Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du Handelsbanken Internet på Mac?

Tråden skapades och har fått 1051 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-07 10:21

Hejsan
Jag kör Firefox 5.0 och dosa UTAN sladd. Funkar perfekt.

Jo men jag tycker det är så mycket smidigare med sladd. Mindre knappande

Ursprungligen av cuben@mac99:

Jo men jag tycker det är så mycket smidigare med sladd. Mindre knappande

Fast problemet är att det är egentligen inte smidigare (annars så håller jag med dig).

Tänk om man kunde få en integrerad telefonlösning kombinerat med bluetoothkoppling till datorn de gånger jag vill göra något mer avancerat?

Så frågan kvarstår- fungerar klockrent med FF 4 i 32bits läge med dosa och sladd. Törs man uppgradera till 5:an?!

Kolade till slut och det fungerar fint med FF5.01 med dosa. FK.

Vet inte om jag skrivit det här tidigare.

Det går inte logga in på handelsbankens hemsida från en iPad för att t ex kolla vad det där jäkla clearingnumret var eller en så enkel sak som telefonnumret till en anställd.

Sökning efter kontoret sker i någon ruta som förmodligen är ihopplitad med en massa "intelligens" som reducerar antalet kontor allt eftersom jag skriver. Detta orsakar en reload av sidan efter varje bokstav.... T - O .. vänta, vafan.... T... nä.
Det går inte skriva Torslanda

Kan ge mig attan på att det sitter en bunte .net-utvecklare och tokflinar i Stockholm.
"Jo, vi har testat; både i Internet Exploder 7, 8 och 9... funkar vettu ....."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-08 09:44

OT - SEB har släppt en uppdatering av deras app som fotar av OCRnumret, komplett med betalningar, överföringar etc. Rätt smutt. /OT

Ursprungligen av kenjon:

OT - SEB har släppt en uppdatering av deras app som fotar av OCRnumret, komplett med betalningar, överföringar etc. Rätt smutt. /OT

Det där är ju smidigt, men börjar det inte snart bli överflödigt? Jag tror bara jag får en pappersfaktura hem och det är hyran. Alla mina andra fakturor är e-fakturor...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-08 11:10
Ursprungligen av Capeman:

Det där är ju smidigt, men börjar det inte snart bli överflödigt? Jag tror bara jag får en pappersfaktura hem och det är hyran. Alla mina andra fakturor är e-fakturor...

Finns goda kostnadsskäl för det. Men jag vill ändå har en papperskopia "for the record".

Ursprungligen av planB:

Finns goda kostnadsskäl för det. Men jag vill ändå har en papperskopia "for the record".

Förstår vad du menar, men det går ju utmärkt att skriva ut en PDF av fakturan om man nu vill det. Jag har gjort det ett par gånger när jag behövt en "hårdkopia".

Kenjon: Det där fick mig nästan att fundera på att byta bank:)

Goflorp: Jag såg denna notis i dagens tidning. Som vanligt, de är så förvånade...

(Ursäkta den vridna bilden, jag skyller på telefonen:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-08 13:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Kenjon: Det där fick mig nästan att fundera på att byta bank:)

Deras Internetbank är mycket bättre än Swedbanks, tycker jag. Men Handelsbanken, som tråden handlar om, har jag inte testat.

Ursprungligen av planB:

Finns goda kostnadsskäl för det. Men jag vill ändå har en papperskopia "for the record".

Som min fru, men nu har jag fått henne att sluta.
Kostnadsskälen spelar inte så stor roll, i mitt fall blir jag mest frustrerad över alla papper som inte går att söka elektronisk och föredrar Capemans lösning när jag behöver spara något. PDF är föredömligt enkelt att skapa på OSX

Ursprungligen av kenjon:

Deras Internetbank är mycket bättre än Swedbanks, tycker jag. Men Handelsbanken, som tråden handlar om, har jag inte testat.

Du har inte missat något! Det enda du kan göra är att föra över pengar mellan i förväg godkända konton, kontrollera kontosaldo och några andra helt oviktiga funktioner. I den artikeln som jag läste så är det ironisk att se Handelsbankens kille klaga över Swedbanks lösning därför att Swedbank kräver dosa

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-09 12:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Du har inte missat något! Det enda du kan göra är att föra över pengar mellan i förväg godkända konton, kontrollera kontosaldo och några andra helt oviktiga funktioner. I den artikeln som jag läste så är det ironisk att se Handelsbankens kille klaga över Swedbanks lösning därför att Swedbank kräver dosa

Vilken internetservice talar du om?

Ursprungligen av planB:

Vilken internetservice talar du om?

Jag inser att det är gränsfall till offtopic men det rörde sig om SHBs IOS app

Fattar inte det här med att det skulle var så svårt det här med att mata in OCR-numret.

Ta en blyertspenna, sätt ett litet kommatecken för var tredje siffra på det långa OCR-numret.
Mkt lättare mata in, minskar felen. Sänker blodtrycket...

Eller skaffa e-faktura på så mycket som möjligt så kan det inte bli fel och inget manuellt arbete inblandat alls...

Ursprungligen av Capeman:

Eller skaffa e-faktura på så mycket som möjligt så kan det inte bli fel och inget manuellt arbete inblandat alls...

Det bästa som hänt sen skivat bröd, har e-faktura på allt, förutom de få saker jag har på autogiro.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-10 10:48
Ursprungligen av Capeman:

Eller skaffa e-faktura på så mycket som möjligt så kan det inte bli fel och inget manuellt arbete inblandat alls...

Jag känner mig säkrare på mina kostnader när jag får hem en pappersfaktura. Känns inte så hett att få en massa överraskningar när man sätter sig ner för att betala månaden räkningar. Men det kanske bara är jag som inte kommit på ett bra system.
Sen kan man väl bara betala sina egna räkningar med e-faktura, inte fruns, eller?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-10 10:55
Ursprungligen av AndyK:

Jag känner mig säkrare på mina kostnader när jag får hem en pappersfaktura. Känns inte så hett att få en massa överraskningar när man sätter sig ner för att betala månaden räkningar. Men det kanske bara är jag som inte kommit på ett bra system.
Sen kan man väl bara betala sina egna räkningar med e-faktura, inte fruns, eller?

Jorå, du kan betala vilka räkningar som helst. Och jag tycker e-faktura är suveränt, enkelt att gå in och söka om jag letar efter en speciell faktura senare.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-10 11:02
Ursprungligen av AndyK:

Jag känner mig säkrare på mina kostnader när jag får hem en pappersfaktura. Känns inte så hett att få en massa överraskningar när man sätter sig ner för att betala månaden räkningar. Men det kanske bara är jag som inte kommit på ett bra system.

E-fakturor får man ibland lägga vilande om man vill göra en enstaka betalning och inte vill registrera de betalning som redan ligger förberedda. Det som ligger på e-faktura är löpande kostnader och blir sällan allvarliga överraskningar.

Ursprungligen av AndyK:

Sen kan man väl bara betala sina egna räkningar med e-faktura, inte fruns, eller?

Jag har min frus Jet-kort som e-faktura på mig. Kommer inte riktigt ihåg hur jag fick till det där dock. Det är en viktig poäng att pappersräkningar ger mer frihet, om man har oregelbundna inkomster och inom hushållet vill fördela bördorna olika över tiden.

Ursprungligen av AndyK:

Jag känner mig säkrare på mina kostnader när jag får hem en pappersfaktura. Känns inte så hett att få en massa överraskningar när man sätter sig ner för att betala månaden räkningar. Men det kanske bara är jag som inte kommit på ett bra system.
Sen kan man väl bara betala sina egna räkningar med e-faktura, inte fruns, eller?

Nu har andra redan svarat, men jag får ett e-post när det kommer en e-faktura. Inte mer överraskande än att det dimper ner ett brev i brevinkastet... Och det är ju inte så att räkningarna automatiskt blir betalade bara för att de är e-fakturor, det är inte som autogiro. Du måste gå in och godkänna dem. Så jag hänger inte riktigt med på överraskningsdelen...?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-10 14:21
Ursprungligen av Capeman:

Och det är ju inte så att räkningarna automatiskt blir betalade bara för att de är e-fakturor, det är inte som autogiro. Du måste gå in och godkänna dem. Så jag hänger inte riktigt med på överraskningsdelen...?

Eftersom den här tråden handlar om Handelsbanken så vill jag bara påpeka att man kan få e-fakturorna att betalas automatiskt hos just Handelsbanken, men det får man ställa in själv. Man får fortfarande mail/sms så någon överraskning blir det ändå inte.

Ursprungligen av Mija:

Eftersom den här tråden handlar om Handelsbanken så vill jag bara påpeka att man kan få e-fakturorna att betalas automatiskt hos just Handelsbanken, men det får man ställa in själv. Man får fortfarande mail/sms så någon överraskning blir det ändå inte.

Japp, har också Handelsbanken, men så automatiserat har jag inte gjort det. Föredrar att manuellt bekräfta fakturorna och betalningsdatumen.

Jo, bara synd att varje bank har sin speciella lösning och att just Stadshypotek (som ju ägs av Handelsbanken) har något speciellt fuffens för sig. Deras e-faktura påminner mest om autogiro...

När vi för snart tolv år sedan flyttade ut från Sverige, ansåg vi att Handelsbanken var det perfekta valet. De olika säkerhetssystemen som Handelsbanken senare utvecklade blev i slutändan en mardröm. När Handelsbanken begärde att vi skulle resa till Sverige för att personligen hämta ut ett kuvert med lösenord, sågade vi banken vid fotknölarna en gång för alla.
Märkligt att det inte går att göra en säker lösning utan BankID och dosor.
Numera byter vi regelbundet batterierna på Swedbanks dosor för att förhindra en ofrivillig resa till Sverige.

Sur och elak är jag. Jag hatar när jag får nonsenssvar från supporten. Jag tycker att det vore bra om vi satte igång en kampanj och skickar in frågor till deras support om när vi får stöd för Lion! Jag vill hellre ha ett vettigt svar än att de skickar ett nonsenssvar kl 4.40 på morgonen.

Finns det någon som har fått Handelsbankens BankID att fungera med dosa och Lion?

Citat:

Det fungerar inte med firefox. Det fungerar inte med chrome. Detta innebär att mitt bankid inte är möjligt att använda eftersom detta kräver anslutning med sladd och dosa.

Jag vill veta vilken tidplan ni har för att lösa detta eftersom det är oacceptabelt att ni inte stödjer den senaste versionen av osx.

När kan jag förvänta mig en fungerande lösning?

...
Skickat från min iPhone

22 jul 2011 kl. 04:40 skrev Handelsbanken Kundsupport <[email protected]>:

Hej

Det går inte att logga in med kortläsare ansluten med sladd med Mac OS 10.7 och Safari 5.1. Vi arbetar på att lösa det men tills vidare får man använda Firefox eller Chrome, alternativt logga in utan sladden ansluten.

________________________________

Du är välkommen att kontakta oss på telefon:

Privatkund 0771-596060
Företagskund 0771-234000

Vanliga frågor och svar hittar du på Handelsbanken

You are welcome to contact us by phone:

Personal banking 0771-596060
Corporate banking 0771-234000

For frequently asked questions, please visit the adress Handelsbanken

Med vänliga hälsningar / With kind regards
Handelsbanken Kundsupport

Jonas

Er fråga till Handelsbanken Kundsupport var följande:

E-post från hemsidan Kundsupport för privatkunder

Detta e-post är skickat via e-post formuläret på Handelsbankens hemsida.

E-post skickat: 2011-07-21 22:05:09

Hjälp och Support - E-leg_användarnamn\E-post\E-post PRV

Personuppgifter
...

Operativsystem *:
Mac OS 10.5 eller senare

Webbläsare *:
Safari

Beskrivning av problemet/frågan. Inkludera eventuella felmeddelanden. *:
När kommer inloggning med dosa+sladd samt BankId att fungera ihop med OSX
10.7 (Lion)?

Detta fungerar för tillfället inte med den nya versionen av OSX

Mozilla/5.0 (Macintosh; Intel Mac OS X 10_7) AppleWebKit/534.48.3
(KHTML, like Gecko) Version/5.1 Safari/534.48.3.

Ursprungligen av BlackSmp:

Sur och elak är jag. Jag hatar när jag får nonsenssvar från supporten. Jag tycker att det vore bra om vi satte igång en kampanj och skickar in frågor till deras support om när vi får stöd för Lion! Jag vill hellre ha ett vettigt svar än att de skickar ett nonsenssvar kl 4.40 på morgonen.

Finns det någon som har fått Handelsbankens BankID att fungera med dosa och Lion?

Ja faktiskt men instruktionen var inte 100% korrekt mot vad det stod på SHBs sida, om det nu är dosa du menar men jag kanske missuppfattar BankID med dosa?

Här är i alla fall instruktionen med kortläsare i dosa :

T.ex.: "Då hämtningen är slutförd stänger du Firefox med Firefox - Quit."
Vi är i Sverige, varför inte använda svenska? Kunde stå "Avsluta Firefox"?

Nästa: "3. Klicka på länken "SHB avinstallation Mac". Spara filen på Skrivbordet."
Det hittade inte jag i alla fall men: "SHB Uppdatering Mac" och den klickade jag på

Nästa: "2. Under rubriken "Installera säkerhetsprogrammet" klickar du på länken "BankID Säkerhetsprogram 4.10...". Välj att Spara filen på Skrivbordet."

Något "Säkerhetsprogram 4.10..." hittade jag inte men väl: "BankID säkerhetsprogram"

Jag gillar när instruktioner är exakta, annars blir jag som amatör lite osäker, är det verkligen rätt, är jag på rätt sida??

Här följer hela SHBs instruktion oavkortad:

Hej!

Efter uppgradering till Lion (10.7) på Mac behöver man installera om säkerhetsprogrammet och drivrutinen för kortläsaren.
Tänk på att det inte fungerar i Safari 5.1 för närvarande.
Firefox eller Google Chrome går däremot utmärkt att använda.

För att installera senaste versionen av Handelsbankens säkerhetsprogram och den drivrutin som behövs för det nya inloggningssättet Kortläsare med sladd gör du som nedan:
Om du sedan tidigare har haft versioner av vårt säkerhetsprogram installerat kan du använda ett program för att rensa bort dessa tidigare versioner. Använd nedanstående instruktion A1 nedan.
Har du aldrig haft säkerhetsprogrammet för Handelsbankens olika inlogggninssätt installerat, kan du gå direkt till instruktion A2. nedan.

A1. Avinstallera tidigare versioner av säkerhetsprogrammet
För att göra detta kan du använda ett "script" som förenklar proceduren och tar bort alla förekomster av programmet Personal. Gör som steg 1-5 nedan:

1. Gå till Handelsbankens kontorssida. Uppe till höger skriver du "Mac" i den lilla sökrutan. Klicka på "Sök".
2. Klicka på länken "Guide för uppdatering av säkerhetsprogram för Mac OS X".
3. Klicka på länken "SHB avinstallation Mac". Spara filen på Skrivbordet.
4. När hämtningen är slutförd stänger du Firefox med File - Quit. Dubbelklicka på den hämtade filen.
5. Guiden för avinstallation är självinstruerande. Följ instruktionerna till slut. Programmet är avinstallerat. Du kan slänga filen du laddade ned.

A2. Installera drivrutin och Handelsbankens säkerhetsprogram
1. Gå till Handelsbankens hemsida på Handelsbanken. Måste du välja kontor så gör du det.
2. Klicka på Hjälp längst upp i högra hörnet.
3. I rutan som öppnas hittar du i ovankant olika flikar:
- "E-leg/Användarnamn" som representerar de äldre inloggningssätten,
- "Kortläsare" som representerar de nya inloggningssätten.
4. Klicka på fliken för "Kortläsare".
5. Klicka på länken för "Installera säkerhetsprogrammet".
6. För länkarna med namnet "Installation för inloggning med kortläsare..." klickar du på operativsystem Mac.
7. Du hamnar på sidan där säkerhetsprogram och drivrutin för valt operativsystem finns. Klicka på länken för "Drivrutin" under rubriken "Installera drivrutin".
8. Välj att Spara filen på Skrivbordet.
9. Då hämtningen är slutförd stänger du Firefox med Firefox - Quit.
10. Dubbelklicka på filen du laddade ned på skrivbordet, den heter "shbecr.pkg".
11. Klicka på "Fortsätt", sedan på "Installera".
12. Klicka på "Stäng" då installationen är klar.

För att installera det säkerhetsprogram som sedan behövs för att hantera ditt inloggningskort kan du göra som följer:

1. Följ instruktionerna ovan från steg 1 till steg 6 för att hamna på rätt webb-sida om du av någon anledning inte har denna kvar.
2. Under rubriken "Installera säkerhetsprogrammet" klickar du på länken "BankID Säkerhetsprogram 4.10...". Välj att Spara filen på Skrivbordet.
3. Då hämtningen är slutförd stänger du Firefox med Firefox - Quit.
4. Dubbelklicka på filen du laddade ned på skrivbordet, den heter "personalinstall.dmg".
5. Ett fönster öppnas nu. Drag Personal-ikonen över till Program-ikonen i samma fönster.
6. Klicka dig fram enligt Macintosh HD - Program - Personal. Dubbelklicka på Personal för att öppna programmet.
7. Avsluta sedan programmet med Personal - Quit.

Innan du nu provar att ansluta din Handelsbanken kortläsare till datorn och logga in på Handelsbankens internettjänst så startar du om din dator.

________________________________

Du är välkommen att kontakta oss på telefon:

Privatkund 0771-596060
Företagskund 0771-234000

Vanliga frågor och svar hittar du på Handelsbanken

You are welcome to contact us by phone:

Personal banking 0771-596060
Corporate banking 0771-234000

For frequently asked questions, please visit the adress Handelsbanken

Med vänliga hälsningar / With kind regards
Handelsbanken Kundsupport

Miranda

Senast redigerat 2011-08-16 09:55
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-22 08:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Mija: Du menar väl FF5?
Men hur får du det att fungera?

På din bild ser du ut som om du glöm att installera om drivrutinen till kortläsaren, det måste du göra efter uppgraderingen till Lion.

Skriver jag Firefox 6 så menar jag det. Visserligen är den väl beta fortfarande, men fungerar kalasbra. (det fungerar med Ff 5 också)

Nexus Personal 4.18.1 med kortläsardrivrutin + Handelsbankens dosa med inloggninskort + USB-kabel till datorn + Firefox 6 = fungerar.

Tro mig, jag har installerat drivrutinerna också... Ett par gånger... Version 10.0.0.1 som är den version som SHB sidan ger mig.

Jag ska prova FF6 men tror inte att det spelar någon roll

Svar: Nej, det spelar ingen roll, vilket jag inte trodde eftersom jag inte får kontakt med kortläsaren

Lion, Nexus Personal 4.18.1, kortläsardrivrutin 10.0.0.1, dosa med inloggningskort + USB kabel: Fungrar inte på min MBP eller Mini...

Bevaka tråden