Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 09:12

Fungerar inte så för mig. Det är ren chansning. Ibland ploppar det upp. Ibland inte.

Ursprungligen av pmarriott:

Funkar precis som det alltid gjort hos mig. Cmd+n så kommer det.

Angående ditt namn i menyraden så är det ju bara att Cmd-dra bort den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 01:05

Kom på det. Eller provade rättare sagt och det fungerade. Finder-fönstret ploppade också fram av en slump.

Ursprungligen av Capeman:

Angående ditt namn i menyraden så är det ju bara att Cmd-dra bort den.

Tack för den

Ursprungligen av Capeman:

Angående ditt namn i menyraden så är det ju bara att Cmd-dra bort den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 01:25

Så lite så :0)

Ursprungligen av Zimmerman:

Tack för den

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-22 01:38

Det är egentligen bara en sak jag stör mig på än så länge: Här i forumet, när jag läser en tråd med olästa inlägg så är den fortfarande markerad som oläst när jag backar. Nu är den grejen lika dålig som på icke-macarna på jobbet.

I övrigt tycker jag det är onödigt att störa sig på saker som i slutändan bara är vanesaker, som t.ex. den omvända scrollningen. Uppenbara funktionsbrister är en annan sak dock.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-26 23:46
Ursprungligen av Vassius:

Det är egentligen bara en sak jag stör mig på än så länge: Här i forumet, när jag läser en tråd med olästa inlägg så är den fortfarande markerad som oläst när jag backar. Nu är den grejen lika dålig som på icke-macarna på jobbet.

I övrigt tycker jag det är onödigt att störa sig på saker som i slutändan bara är vanesaker, som t.ex. den omvända scrollningen. Uppenbara funktionsbrister är en annan sak dock.

Omvänd scrollning får du bort om du går in i Systeminställningar/Mus och bockar ur rutan "Flytta innehåll i samma riktning...."

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-22 01:51

Att jag inte längre kan gå framåt och bakåt i mappar med tre fingrar...

  • Medlem
  • 2011-07-22 02:08

Har installerat Lion och det verkar piggt och trevligt men kräver en del "tänka om". Har dock upplevt att jag tappat Wifi-anslutningen vid ett antal tillfällen, något jag inte har upplevt med tidigare systemversioner. Har samma router - Airport Extreme - och andra macar på nätverket som ej har Lion, har stabil uppkoppling. Någon fler än jag som upplevt detta? Tips på åtgärd mottages tacksamt.
bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 08:24

I morse tappade jag min Wi-Fi anslutning. Har hänt vid ett fåtal tillfällen i Snow Leopard. Lösningen har tidigare varit att stänga av/på Wi-Fi igen. Då har det hoppat igång igen. Dock inte nu. Anslutningen ville hela tiden ha lösenordet. Fick starta om och nu fungerar det igen. Irriterande.

Ursprungligen av Bosse:

Har installerat Lion och det verkar piggt och trevligt men kräver en del "tänka om". Har dock upplevt att jag tappat Wifi-anslutningen vid ett antal tillfällen, något jag inte har upplevt med tidigare systemversioner. Har samma router - Airport Extreme - och andra macar på nätverket som ej har Lion, har stabil uppkoppling. Någon fler än jag som upplevt detta? Tips på åtgärd mottages tacksamt.
bosse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 03:54

iCal: den bruna färgen, usch.
Finder: att det inte går att svepa sig bakåt/framåt med styrplattan från mapp till mapp.

Var vänlig håll er till ämnet (irritationsmoment i Lion och hur man fixar dem). Respektera att andra har kan ha en annan uppfattning än ni själva och avstå från "tjafs".

// Richard, i egenskap av moderator.

Finns det någon som får BankID att fungera på Lion med någon bank? Jag är så irriterad på min bank (Handelsbanken) så att jag kan nästan fundera på att byta bank till någon som har vettigt stöd för OSX

Dvs: det ska fungera att logga in på https://test.bankid.com/testbankidcom/

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-22 07:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Finns det någon som får BankID att fungera på Lion med någon bank? Jag är så irriterad på min bank (Handelsbanken) så att jag kan nästan fundera på att byta bank till någon som har vettigt stöd för OSX

Handelsbanken fungerar för mig om jag använder Firefox 6. Och på alla andra ställen där jag loggar in med BankID.

Safari 5.1 fungerar bara på ett fåtal ställen, gäller även den Safari 5.1 som släpptes till Snow Leopard. Så vad jag kan se ligger felet i Safari 5.1 och inte Lion.

Ursprungligen av Mija:

Handelsbanken fungerar för mig om jag använder Firefox 6. Och på alla andra ställen där jag loggar in med BankID.

Safari 5.1 fungerar bara på ett fåtal ställen, gäller även den Safari 5.1 som släpptes till Snow Leopard. Så vad jag kan se ligger felet i Safari 5.1 och inte Lion.

Ringde SHB support som uppmanade mig att uppdatera allt from dom! Och efter uppdateringen så fungerar BankID bra! Uppdatera alla 3 delarna i rätt ordning! 1 shbecr.pkg 2 shbuppdateringmac.dmg 3 personalinstall.dmg Lycka till

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-10-17 14:48
Ursprungligen av Starship:

Ringde SHB support som uppmanade mig att uppdatera allt from dom! Och efter uppdateringen så fungerar BankID bra! Uppdatera alla 3 delarna i rätt ordning! 1 shbecr.pkg 2 shbuppdateringmac.dmg 3 personalinstall.dmg Lycka till

Tack, men det är redan löst i augusti i den separata tråden som handlar om Handelsbanken.
Det var ett flera månader gammalt inlägg du citerade.

Ursprungligen av BlackSmp:

Finns det någon som får BankID att fungera på Lion med någon bank? Jag är så irriterad på min bank (Handelsbanken) så att jag kan nästan fundera på att byta bank till någon som har vettigt stöd för OSX

Dvs: det ska fungera att logga in på https://test.bankid.com/testbankidcom/

Det har som sagt inte med Lion att göra - utan är en bugg i Safari. I Firefox fungerar det alltid.Kör SEB/Telia certifikat.
Funkar på alla ställen i Firefox - ingenstans i nya Safari.

Ursprungligen av adress@mac:

Det har som sagt inte med Lion att göra - utan är en bugg i Safari. I Firefox fungerar det alltid.Kör SEB/Telia certifikat.
Funkar på alla ställen i Firefox - ingenstans i nya Safari.

Mitt problem var kopplat till drivrutinerna till kortläsaren - en ominstallation av dessa och omstart fixade det men jag är helt övertygad att jag har gjort just det tidigare och startat om datorn utan att det hjälpte - men denna gång så...

För övrigt så tror jag att bankid fungerar som det ska även med Safari - men det är inloggningen på Handelsbanken som är problematisk

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-22 07:27

Testade med Bank-ID från Swedbank. Loggade in på mitt skattekonto och det fungerade utan problem.

Med Google Chrome skall tilläggas.

Mija: Du menar väl FF5?

Men hur får du det att fungera? Oavsett vilken browser jag använder (FF 5.0, Chrome 12.0.742.122, Safari 5.1) så får jag följande resultat. Jag tar glatt emot alla tips hur jag ska få till det. Och det vore typiskt om jag får bättre hjälp från forumet än datorsupporten:mad:

Notera förutsättningarna: Bankid finns på kort, Personal 4.18.1 används, dosa med sladd ansluts.

Ni som får det att fungera, har ni dosa eller annan lösning?

Och ja, dosan är ansluten. Det är nästan så att jag funderar på att ta en bild av den:)

Fast... jag skulle kanske gå upp till min mini och se om det fungerar på den...

Senast redigerat 2011-07-22 07:50
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-22 07:37

Herregud, ska ALLA trådarna handla om dessa förbenade Bank-problem nu? Det räcker väl med en?

Ursprungligen av Cribe:

Att jag inte längre kan gå framåt och bakåt i mappar med tre fingrar...

Går att lösa i Inställningar

Ursprungligen av zinned:

Herregud, ska ALLA trådarna handla om dessa förbenade Bank-problem nu? Det räcker väl med en?

Var glad, jag tänkte posta i "jag är sur" tråden också men lät bli:)

Minnet i Lion slukas av Aperture, i Aktivitetskontrollen visas det som inaktivt (blå) och sedan slutar Aperture svara. Samma gäller XLD.
Jag har ökat minne x2 men det blir inte till någon hjälp.
Det har aldrig hänt med Leopard / Snow Leopard.
Provat installera om helt och rent, rensat alla typer av dators minnet - utan resultat.

Är det en bugg eller avsiktlig förändring i OSX 10.7?
Vad kan man göra åt det utöver att skriva "Purge" i terminalen hela tiden?

Ursprungligen av Alex Freeman:

Vad kan man göra åt det utöver att skriva "Purge" i terminalen hela tiden?

Jag laddade ner den här: Mac App Store - Memory Free 2
Mina 12GB minne på iMacen som kändes mer än ok innan Lion känns inte alls lika bra nu. Är det så här Apple ser till så vi köper den allra nyaste hårdvaran? Känns som om 2009 iMacen skulle behöva uppgraderas till den nyaste som kan laddas med 32GB...
Helt klart, Lejonet käkar minne som ett väldigt hungrigt lejon, hoppas Apple fixar till det här snart. Och det är inte bara när vi är på Safari, även om Lejonet är extra hungrigt då

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-22 16:01
Ursprungligen av zinned:

Går att lösa i Inställningar

Ahh.. jag har letat runt som en galning. Vart hittar jag den inställningen?
Det enda jag kunde hitta var att använda tre fingrar för att flytta objekt. Om jag bovkar ur den får jag inte tillbaka funktionen att använda tre fingrar för att svepa mig framåt och bakåt i mappar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-22 17:06
Ursprungligen av Cribe:

Ahh.. jag har letat runt som en galning. Vart hittar jag den inställningen?
Det enda jag kunde hitta var att använda tre fingrar för att flytta objekt. Om jag bovkar ur den får jag inte tillbaka funktionen att använda tre fingrar för att svepa mig framåt och bakåt i mappar.

Här har du facit

Ursprungligen av zinned:

Här har du facit

Stort tack!
Har irriterat mig över att denna funktionen inte fungerat ett tag.
Sökte efter en lösning och du räddade mig

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-22 07:47

Inget TRIM-stöd för min Vertex disk heller. Hade hoppats på det.:'(

Jag har också varit skyldig till utsvävningarna kring BankID, men som onnyt skriver kan vi väl ta det i en separat tråd? Det finns en tråd för Handelsbanken och känns det inte som om den passar kanske det finns någon annan bank/BankID-tråd.

/Mod

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-22 08:29

VARNING för Cocktail Public Beta. Körde behörighetskontroll och lite andra script. Nu går min MBP inte att starta om. Tur att jag klonade HD'n innan.

Bevaka tråden