Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail visar olästa mail, försvinner inte. Lion

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så då har man installerat Lion.
Jag har ett problem med Mail. Efter en uppgradering från SL där jag hade noll olästa mail så visar mail i lion att jag har 317 olästa mail. Har testat att bygga om brevlådan. Har testat att "markera alla som lästa" när jag får ett mail så står det fortfarande 317 olästa, även när jag läst nya mailet.
Jag kan hitta nÅgra mail i trådar som har blå plupp. Tittar på dom och pluppen försvinner. Fortfarande 317 olästa.
Nu har ju inte Lion vart ute så länge men har någon samma problem eller en lösning?

Tack på förhand / J579

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 16:38

Och du har inte mailen i en annan mapp, typ Junk eller Trash?

Nej, det är just inboxen som det står att jag har 317 olästa i. Papperskorgen är tömd.

Sjukt irriterande att man inte ser när man fått nya mail heller.

( Hatar numret 317 just nu)

Läst manualen?

Jag har googlat som en tok på alla möjliga söksträngar.

Jag har sökt i Mail Hjälp och inte hittat något svar på problemet.

Ursäkta min dryga kommentar (läst manualen), den var inte menad så men när jag läser den nu ser jag hur illa det ser ut. :">

Ok, du hade tömt papperskorgen så det inte finns några orphans, och du har kollat att du inte har några underkataloger med olästa mail. Hur ser det ut med anteckningar, några sådana som kan påverka?

Det är cool.

Nope inga anteckningar eller sånt, inga undermappar.

Hade som sagt inga olästa när jag installerade från SL. Och åter igen just det här att nya mail inte dyker upp och ökar antalet ( eller minskar för den delen när dom läses)

Har du provat att bocka ur att det ska visas, samt i så fall provat de olika valen för vad som ska visas?

Japp.. Sortera efter olästa tex. Hittar inga olästa då.

Har Surftown som leverantör men det ska väl inte spela roll?

Jag är ensam om problemet verkar det som. Förlåt om jag är lat men någon på rak arm som vet hur man kontaktar Apple för support?
Helst mail.

Tack/ J579

Nu har jag hittat en lösning på problemet och kan äntligen slappna av. Kör en ren copy/paste ifall någon skulle få liknande problem:

I found a solution.

On some Macs Mail doesn't run the indexing after Lion has been installed. This behavior causes Mail to don't show the unread messages count right next to mailboxes AND it causes Mail to have a wrong count at the badge of Mails icon in the dock! (as mentioned in this thread: Unread mail count not correct with IMAP - MacRumors Forums)

The solution for this is:

1. Quit Mail if it’s open.

2. In ~/Library/Mail/V2/MailData, delete any file that begins with “Envelope Index,” such as Envelope Index or Envelope Index-shm.

Your home Library folder is hidden by default. To display it, choose Finder > “Go to Folder” and then enter “~/Library.”

3. Open Mail.

Mail creates new Envelope Index files. This process may take a few minutes, depending on how many messages Mail is reindexing.

(Found at: https://discussions.apple.com/message/15667297#15667297)

And you're done.

1
Bevaka tråden