Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!

I vanlig ordning när ett nytt OS kommer ut så ändras saker och ting på gott och ont, men ibland blir man irriterad över ändringarna. Vad man blir irriterad på är naturligtvis personligt, men jag tänkte ändå att vi kunde dela med oss av lösningar i denna tråd på eventuella irritationsmoment som kan uppstå i Lion...

Vad jag blir irriterad av;

-Stora blaffiga ikoner i sidolisterna i Mail och Finder - Går som tur är att stänga av under Systeminställningar-Allmänt

-Att rullningslisterna döljs automatiskt - Går som tur är att stänga av under Systeminställningar-Allmänt

-Att program automatiskt återställer alla fönster när man öppnar dem igen - Går som tur är att stänga av under Systeminställningar-Allmänt

-Den upp-och-nedvända scrollningen, skall tydligen gå att stänga av via systeminställningar, men verkar endast gälla Apples egna inmatningsenheter. Om man kör mus från tredjepart (i mitt fall Microsoft) så går det ej. Jag var tvungen att ladda ned ett program för detta som heter
scroll Reverser. Hittas här...

Scroll Reverser for Mac OS X

-Det nya utseendet i Mail - Går att ställa in klassisk vy i inställningarna för Mail

-Nya animeringar - Jag tillhör dem som stängar av alla animeringar eftersom de segar ner systemet. Jag brukar göra detta via inställningspanelen Secrets, men det verkar som en del av dessa nya animeringar ej går att stänga av på det sättet än. Någon som vet något?

-Launchpad-grafisk lull-lull - bara dra bort från docken...

Kommer ej på något mer just nu. Någon som upptäckt något annat som irriterar, berätta gärna och ge förslag på lösningar.

(Anledningen till att jag skriver detta är att jag tyckte att det var svårt att hitta inställningarna för de nya funktionera, Apple dolde dem väl...)

/Mvh

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-21 15:41

Att jag måste bocka av rutan om återställning vid varje utloggning/omstart/avstägning.

Att det saknas konsekvens i fokus på aktiva fönster, ibland hamnar ett nytt fönster i olika program bakom befintliga.

Att Lion har kört över inställningar för fingersvepningar i program som tex Firefox.

-Elastisk scroll. Studsboll är ju lagom härligt när ögonen ska fokusera på text.

det värsta irritations momentet hittills är att det inte år att ansluta till företagets Windowsservrar längre, får bara meddelande att det inte går att ansluta till den serverversion som finns på servern. Detta gör att jag närmar mig en backning till SL.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-21 16:32

Mitt mobila internt har försvunnit också, går inte att lägga tillbaka. Helt tomt i Nätverksinställningarna.

Funderar på att backa.
Som det är nu får jag bara vredesutbrott.

Ursprungligen av k-e.svensson:

det värsta irritations momentet hittills är att det inte år att ansluta till företagets Windowsservrar längre, får bara meddelande att det inte går att ansluta till den serverversion som finns på servern. Detta gör att jag närmar mig en backning till SL.

Här håller jag inte med, nu först fungerar det att komma åt våra 2008 Serverer både 32 & 64 bit utan problem via finder.

Ursprungligen av MRM-Racing:

Här håller jag inte med, nu först fungerar det att komma åt våra 2008 Serverer både 32 & 64 bit utan problem via finder.

värre för oss då som sitter med äldre Windowsservrar som vi måste ha Samba för att kunna ansluta mot. Vi får hoppas att de serveransvariga uppgraderar till 2008 innan semestern är slut annars blir det till att sitta å rulla tummarna på jobbet för kan jag inte ansluta så kan jag inte jobba, vilket i sin tur gör vår PC-frälsta "dataansvarige" skadeglad och komma springande med någon gammal Windows burk som "fungererar utmärkt".

Ursprungligen av k-e.svensson:

värre för oss då som sitter med äldre Windowsservrar som vi måste ha Samba för att kunna ansluta mot. Vi får hoppas att de serveransvariga uppgraderar till 2008 innan semestern är slut annars blir det till att sitta å rulla tummarna på jobbet för kan jag inte ansluta så kan jag inte jobba, vilket i sin tur gör vår PC-frälsta "dataansvarige" skadeglad och komma springande med någon gammal Windows burk som "fungererar utmärkt".

Usch då det låter inte roligt, vi har även en 2000 och en 2003 server så jag ska testa på måndag om det går att ansluta direkt till dem med.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 16:31

Jag känner mig löjlig som stör mig på att jag kan skriva ō genom att hålla länge på o, men inte ett a med macron (strecket över o:et kallas så). Launchpad tycker jag faktiskt känns rätt bra, ehuru jag själv använder Spotlight för att starta program kan jag definitivt se att min mor och min faster kommer uppskatta det.

Ursprungligen av Hampie:

Jag känner mig löjlig som stör mig på att jag kan skriva ō genom att hålla länge på o, men inte ett a med macron (strecket över o:et kallas så). Launchpad tycker jag faktiskt känns rätt bra, ehuru jag själv använder Spotlight för att starta program kan jag definitivt se att min mor och min faster kommer uppskatta det.

Men vad skulle a med macron vara för tecken? Finns det? Ō är ju inte samma sak som Ö

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 16:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Men vad skulle a med macron vara för tecken? Finns det? Ō är ju inte samma sak som Ö

Det skulle vara ett a med macron, precis som ett o med macron är ett o med macron. Man använder macra speciellt inom klassiska språk för att markera långa vokaler eller stavelser. Hawaiianska använder macra för att markera långa vokaler, också, samt Hephurn-systemet för att transkribera japanska. Vårt Ö är en sammansmältning av O och E, ett e som med dåvarande handstil skrevs som något som liknar ett mellanting mellan vårt w och n, detta stiliserade sig över tid och när antikvan kom så hade denna vågiga/zick-zackiga linje blivit till två prickar. Men, that's beside the point! Logiken säger: kan du skriva accenter genom att hålla ned bokstäver lite längre på vissa bokstäver men inte andra så är det dumt. á finns men man får inte fram det genom att hålla ned a, däremot får man é genom att hålla in e.

Ursprungligen av Hampie:

Det skulle vara ett a med macron, precis som ett o med macron är ett o med macron. Man använder macra speciellt inom klassiska språk för att markera långa vokaler eller stavelser. Hawaiianska använder macra för att markera långa vokaler, också, samt Hephurn-systemet för att transkribera japanska. Vårt Ö är en sammansmältning av O och E, ett e som med dåvarande handstil skrevs som något som liknar ett mellanting mellan vårt w och n, detta stiliserade sig över tid och när antikvan kom så hade denna vågiga/zick-zackiga linje blivit till två prickar. Men, that's beside the point! Logiken säger: kan du skriva accenter genom att hålla ned bokstäver lite längre på vissa bokstäver men inte andra så är det dumt. á finns men man får inte fram det genom att hålla ned a, däremot får man é genom att hålla in e.

Detta noterade även jag i en av de andra Lion-trådarna. Det känns som att det måste vara en bugg...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2011-07-21 17:03
Ursprungligen av Capeman:

Detta noterade även jag i en av de andra Lion-trådarna. Det känns som att det måste vara en bugg...

Om de fixar den kommer jag som språknörd bli överlycklig. Det kommer göra mitt liv oerhört mycket lättare.

Tror också det är en bugg. Det kändes självklart när jag upptäckte det. Typisk bugg. Och obetydlig. Fixas senast 10.7.2.

Ursprungligen av Capeman:

Detta noterade även jag i en av de andra Lion-trådarna. Det känns som att det måste vara en bugg...

Ursprungligen av Hampie:

Det skulle vara ett a med macron, precis som ett o med macron är ett o med macron. Man använder macra speciellt inom klassiska språk för att markera långa vokaler eller stavelser. Hawaiianska använder macra för att markera långa vokaler, också, samt Hephurn-systemet för att transkribera japanska. Vårt Ö är en sammansmältning av O och E, ett e som med dåvarande handstil skrevs som något som liknar ett mellanting mellan vårt w och n, detta stiliserade sig över tid och när antikvan kom så hade denna vågiga/zick-zackiga linje blivit till två prickar. Men, that's beside the point! Logiken säger: kan du skriva accenter genom att hålla ned bokstäver lite längre på vissa bokstäver men inte andra så är det dumt. á finns men man får inte fram det genom att hålla ned a, däremot får man é genom att hålla in e.

Ok, det visste jag inte. Kände bara till omlaut och vad sjutton nu ringen över Å:et heter. Minns bara att det är något med "ring" (tror jag:)

Det är en smidig funktion, de kommer nog att fixa "a" senare. ë

  • Medlem
  • 2011-07-21 20:43

Tycker också att den omvända scrollningen var ett klart märkligt standardval i den nya OS-versionen...

Ursprungligen av Hampie:

Jag känner mig löjlig som stör mig på att jag kan skriva ō genom att hålla länge på o, men inte ett a med macron (strecket över o:et kallas så).

'a' fungerade också på en MacBook Air jag testade i butik idag.

Flyttade tråden till rätt underforum. Tänk på var ni lägger trådarna! "Allt om Mac" är för sådant som inte passar in någon annanstans.

/Mod

  • Medlem
  • 2011-07-21 20:42

Irriterande är också att man tog bort iSync. Varför? Sen tycker jag att gränssnittet i Mail är fulare, även om det kanske fungerar bättre.

Något som för mig "fixades" i 10.6.8 var att när man körde Cmd+Tab i Screen Sharing så växlade man mellan programmen på den lokala datorn. Nu är det tillbaka igen så man växlar mellan programmen på datorn man skärmdelar med...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-21 21:12

https://discussions.apple.com/message/15681146#15681146

Där finns lösningen för att svepa fram och bak i historiken i Firefox.
Letar efter topp och botten också.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-21 21:54

Firefox till topp/botten: Option+4 fingrar upp eller ner.

1. Att man inte kan köra fyra fingrar för att få upp skrivbordet utan måste göra någon knepig "knip"-rörelse

2. Att den här buggen inte är fixad Mission Control display bug still not fixed in GM. Unbelievable! - MacRumors Forums
Lider som fan av det och det är ju pinsamt att det inte är fixat till en release när MC är en av de features som man snackat upp mycket från Apple.


Här kommer min inte rangordnade lista:

Att scrolllisten inte syns speciellt bra även om man har slagit på visa alltid.

Att mail ser tamt ut och försöker vara listigt genom att gruppera "diskussioner".

Att man har skrivit om (förbättrat ?) SMB så att inte ReadyNas DUO funkar.

Att man tagit bort spaces, jag anser inte att mission control ersätter fullt ut.

Launchpad, kommentarer överflödiga.

iCals utseende !

Autoåterstart av applikationer och innehåll, urbota dum ide.

Dessutom så anser jag det extremt olyckligt att utvecklingen går mot en fördummning av OS:et som kräver mindre och mindre av användarna. Hela vitsen med en personlig dator är ju att den skall vara mångsidig och anpassningsbar.

Som jag ser det innehåller Lion mest försämringar istf de utlovade 250+ förbättringarna.

Jag håller som en följd av detta just nu på med att ominstallera SL.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-07-21 23:03
Ursprungligen av Martin Wikstrand:


Att mail ser tamt ut och försöker vara listigt genom att gruppera "diskussioner".

Kan man inte, precis som tidigare, välja att ha gruppering av diskussioner på eller av?

  • Medlem
  • 2011-07-22 01:16
Ursprungligen av andas:

Kan man inte, precis som tidigare, välja att ha gruppering av diskussioner på eller av?

Jo det går utmärkt. Det första jag stängde av efter den irriterande scrollningen, var just grupperingen i Mail.

Appar i helskärm. Fullständigt obegripligt. Hoppan någon snickrar ihop ett de-lionizer. För det finns så klart bra saker under huven. Men lull-lullet. Åh, så dåligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 23:29

Att det buggar och är långsamt när man vill aktivera från Sleep-läge.

Annars är väl det jobbigaste alla Lion-fientliga som förstorar upp minimala problem ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-22 00:32

Har inte hunnit arbeta så mycket med Lion men hittills har jag märkt av följande:

1. Kan inte få fram ett nytt Finder-fönster hur jag än gör. Har kontrollerat att ingen annan skärm bråkar. Finns ingen konstig inställning i MC aktiverad.

2. Hur man föser sidor bak och fram i Safari är inte helt optimerat. Flera gånger får jag göra om proceduren innan föregående sida visar sig.

3. Varför ska mitt namn visa sig uppe på menyraden? Känns bara fånigt.

4. Mail. Gillar faktiskt inte det nya utseendet eller presentationen nämnvärt.

5. iCal.. Använder Google kalender plus Fluid = kung!

6. Launch Pad har jag testat en gång. Sen blev det tillbaka till Alfred/Spotlight.

Men angående punkt 1 så är jag helt tagen. Varför kan jag inte få fram ett Finder-fönster. Gammalt som nytt?

Ursprungligen av Mcus:

Har inte hunnit arbeta så mycket med Lion men hittills har jag märkt av följande:

1. Kan inte få fram ett nytt Finder-fönster hur jag än gör. Har kontrollerat att ingen annan skärm bråkar. Finns ingen konstig inställning i MC aktiverad.

Funkar precis som det alltid gjort hos mig. Cmd+n så kommer det.

Bevaka tråden