Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lioninstallationen misslyckas

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag får detta felmeddelandet när jag försöker installera. Jag kan inte förstå vad jag ska göra när jag läser på länken. Kan ni ge mig förslag på lösning? Stort tack på förhand!

Är skivan RAID? Är den HFS+? Är den proppfull?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-20 22:00

Ge oss mer info. Datormodell, version på OS du har nu, vad du gjorde etc...

Ursprungligen av 20hz:

Ge oss mer info. Datormodell, version på OS du har nu, vad du gjorde etc...

Jag har 10.6.8 och jag höll på att installera Lion. Min dator är 2.66ghz Intel core duo 2 med 4gig minne.

Du får komma med mer info. Vad är det för dator? Har du RAID? Boot Camp?

Jag har kört om den tre ggr. Frigjorde lite minne för jag trodde det var felet första gången men det var det inte...

Jag har en macbook pro näst senaste modellen. Jag har bootcamp (har tagit över den från farsan). Jag har inget behov av bootcamp och tar gärna bort den om jag kan (vet ej hur). Jag har inte RAID och jag har backup med timemachine som jag nu inkluderade bootcamp i. Jag har senaste OS. Jag har ca 130gig ledigt nu.

Behöver ni mer info?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 22:07

Jag fick precis samma fel på min Macmini, körde om installationen och då funkade det.

Nej tyvärr. Dumpen ovan kommer upp och sedan finns det bara omstartsknappen att trycka på och då startar den om med Snowleopard.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 22:09

Fastnar den på svart skärm (det gjorde min)? Testa att skriva in lösenordet till ditt datorkonto, även om du inte ser något.

Bara orginal

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 22:21

Har du Apple originalminnen eller andra? Om möjligt, prova med enbart Appleminnen installerade, och sätt tillbaka ev andra efter att installationen är gjord.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 22:23

Shit, då är min fantasi slut..... kopplat bort allt externt utom bildskärm och tangentbord/mus?

Ursprungligen av kenjon:

Shit, då är min fantasi slut..... kopplat bort allt externt utom bildskärm och tangentbord/mus?

Jag har iofs timemachinedisken i. Ska testa utan också

Reparera disken. (Skivverktyg) Maybe...maybe not...

Ursprungligen av Zimmerman:

Reparera disken. (Skivverktyg) Maybe...maybe not...

Testar det nu...

Formatet på disken är föresten Mac Os extended (journalförd).

Bra. Rätt. (alias HFS+)

Ursprungligen av A.K.O.A:

Formatet på disken är föresten Mac Os extended (journalförd).

Det fanns en del fel att reparera. Hoppas på att det är felet. Behöver man göra det med jämna mellanrum?

Nej, disken ska inte ha fel. Kontrollen gör man bara om man har skumma problem som man tror eventuellt har med disken/filsystemet att göra.

Ursprungligen av A.K.O.A:

Det fanns en del fel att reparera. Hoppas på att det är felet. Behöver man göra det med jämna mellanrum?

När jag följer de första stegen så står det att ytterligare programvara behöver hämtas för att bootcamp ska fungera och det går inte att ta bort den initialt. När jag försöker hämta programvaran från nätet så går det inte...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 22:38

Det är lite olika, en del säger ja, andra nej. Men i alla fall om något krånglar.
Håller tummarna nu!

Vi får skilja på att reparera disken och att reparera behörigheter. Om du väljer att reparera behörigheter och det finns fel så behöver det inte betyda något. Om du däremot väljer att reparera disken och det fanns fel, så KAN det innebära fel på disken.

  • Medlem
  • 2011-07-20 22:46

Har du provat att ta bort bootcamp-partitionen?

Det fungerade tyvärr inte. Hur tar jag bort bootcamppartitionen?

Bootcamppartitionen behöver jag iofs inte. Jag har aldrig använt den...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 22:58

Det ska väl ändå inte behövas? Då blir han av med allt i Windows.... borde vara konstigt om inte Apple har tänkt på det.
Fast jag har inget annat förslag

Ursprungligen av kenjon:

Det ska väl ändå inte behövas? Då blir han av med allt i Windows.... borde vara konstigt om inte Apple har tänkt på det.
Fast jag har inget annat förslag

Kanske med tanke på det som stod i länken i felmeddelandet:

"The disk has a non-standard Boot Camp partition setup, where further partitioning was performed after running Boot Camp Assistant, or the configuration that Boot Camp Assistant created was manually modified"

Dags att ge upp för ikväll men jag tar tacksamt emot alla eventuella förslag/tips osv! Tack för hjälpen so far! Jag kommer tillbaka imorgon och ser om jag lyckas!

Bevaka tråden