Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hitta andra datorer i nätverket?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hur söker man efter andra datorer i nätverket?

tack

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-06-14 16:18

De kommer upp automatiskt i sidebar:en i finder när han hittar några.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-17 12:22
Ursprungligen av High|ander:

De kommer upp automatiskt i sidebar:en i finder när han hittar några.

Det är säkert tänkt så men i en blandad miljö så är det si och så med funktionen - speciellt om Samba är inblandad. Nätverksfunktionerna är en akilleshäl i Mac OS X. Det finns inte många brister i operativsystemet men det här är en.

Titta på datorns sidor. Där finner du en Ethernet-kabel. Följ den.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-14 18:58
Ursprungligen av Marcus K:

Titta på datorns sidor. Där finner du en Ethernet-kabel. Följ den.

Wow! Har aldrig tänkt på det förut Har du ett liknande knep när man kör trådlöst?

LOL, good one Marcus!

en sjuk sak är att det ofta poppar upp andra datorer i sidebaren här hemma hos oss... bland annat "linda skugges ibook", hehe.

betyder det 100% säkert att jag har grannar som leechar mitt nät? eller kan dom dyka upp av någon annan anledning...?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-14 20:00
Ursprungligen av martin wijk:

en sjuk sak är att det ofta poppar upp andra datorer i sidebaren här hemma hos oss... bland annat "linda skugges ibook", hehe.

betyder det 100% säkert att jag har grannar som leechar mitt nät? eller kan dom dyka upp av någon annan anledning...?

http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/223191-namninsamling-tvinga-comhem-ppna-port-548-f-r-afp.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-14 20:55

Bonjour Browser är väldigt användbart för att ta reda på info om andra datorer i nätverket.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2008-06-14 23:02

Starta programmet terminal, skriv arp -a följt av retur om vi nu ska försöka vara lite seriösa...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-06-15 18:35

Eller i Finder, tryck cmd+k och skriv in ip:t eller namnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-15 20:19

Hahaha, följ kabeln var rolig.

"Hahaha, följ kabeln var rolig."

Ja, här sitter ni killar och skrattar och jag fattar nada och ute är det bara regn !:'(

Någon som kan förklara enkelt och pedagogiskt, snääälla ?

Följer du din nätverkskabel från datorn så kommer du, även om det tar lång tid och är komplicerat, tillslut hitta andra datorer i ditt nätverk. Förutsatt att de inte har trådlös anslutning, då blir det problem. Pedagogiskt nog?

Aah ? Men var det så kul ? Egentligen.
Krävs alltså att jag förvandlar mig till en myra som kryper genom kablarna genom väggen osv. Snarare lite absurt. Kanske är det killhumor som jag inte riktigt förstår ?

Ska nog skaffa Bonjour Browser för att se andra nätverk. När jag trycker på Airport-symbolen brukar det poppa upp andra namn också.

ꂓꂓꂓ....ꂓꂓꂓꂓꂓꂓ..ꂓꂓꂓ...ꂓꄲ________▊_________)⏥⏥⏥⏥⏥⏥⏥←

Myror som kryper från datorn genom kablarna och genom väggen....

Ursprungligen av KaRo:

Aah ? Men var det så kul ? Egentligen.

Nä, det var det nog inte. Men är man trött så blir i alla fall jag lite mera lättroad. Bort med insekterna!!

Min har gått vilse...

(från http://www.99.se/feedback/242063-foruminl-gg-med-insekt.html)

Skämt brukar inte bli roligare när man förklarar dem, men jag skall göra ett försök, det verkar som om du KaRo missar poängen?

Man kan tolka formuleringen i frågan "Hur hittar jag andra datorer i nätverket" på två sätt, den ena tolkningen är den som jag tror att frågeställaren och du har valt: hur får jag min egen dator att "se" en annan dator i nätverket så att jag kan komma åt filer eller kopiera filer till den, dator till dator alltså. Detta är det man vanligen menar med frasen, speciellt på ett forum för datoranvändare.

Vad Marcus K gjorde var att välja den andra tolkningen, hur hittar jag datorer som står i olika rum, på skrivbord, i garderober, i serverrum osv, och då föreslog han, börja med att följa sladden från din dator, vart den nu tar vägen så kommer du i andra änden av den att hitta datorer. Det är att välja en annan tolkning av samma ord på ett överraskande sätt som gör att det blir kul. Även att svaret är tekniskt korrekt men helt meninglöst för den som frågade är också kul.

Det är också möjligtvis en liten pik, men jag vill inte lägga ord i någon annans mun, att frågan kanske inte var så bra formulerad. Vill man ha ett bra svar får man lägga lite tid på sin formulering, som tex i vilket syfte man vill hitta andra datorer (fildelning, webb, ftp, spotlight mfl), för dessa olika frågor har olika svar.

Liknade skämt är frågan: "Vad är snabbaste vägen till sjukhuset?" med svaret "Kör din bil rätt in i det där trädet!".

En annan klassiker: "Hur tar jag mig till Berwaldshallen" med svaret "Träning, träning, träning". (Ok ursprungliga skämtet är på engelska och man säger "Carneige Hall", kolla rubriken "Location and folklore" långt ner på sidan i den däringa Wikipedia-artikeln.)

Senast redigerat 2008-06-16 11:11

johan_taying:
Haha, den var för gullig ! Har sett den myran tidigare men glömt bort den.

Taz_1999:
Tack för förklaringen, du är en attans duktig pedagog ! Gissar att du klarar att ha föreläsningar (om du nu har det) som alla lyssnar på.
Jo, jag förstod skämtet men inte direkt. Tänkte "för långt" och trodde det var en teknisk term. Det blir lätt så för mig eftersom jag vet att ni andra kan så mycket om datorer att jag därför missar vissa skämt. Annars är jag en person som tycker att det är kul att hårddra saker lite. Snälla småpikar är mycket kul tycker jag. Skojar en del om min okunskap här på 99.se men vet inte om det märks. Jag har ju inte datorarbete som yrke som för mig blir mer lättsamt skapande. Försöker att inte skoja med folk som tar det som jordens undergång om en fil har hamnat fel men lyckas väl inte alltid....;)

Lånar den här tråden lite. Uppgraderade igår till OS X Lion, och nu kommer inte min server upp i finder längre. Använder samba/cifs för utdelning på den, och innan kom den alltid upp i findern, men inte i Lion. Någon som sett någon lösning så jag slipper cmd+k'a varje gång.

Ursprungligen av yabbah:

Lånar den här tråden lite. Uppgraderade igår till OS X Lion, och nu kommer inte min server upp i finder längre. Använder samba/cifs för utdelning på den, och innan kom den alltid upp i findern, men inte i Lion. Någon som sett någon lösning så jag slipper cmd+k'a varje gång.

Vad har du för server? Operativsystem?

Är en ClearOS, använder den som router, filserver osv. Och har inte fått afp att fungera, inte heller nfs. Så därför har det varit lättast att använda samba bara. Och har alltid fungerat förut.
Fungerar även nu, om jag ansluter till den varje gång jag startar datorn.
Hade bara velat sluppit det steget.

Apple får inte inkludera Samba-klienten pga GPLv3 som Samba numera använder. Hur Apples egen SMB-klient fungerar i OS X Lion har jag ingen aning om...

Apple Remove Samba From OS X 10.7 Because of GPLv3 - Slashdot

AppleInsider | Inside Mac OS X 10.7 Lion Server: Apple replaces Samba for Windows networking services

Men vackert. Jaja, de funkade på iMacen iaf. Så är nog något knas med bryggning av det trådlösa till Macbooken skulle jag gissa på.

1
Bevaka tråden