Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

köptips gps

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vartåt ska jag rikta blicken om jag vill ha en duglig handhållen gps-mottagare?

Jag känner bara till Garmin och Magellan lite grann.
Deras lite finare modeller kostar ungefär lika mycket som en Tungsten eller strax därunder. Så frågan infinner sig om man ska satsa slantarna på en tungsten istället och bestycka den med gps-enhet. Eller blir det för mycket kompromiss?

Finns det GPS-prylar som lirar med min palm-m500?
eller blir det bara löjligt?

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 13:45

Det beror lite på vad du skall ha den till. Jag har en riktig klassiker till segelbåten: Garmin 12, XL-varianten. Den fungerar till i princip allting, så länge det finns en serieport. Kolla efter begagnade dito.

Vill du ha fina kartplottern i skärmen blir det en del att välja på. För mig som seglare blir det mer knapptryckande med tex. en Garmin 76 än med Garmin 12XL. Alltså väljer jag den senare lite äldre modellen.
Silvas handhållna GPS:er anses dock vara RollsRoyce. Tål rejält med stryk och flyter i sjön.

jag är promenad-freak och det är i första hand i det sammanhanget jag vill använda den. Cykelturer, mc-turer och annat resande är också intressant men i första hand vill jag ha en liten handhållen grej som funkar i promenerande tillstånd.

(hur är det med mottagar känslighet fresten, skiljer sig aparaterna åt i det avseendet?)

Jag tycker nog det verkar kul med att kunna ladda in kartor i aparaten och kompass-funktionen verka skoj också.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Slättne
jag är promenad-freak och det är i första hand i det sammanhanget jag vill använda den. Cykelturer, mc-turer och annat resande är också intressant men i första hand vill jag ha en liten handhållen grej som funkar i promenerande tillstånd.

(hur är det med mottagar känslighet fresten, skiljer sig aparaterna åt i det avseendet?)

Jag tycker nog det verkar kul med att kunna ladda in kartor i aparaten och kompass-funktionen verka skoj också.

Kompass låter som en funktion du behöver. I en segelbåt är det ett krav, därför har man en fast monterad.
Det mest användbara med en GPS i "promenadläge" är att hitta tillbaka till platsen man startade på. Bara att följa det plottade strecket.
Känsligheten verkar inte skilja särskilt mycket. Höga hus och grantoppar verkar vara det som stör ut GPS:en mest.

Citat:

grantoppar verkar vara det som stör ut GPS:en mest.

Fan också! jag som vill promenera i småland....

1
Bevaka tråden