag det är lite konstigt att ingen uppmärksammat om det än! Kanske bara är jag som inte hänger på rätt ställen (eller så bryr sig ingen).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-31 13:36

Jodå, jag har läst det i en tråd här, men det gällde nog när Lion fortfarande var i beta...
Men det är väl vanligt att folk skriver mest när något är fel. Är det bra får man inte lika ofta reda på det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-31 16:31

Så är det nog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-09 07:44

Undrar om detta inte betyder att 64-bitars versionen använder AV-Foundation istället för Quicktime?
iTunes 10.4 for Mac: Older media files may require iTunes to reopen in 32-bit mode

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-10 08:17
Ursprungligen av acke:

Undrar om detta inte betyder att 64-bitars versionen använder AV-Foundation istället för Quicktime?
iTunes 10.4 for Mac: Older media files may require iTunes to reopen in 32-bit mode

Svarar mig själv, ja det är det. Men iTunes 10.4 funkar på Mac OS X 10.5 som inte har AV-Foundation. Är det inbakat i programvaran eller är det så att under Mac OS X 10.5 använder programmet fortfarande Quicktime och bara fungerar i 32-bit?

Med flera TB musik, 200 000+ låtar varav det mesta i lossless, blir iaf speedskillnaden tydlig. Mycket glädjande. Tyvärr har jag all musik på en nätverks-Drobo som inte fattar Lion än, riktigt… Gungor och karuseller som vanligt. ;P

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 11:10

Så iTunes 10.4 är alltså inte ett helt 64-bit program?

Ursprungligen av acke:

Så iTunes 10.4 är alltså inte ett helt 64-bit program?

Jodå, det tror jag att det är.

Det är bara det att iTunes 10.4 inte är ett 100% Cocoa program, utan blandning av 64-bitars cocoa och 64-bitars carbon. 64-bitars carbon har inget stöd för gränssnitt eller sånt, men stora delar av Carbon finns i 64 bitars utförande, som Markus K nämner (jag hade bara glömt det).

1
Bevaka tråden