Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig lösa dagens knepigaste nätverksproblem

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var inne på kontoret i förrgår för att kolla lite saker (ledig till nästa vecka) och startade upp min Mac Pro jobbdator. Men den fick aldrig någon Internetanslutning. Hur jag än gjorde fick den inte något IP (vi kör DHCP). Detta felsökte jag:

  • Nätverkskabeln sitter i datorn och i väggen. Får grön lampa i systeminställningar/nätverk men inget IP.

  • Testade båda nätverksuttagen i min Mac Pro.

  • Testade tre olika nätverksuttag i väggen.

  • Lampan lyser i switchen oavsett ovanstående kombinationer så jag har anslutning.

  • Tre andra datorer är anslutna till samma switch med DHCP och får IP-nummer.

  • Har startat om dator och Airport Extreme routern (för att rensa DHCP lease).

  • Har startat om datorn med två olika OS (10.6.4 och 10.6.7).

Vi använder en Airport Extreme som router med NAT och DHCP. Den delar ut IP-nummer i serien 10.0.0.x och serien går från 10.0.0.40 till 10.0.0.200. Extreme:n har 10.0.0.1.

Det finns en mängd datorer anslutna via Airport och jag har inga problem så länge jag använder det trådlösa nätverket. Jag tror inte vi fyller DHCP rangen.

Undrar vad nästa steg är. Trasig nätverkskabel återstår att testa även om det inte är sannolikt.

Prova och byta på din Mac Pro från DHCP till fast IP och se om du får kontakt med omvärlden. Byt sedan tillbaka till DHCP för att se om problemet kvarstår.

Ursprungligen av The Real Viking:

Prova och byta på din Mac Pro från DHCP till fast IP och se om du får kontakt med omvärlden. Byt sedan tillbaka till DHCP för att se om problemet kvarstår.

Glömde skriva det ovan. Om jag sätter 10.0.0.201 som IP nummer kan jag inte ens pinga 10.0.0.1 men det är inga problem via Airport.

Ursprungligen av Björnström:

Glömde skriva det ovan. Om jag sätter 10.0.0.201 som IP nummer kan jag inte ens pinga 10.0.0.1 men det är inga problem via Airport.

Provat att köra Ad hoc med kabel mot en annan mac för att se om du kan nå den andra datorn?
Provat att göra en PMU reset?
Provat att ominstallera Mac OS X? Det är som sista åtgärd…

Ursprungligen av The Real Viking:

Provat att köra Ad hoc med kabel mot en annan mac för att se om du kan nå den andra datorn?
Provat att göra en PMU reset?
Provat att ominstallera Mac OS X? Det är som sista åtgärd…

PMU reset känns väldigt långsökt

Ominstallera OS känns också väldigt långsökt - och jag har testat boota från annat system (se min förklaring ovan) på maskinen med samma resultat.

Ursprungligen av Björnström:

Glömde skriva det ovan. Om jag sätter 10.0.0.201 som IP nummer kan jag inte ens pinga 10.0.0.1 men det är inga problem via Airport.

Satte du rätt subnet mask också som nätet kör på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 09:42
Ursprungligen av Björnström:

Undrar vad nästa steg är. Trasig nätverkskabel återstår att testa även om det inte är sannolikt.

Varför skulle det vara osannolikt…?

Byt kabel & fortsätt dina tester…

Logga in med gästkontot. Om den kopplar upp sig då är det inget hårdvarufel.

Hur gick det Herr Björnström?!

Löste du problemet?

Ursprungligen av keptang:

Satte du rätt subnet mask också som nätet kör på?

Hehe - japp!

Ursprungligen av Torkel:

Varför skulle det vara osannolikt…?

Byt kabel & fortsätt dina tester…

Vi är på rätt väg...

Ursprungligen av Anders Täpp:

Logga in med gästkontot. Om den kopplar upp sig då är det inget hårdvarufel.

Testade som sagt med två olika OS på samma burk - i princip samma test. Fungerade inte.

Ursprungligen av The Real Viking:

Hur gick det Herr Björnström?!

Löste du problemet?

Det är inte löst men jag förstår nu vad som KAN ha hänt!!
Grunden till mysteriet är alltså att allt fungerade när jag gick på semester. Rummet har varit låst och ingen kan ha rört grejerna under tiden. När jag startade upp första gången efter semestern så fanns problemet. Det är liksom grunden för min felsökning.

Idag har jag gjort följande:

1. Jag testade koppla in min MacBook Pro på samma ställe som min Mac Pro suttit och den fick inte heller IP.

2. Jag testar min MacBook Pro med en annan kabel (kort) och plötsligt får jag IP!

Jag drar slutsatsen att min kabel är trasig...går till en butik och lämnar tillbaka kabeln och köper en ny.

3. Jag kommer tillbaka och ansluter den nya kabeln och...det fungerar INTE!

Nu sitter jag och funderar en stund. Sen kommer jag på att "last known working configuration" var med den korta kabeln och jag testar igen med den och det fungerar...INTE! Nu börjar jag undra om någon busar med mig. Men jag kommer på att jag faktiskt bytt uttag i väggen. Vi har fyra nätverksuttag i rummet: 5,6,7,8.

4. När jag använder uttag 7 så fungerar allt - oavsett kabel!

Med andra ord fungerade nog kabeln jag lämnade tillbaka trots allt.

Min slutsats är att någon måste ha pajat kabeldragningen i samband med att våra nya hyresgäster flyttat in i grannrummet. Där står nu en stor kopiator precis intill nätverkskablarna som går i rännor längs väggen. Återstår att följa kablarna och se om någon har råkat skada dom...

Ursprungligen av Björnström:

Nu sitter jag och funderar en stund. Sen kommer jag på att "last known working configuration" var med den korta kabeln och jag testar igen med den och det fungerar...INTE! Nu börjar jag undra om någon busar med mig. Men jag kommer på att jag faktiskt bytt uttag i väggen. Vi har fyra nätverksuttag i rummet: 5,6,7,8.

4. När jag använder uttag 7 så fungerar allt - oavsett kabel!

Med andra ord fungerade nog kabeln jag lämnade tillbaka trots allt.

Min slutsats är att någon måste ha pajat kabeldragningen i samband med att våra nya hyresgäster flyttat in i grannrummet. Där står nu en stor kopiator precis intill nätverkskablarna som går i rännor längs väggen. Återstår att följa kablarna och se om någon har råkat skada dom...

Historien är inte slut!!

Vi började felsöka kabeldragningen och testade olika kombinationer för att utröna vad som har hänt. Efter omstart av switchen fungerar alla portar...!!

Som sagt kolla kabel först - det har faktiskt hänt mig mer än en gång att det varit strul med kablar.

Om inte detta fungerar : Ladda ner

Download CocoaPacketAnalyzer for Mac - Network packet protocol analyzer. MacUpdate.com

Ta en dump och skicka över så blir det enklare att felsöka..

Jag hade samma typ av problem på min Mac, som hux flux fick problem med trådat nätverk - det visade sig vara att jag installerat OS via SL-skivan, istället för den medföljande skivan... Lägg märke till att det fungerade länge och väl (och kanske var det nån systemuppdatering som sabbade det) men det tog mig ganska lång tid att komma på att allt faktiskt fungerade, bara jag körde med en systeminstallation som var gjord på de medföljande skivorna.

Vilket detektivarbete, Björnström!
Skönt att du kunde fastslå att din Mac Pro ej var fel på!
Och att du kan använda uttag 7 tills du utrett vad som hänt med kablarna till de utag som ej fungerar!

Björnström kanske skulle köpa sig en sån här så länge det finns hantverkare i huset

Nätverkstestare

Läs av märknigen på uttaget, plugga i den ena delen, gå till panelen och plugga i den andra så kan du enkelt kontrollera om kabeln dit fortfarande är hel

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-24 21:59

200 kr? Shit, den kostade 700 när jag köpte min! Får nog köpa en till, nu när den är så billig, då blir det ju bara 450 per styck....

Ursprungligen av kenjon:

200 kr? Shit, den kostade 700 när jag köpte min! Får nog köpa en till, nu när den är så billig, då blir det ju bara 450 per styck....

700 spänn för en sån simpel sak?! Jag tror jag betalar 100-lappen hos min elgrossist

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-25 10:31

Men detta var rätt många år sedan....

1
Bevaka tråden