Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lion: Skräptecken istället för åäö i Textedit på nedladdade filer.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-07-22 10:51

Har lite problem men Lion

Har laddat ner en undertextfil härifrån. Men det gäller även andra filer från samma och andra sidor

The Adjustment Bureau

Men när jag öppnar den i Textedit så blir det inte åäö utan andra tecken. Samma fil fungerar bra i Windows 7 eller i Linux. Har ej testat i Snow Leopard då jag ej har det kvar. Men hade aldrig sånna problem där.

Jag kör med Chrome om det kan vara där det strular. Men tycker inte att det borde vara det då det är en ZIP fil.

Nån som har samma problem?

Tips på hur man kan fixa det?

Nu vet jag inte med Textredigerare i Lion, men i SL går du på öppna och väljer textkodning i fönstret. Filen är säkert skapad i Windows och då väljer du Västerländsk (Windows Latin 1) i rutan för teckenkodning.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-07-22 11:11
Ursprungligen av suddgummi:

Nu vet jag inte med Textredigerare i Lion, men i SL går du på öppna och väljer textkodning i fönstret. Filen är säkert skapad i Windows och då väljer du Västerländsk (Windows Latin 1) i rutan för teckenkodning.

Var ska jag ändra? Enda som jag hittar med "encoding" är för HTML

I öppna rutan. Teckenkodning för ren text:

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-07-22 11:20

OK, jag bara dubbellickade på filen. Men när jag gör som du säger så får jag följande fel:

The file may have been saved using a different text encoding, or it may not be a text file.

Tycker det är konstigt då jag aldrig haft detta problem i Snow Leopard

Nä, det verkar underligt. Jag tankade ner den filen du hänvisade till och öppnade på "mitt sätt" och fick då åäö.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2011-07-22 11:57
Ursprungligen av suddgummi:

Nä, det verkar underligt. Jag tankade ner den filen du hänvisade till och öppnade på "mitt sätt" och fick då åäö.

Lion eller Snow Leopard?

Snow Leopard, som jag skrev ovan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-22 22:31

Fungerar i Lion också...

Ursprungligen av suddgummi:

Snow Leopard, som jag skrev ovan.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-23 00:34

Fungerar för mig med i Lion...

1
Bevaka tråden