Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttat hela biblioteket till andra datorn men vill inte ha det så.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-07-20 09:16

Hej

Jag har försökt att flytta hela mitt iTunes bibliotek från en äldre PC till min nya Mac och nu har jag fixat det efter några dagars bök med hjälp av denna artikel;
Move an iTunes library from a Windows PC to a Mac | Music and Audio | Playlist | Macworld

iTunes har ordnat/samlat ihop alla musikfiler och nu ligger dem i iTunes Media mappen på den nya datorn. Alla artister ligger där och så vill jag inte ha det.

Nu ligger dom såhär;

Artist X/ Albumnamn 1, albumnamn 2,

och innan var detta två helt olika mappar med en mapp som hette Artist X - Albumnamn 1 och Artist X - Albumnamn 2. Dessutom hade jag olika mappar för olika genren. Nu ligger ju alla artisterna i samma mapp.

Jag undrar om det går att fixa på något sätt att det blir som innan.

Innan jag kopierade/samlade/ordnade mitt bibliotek så förde jag över bara iTunes mappen till den nya Macen och spellistorna/spelningarna fanns där i iTunes men det gick inte att spela låtarna eftersom filerna inte låg på samma ställe. Nu fanns mina musikfiler under Hemmappen på Macen och innan fanns dem på en extern hårddisk.

Jag kunde ju iofs "Hitta" varenda låt för sig själv och det hade funkat, men det hade tagit en bra stund då man har nästan 20,000 låtar.

Kan man lösa detta på något sätt? Ändra location på vart filerna befinner sig på något sätt?

iTunes placerar automatiskt din musik på det sätt som du har upptäckt att den gör. Så länge du har automatisk hantering av dina filer så är det inte så mycket som du kan göra åt detta. Däremot kan du aktivera manuell hantering (Preferences -> Advanced -> "Keep iTunes Media folder organized") och får då möjligheten att placera dina filer som du själv önskar. Där kan du också se till så att inte varenda filer du lägger in i iTunes läggs in i iTunes eget filbibliotek (det som du hittar under Music i din hemmamapp).

  • Medlem
  • 2011-07-20 11:03

Okej, kan jag ändra detta och vart filerna befinner sig så att det blir som innan utan att förlora någon information om spelningar osv.?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-20 11:14

@show: Eftersom det verkar som att du är ny på Mac, kan jag skriva lite hur Apple har tänkt sej det hela (vilket förstås inte alls behöver betyda att du vill ha det så).
iTunes sorterar all musik i en databas. Hur låtarna ligger fysiskt/logiskt på hårddisken har ingen betydelse. Men för att förenkla för den vanlige användaren läggs musikfilerna i hemmamappen:musik:itunes, sorterade på Artist. Under varje Artist ligger de olika Albumen, och under varje Album de olika spåren (som du redan har märkt).
När du hade flyttat över hela iTunesmappen till Macen hade nog det enklaste varit att radera allt i Biblioteket i iTunes (det är bara länkar till var filerna ligger), och sedan dragit in din itunesmusikmapp från din hemmamapp, direkt ovanpå iTunes. Då hade den byggt upp hela databasen på nytt, med nya länkar till var musikfilerna egentligen ligger. Hade du skrivit in egna metadata hade dock dessa försvunnit då.
Man kan förstås göra som man själv vill istället för som Apple avser, med inställningen som Tobias Schelin skrev ovan.

  • Medlem
  • 2011-07-20 14:19

Jag har haft Mac i åtta månader nu. Sålde min Macbook nyligen och nu har jag en ny Pro istället.

Det var precis så jag gjorde men jag ville behålla metadatan också. Vad är det som är så bra med det sättet som Apple har tänkt sig då? För jag ser egentligen inga fördelar med det. Till exempel så hade jag en mapp för bara Singlar (enstaka låtar bara) innan och det var smidigt. Nu har jag istället över hundra mappar med bara en låt i varje. Det blir en herrans massa mappar till slut.

Ursprungligen av show:

Jag har haft Mac i åtta månader nu. Sålde min Macbook nyligen och nu har jag en ny Pro istället.

Det var precis så jag gjorde men jag ville behålla metadatan också. Vad är det som är så bra med det sättet som Apple har tänkt sig då? För jag ser egentligen inga fördelar med det. Till exempel så hade jag en mapp för bara Singlar (enstaka låtar bara) innan och det var smidigt. Nu har jag istället över hundra mappar med bara en låt i varje. Det blir en herrans massa mappar till slut.

Spelar det någon roll hur många mappar där är? Man går ju aldrig in i dem ändå.

1
Bevaka tråden