Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thumbnails PHP imagejpeg () skrivrättigheter? HJÄLP

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har suttit i flera timmar och testat flera skript för automatisk thumbnailgenering av bilder i PHP och efter samvetsgrann felsökning kommit till slutsatsen att min interna Apache testmiljö inte kan skriva bilderna till den destinerade mappen för de färdiga bilderna... Hur tusan och var konfigurerar man detta? Thumbsen genereras av PHP men sparas inte ner på disken/servern

Snälla hjälp tips erfarenheter av Thumbgenerering eller resize i största allmänhet....!!!!

tja, det verkar som att man via finder kan ge "alla" rättigheter att läsa och skriva i den berörda mappen... då funkar det, men det känns inte så kul att ge "hela världen" tillgång till skrivrättigheter i den mappen. Om någon vet hur man gör det med större precision så berätta gärna...

Jag kan inte köre fwrite() heller... Det är ju ett enklare exempel att jobba med...

edit: stavning

Apachen körs ju via användarkontot "www" (tillhörande gruppen med samma namn), så det du behöver göra är att se till att www-kontot har skrivbehörigheter till katalogen i fråga. Bäst brukar det vara om www-kontot står som ägare, men vill man själv kunna skriva till katalogen kan man ju t.ex. sätta sig själv som ägare, låta katalogen tillhöra gruppen www och ge gruppen skrivbehörighet. Varken i det ena eller det andra fallet ska man behöva ge "alla" skrivbehörighet.

Tja' Samuel,

tack för svaret. Hur kommer det sig att jag inte har ett WWW användarkonto eller grupp? (se bifogade dumpar) Finns det i någon slags "hidden" mode? Jag läste någon post på ett PHP/Linux-forum där de sade att man skulle ge användaren Apache skrivrättigheter, men en sådan har jag inte heller.

Ska jag skapa en www-användare? Det borde väl finnas

nästa dump...

testat chmodda mappen till 755 eller 777? (kommer inte ihåg vad man skall ha för imgs)

1
Bevaka tråden