Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om den här datorn i Lion

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej
Har installerat nya Lion i en ganska ny MBA, och när man ser på " den här dator i fliken om Lagring då står det att det finns 17,2 GB av säkerhetskopior...? Vilka? Hur hittar jag dessa?
Oxå finns det nästan 1 gb filmer...? Vad kan det vara för filmer? och nästan 1 gb bilder samma här, har inte använt nåt bildprogram

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-07-21 17:11

Enklast för att hitta vad som tar upp plats på sin dator är att använda någon sorts mjukvara som exempelvis OmniDisksweeper.

Ett annat är Daisydisk som ger dig en grafisk presentation av var filer befinner sig o hur stora de är. Det är också möjligt att radera filer som man hittar, direkt från Daisydisk. Var försiktig bara så du inte raderar nåt viktigt

Eller bara visa disken i Finder och Välja visa storlek vi Innehåll/Visa visningsalternativ så ser du vad som tar plats.

Ok det låter bra men var kommer dessa filer ifrån? har inte laddat hem varken filmer eller bilder, och dessa säkerhetskopior...?
Datorn är knappast 2 månader gammal och har använt den bara för att surfa och kolla mejlen

Ursprungligen av bozzman:

Ok det låter bra men var kommer dessa filer ifrån? har inte laddat hem varken filmer eller bilder, och dessa säkerhetskopior...?
Datorn är knappast 2 månader gammal och har använt den bara för att surfa och kolla mejlen

återstår att se. Det är nog enklare att svara på den frågan när vi/du ser vad det är för filer...

Nu vet jag att filmerna kommer från Garage Band och bilderna från olika theme från iphoto men säkerhetskopior har inte hittat (vet ej vad de har för ändelse)

17,2 GB säkerhetskopior! Skumt. Jag har 0 på båda burkarna. Detta måste utredas. Vad är det för säkerhetskopior? Gör Lion dom? Varför. Följer denna tråd.

Det måste vara något skräp kvar från Lion-uppdejten. Kör en Reparera Behörighet (tja, varför inte...det säger man ju jämt av bara farten - starta om och se en gång till.

Jag kollade i Itunes och där har jag inga säkerhetskopior heller...

Det kan ju hända att Lion arkiverar filer eller program som inte är kompatibelt, kan också vara rester från uppgraderingen.

Har reparerat behörigheten och det blev ännu konstigare: lika mycket i ljud, 20 mg mindre i video, 24 mb mer i bilder lika mycket i program 500 mb mer i säkerhetskopior och 200 mb mer i övrigt...

Om du inte har backup redan, gör en och blås hela datorn o börja om från början

Om jag raderar allt hur kan jag installera om Lion, det går inte att hämta igen från Appstore... Är det nån som vet hur man gör?

Ja det verkar vettig men det skulle vara bra veta var kommer alla dessa filer ifrån?

Om återställning, verkar handla om det mesta som man gjorde med CD:n förut, inklusive ominstallation.

Apple - OS X Lion Recovery - Introducing Lion Recovery
OS X Lion: About Lion Recovery

Det är bara ladda ner igen och då säger Appstore att du köpt den tidigare så bara ladda ner igen.

Är det inte Lion som lägger upp säkerhetskopia om den behöver återställas, tyckte jag läste om det.

Hmm försökte göra Lion recovery men fick felmeddelanden 500 intern serverfel....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-24 21:58
Ursprungligen av bozzman:

Hmm försökte göra Lion recovery men fick felmeddelanden 500 intern serverfel....

Testa att boota med alt nertryckt, då borde det komma upp ett val som heter Recovery Disk.
Det gör det i alla fall när jag gör så, men jag har aldrig provat att starta på den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-21 21:59

Hur mycket utrymme har du ledigt på datorn?

Lion ska väll ha någon form av inbyggd "time capsule" om jag nu får kalla det för det. Så det är kanske vad den använder till det. Kanske justeras automatiskt beroende på hur mycket ledigt utrymme det finns?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2011-07-21 22:15

Jag gjorde så här för att ta fram dolda mappar och fick fram filer jag trodde var borta för evigt

1. Slog in i "Termina"l följande kommando: "defaults write com.apple.DiskUtility DUDebugMenuEnable ".
2. Startade programmet "Skivverktyg", och markerade bootpartioen "MacOSX" med muspilen, och
högerklickar, för att få fram en meny. Där väljer man "Visa "MacOSX" i Finder".
3. Nu kan man välja i Finder sin hårddisk, i detta fall MacOSX, sedan mappen "Användare" och
avslutningsvis mappen med användarnamnsedan före uppdateringen.

Här hittar jag nu alla filer som jag trodde innerligt att de skulle vara helt borta.
Så kl 21:00 så kunde jag andas ut, och inse vikten att verkligen ta backup.

Jag har 105,55 gb tillgängligt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-22 07:32

Jag har också sådana "backupfiler", tar upp ca 700 MB. Vad som också är konstigt, som jag iaf inte har sett innan, är att jag har en volym som heter "MobileBackup" om jag tittar i iStat-widgeten och denna är på ca 250 MB. Den volymen syns ingen annanstans.

Nu är det gjort (ominstallationen) och nu är alla dessa konstiga säkerhetskopior borta och jag fick några gb tillbaka... (skum ändå)

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-22 22:01

Dom här nya säkerhetskopiorna är en lokal Time Machine backup som görs mellan dom gånger en riktig backup gör till Time Capsule eller extern hårddisk.

Det går att stänga av i Terminalen med: sudo tmutil disablelocal

Då försvinner även den hemliga volymen MobileBackup

Jahaa ok bra att veta men varför skapas dessa? det kan inte vara nåt viktig eftersom de försvann efter ominstallationen...

Är det inte den partitionen som man kan använda till att starta från om man får problem?

Ta bort den verkar onödigt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-22 22:04
Ursprungligen av Goflorp:

Är det inte den partitionen som man kan använda till att starta från om man får problem?

Ta bort den verkar onödigt.

Nej, detta är nåt helt annat och har bara med Time Machine att göra.

http://web.me.com/pondini/Time_Machine/30.html

  • Medlem
  • 2011-07-25 01:13
Ursprungligen av Mija:

Nej, detta är nåt helt annat och har bara med Time Machine att göra.

Time Machine - Frequently Asked Questions 30. What are Local Snapshots?

Följde länken och kollade i Backups mappen.
Är detta något man kan stänga av? Jag har ändå en dedikerad TM-disk som jag gör backuper på.
Känns onödigt att slösa plats på detta när jag ändå kör med min TM-disk...

Är det ok att slänga dessa mappar för att frigöra plats på hårddisken?

(Nån bugg så jag kan inte bifoga några bilder....... )
Hoppas ni fattar ändå...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-05-17 14:51
Ursprungligen av Mija:

Nej, detta är nåt helt annat och har bara med Time Machine att göra.

Time Machine - Frequently Asked Questions 30. What are Local Snapshots?

Tack för länken! Har undrat över detta sen jag först köpte min mac för ett par år sen.

En sak som dock ej förklaras i mitt fall är att jag tycks alltid ha data som tar upp plats på min lokala säkerhetskopia trots att datorn regelbundet backas upp mot min Time Capsule. Om jag har förstått det hela rätt ska det endast finnas något i den lokala säkerhetskopian (under "om den här datorn") om datorn ej har tillgång till den permanenta säkerhetskopian på min Time Capsule?

  • Avstängd
  • 2012-05-17 16:19
Ursprungligen av Mija:

Nej, detta är nåt helt annat och har bara med Time Machine att göra.

Time Machine - Frequently Asked Questions 30. What are Local Snapshots?

Bra info, men varför är sådant så "hemligt" kunde gott finna under nån "avancerat" inställningar istf att behöva köra terminalen...
och ja, jag vet att det finns program att köpa som utför det mesta av dom "hemliga" inställningarna... men va sjutton då för?

Bevaka tråden