Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar nya MacBook Air och Mac mini

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som rubriken lyder har Apple idag lanserat nya versioner av MacBook Air och Mac mini.

Bland nyheterna märks att alla modeller självklart levereras med Lion förinstallerat. MacBook Air kommer nu som standard med 1,6 GHz Core i5-processor, Intel HD Graphics 3000 och Thunderbolt. Mac mini har blivit av med sin DVD-brännare, precis som den tidigare server-versionen, har en 2,3 GHz Core i5-processor i standardkonfigurationen, 500 GB hårddisk och Thunderbolt.

Senast redigerat 2011-07-20 14:52
  • Medlem
  • Tranemo
  • 2011-07-20 14:46

Verkar som om ingen av Minisarna har en dvd enhet, detta kommer bli tjöt om helt klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 14:48

Nog borde en extern drive fungera?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-20 15:24
Ursprungligen av JesperA:

Verkar som om ingen av Minisarna har en dvd enhet, detta kommer bli tjöt om helt klart.

Äntligen!

Jag tycker det är ett underbart steg i rätt riktning att DVD-brännaren är borta ur Mac mini.

Bara koppla in en extern USB-drive när man behöver det, hur ofta man nu behöver det.

Jag har iaf inte använt det på ett par år åtminstone.

Ja DVD läsare känns bara bra att dom tagit bort faktiskt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-20 15:21

Men sänkte dom priset i motsvarande grad?

Ursprungligen av frazze:

Men sänkte dom priset i motsvarande grad?

Motsvarande grad till vad?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-20 16:07
Ursprungligen av keptang:

Motsvarande grad till vad?

Att hårdvara (DVD-brännare) försvann från Mini:n.

Ursprungligen av frazze:

Att hårdvara (DVD-brännare) försvann från Mini:n.

Prissänkningen är betydligt större än vad en intern DVD-brännare kostar.
På köpet får du snabbare processor/grafik/mer hårddiskutrymme etc.

Varför kan man inte få 8GB ram-minne i MacBook Air?
Minne kostar ju nästan ingenting, synd!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-20 17:18

Bra uppgradering, men jag är nöjd med min MBA 11.6 tums så inte säkert att jag byter upp mig.

Apple är smarta ej 4 gig ram standard så då är man uppe i 11 papp igen som start, och då lockar en i7 processor och det springer lätt iväg med budgeten.

Man får säga som det är till ungarna angående semestern, Apple har släppt nya produkter det blir camping i år igen

Senast redigerat 2011-07-21 01:08
  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 21:02
Ursprungligen av CUBEIS:

Bra uppgradering, men jag är nöjd med min MBA 11.6 tums så inte säkert att jag byter upp mig.

Apple är smarta ej 4 gig ram standard så då är man uppe i 11 papp igen som start, och då lockar en i7 procossor och det springer lätt iväg med budgeten.

Man får säga som det är till ungarna angående semestern, Apple har släppt nya produkter det blir camping i år igen

Bara en som inte har 4GB standard dock..

Ursprungligen av CUBEIS:

Apple är smarta ej 4 gig ram standard så då är man uppe i 11 papp igen som start, och då lockar en i7 procossor och det springer lätt iväg med budgeten.

Vad menar du?

(Utgår från att du pratar om Airen) Om du tar billigaste och konfar upp till 4 GB RAM så kostar den 10,2 kkr

Och några hundralappar om man ändå lägger ut 10+ kkr är inte så mycket egentligen, särskilt inte om man blir bra mycket mer nöjd med den produkt man köper.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 01:30
Ursprungligen av William WM:

Vad menar du?

(Utgår från att du pratar om Airen) Om du tar billigaste och konfar upp till 4 GB RAM så kostar den 10,2 kkr

Och några hundralappar om man ändå lägger ut 10+ kkr är inte så mycket egentligen, särskilt inte om man blir bra mycket mer nöjd med den produkt man köper.

hmmm du utgick rätt :D.. några hundralappar vad menar du ? En tusenlapp skulle jag säga.

9290 kr eller snarare 8290 kr vid ett studentköp i stället för dina 10290 kr det är väl skillnad, samtidigt utgår kanske de flesta kunderna från större modellen av 11 tummaren redan från start om man väljer till 4 gig ram då får man ju också större 128 Gb SSD för 10900 kr , och har möjlighet att även uppgradera processorn till en i7 vilket du inte kan om du börjar uppgradera den billiga instegsmodellen med 2 gig ram.

Detta är "smart" segmentering av prissättningen från Apples sida tycker jag, vad i detta förstår du inte ?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-07-20 21:47

Så skulle ni välja den svenska versionen skriven på engelska eller tvärtom

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-20 21:56

Gillar aftonbladets länk angående dem nya prylarna.

Här är Apples nya superprylar | Prisjakt Pryl

Mac Air och inbyggd DVD-spelare (till skillnad mot föregångaren)

Gillar deras grammatik också

Märkligt och trist att MBA inte verkar ha fått FaceTime HD-kamera nu när alla andra produkter får det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 01:06
Ursprungligen av Capeman:

Märkligt och trist att MBA inte verkar ha fått FaceTime HD-kamera nu när alla andra produkter får det.

Är det bekräftat ? Tråkigt att höra det tog jag nästan för givet, tom. viktigare än annat glitter som

ex lysande tangentbord.

Ursprungligen av CUBEIS:

Är det bekräftat ? Tråkigt att höra det tog jag nästan för givet, tom. viktigare än annat glitter.

Jag skrev "verkar". Står inget om det i specen, vilket det ju gör för t ex nya Thunderbolt Display. Men vi får väl se när recensionerna dyker upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 01:18
Ursprungligen av Capeman:

Jag skrev "verkar". Står inget om det i specen, vilket det ju gör för t ex nya Thunderbolt Display. Men vi får väl se när recensionerna dyker upp.

Såg det att du skrev verkar, blev bara lite snabbt sne, hade inte ens tänkt tanken innan du nämnde det.

Men sätter nog en slant på att den fattas, annars hade man nog med buller och bång tryckt på det också när man nämnt nya MBA:s förbättringarna i denna tidiga informations release.

Ursprungligen av Capeman:

Märkligt och trist att MBA inte verkar ha fått FaceTime HD-kamera nu när alla andra produkter får det.

Det är nog inget absolut tekniskt hinder, men jag skulle tippa på att komponentpriset sticker iväg lite för mycket ifall man ska få in en någorlunda anständig HD-kamera i ett så litet utrymme. Kommer säkert i någon generation längre fram, men den här gången var det väl inte tillräckligt mycket av en deal breaker.

Ursprungligen av Samuel K:

Det är nog inget absolut tekniskt hinder, men jag skulle tippa på att komponentpriset sticker iväg lite för mycket ifall man ska få in en någorlunda anständig HD-kamera i ett så litet utrymme. Kommer säkert i någon generation längre fram, men den här gången var det väl inte tillräckligt mycket av en deal breaker.

De måste ju ha något nytt i nästa uppdatering också

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-21 00:37

Hm, så man kan inte köpa 13 tum, 128GB med i7?
Skumt...

underligt att man inte kan välja 128GB SSD i nya minin?
betydligt fler skulle förmodligen uppgradera till SSD om det 'bara' hade kostat $200 extra (som MBP) isf som nu $600 (för 256GB).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 11:40
Ursprungligen av gabriela:

underligt att man inte kan välja 128GB SSD i nya minin?
betydligt fler skulle förmodligen uppgradera till SSD om det 'bara' hade kostat $200 extra (som MBP) isf som nu $600 (för 256GB).

Kan man kanske tycka.

Troligtvis en tanke bakom hos Apple. Dom inriktar sig nog mot " prisokänsliga" kunder när det kommer till SSD uppgradering hos mac mini, som vill maxa sin media station för framtiden . Det finns sådana kunder garanterat

Sedan får en maxad mac mini med SSD inte vara för billig i jämförelse med tex. en iMac då riskerar man att påverka fsg av iMacs.

En mac mini med en i7 processor och en 256 Gb SSD disk och 8 gig ram måste ju vara en toppmaskin på många sätt får "gåshud" bara av tanken .

Smakar det så kostar det närmare 15000 riksdaler men vad finns då mer att önska i maskinväg

ett tips är att köpa en billig variant och bygga ut den själv i efterhand med SSD disk osv.

Senast redigerat 2011-07-21 11:57

Nu verkar ju Apple vara på gång med Air...
Tangentbordsbelysningen är tillbaka!
4Gb minne default på de flesta.
Lite större SSD hade inte skadat.

Bevaka tråden