Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia 6600 - ny värstingnalle

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nokia har lanserat en ny nalle: Nokia 6600.

Den har en stor färgskärm, bluetooth, kamera med videofunktion, 6 MB internt minne och möjlighet till utbyggnad via minneskort (MMC). Den kör Symbian som operativsystem.

Läs mer här:
http://www.nokia.com/phones/6600/

Och här:
http://www.mobil.se/nyheter/visa.asp?id=6734&sid=1

Rätt läcker, men kameralinsen klarar jag mig utan...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-17 10:24

Första shyssta Nokian med BT. Kanske en sån man skall vänta på istället för att köpa en T610a.

Sades det ngt om när den finns att köpa?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Första shyssta Nokian med BT. Kanske en sån man skall vänta på istället för att köpa en T610a.

Den är helt klart det första riktiga alternativet från Nokias sida, men jag tror dock att den är klart större än T610.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Sades det ngt om när den finns att köpa?

Som vanligt är det långt mellan lansering och leverans. Fjärde kvartalet i år är det sagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 11:04

Den väger dessutom 122 gram, vilket är ganska högt för en mobiltelefon av denna storlek.
Lite coolt dock att man kan spela in video i vga-upplösning!
T610 är just nu herre på täppan och så lär det nog förbli ett tag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Den väger dessutom 122 gram, vilket är ganska högt för en mobiltelefon av denna storlek.
Lite coolt dock att man kan spela in video i vga-upplösning!
T610 är just nu herre på täppan och så lär det nog förbli ett tag.

Klenis

  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-17 11:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Den är helt klart det första riktiga alternativet från Nokias sida, men jag tror dock att den är klart större än T610.

Jepp, framförallt rejält bredare... den är tom bredare än en Nokia 7650a... känns lite väl stort.

Nokia 6600
Vikt: 122 g
Mått: 108.6 x 58.2 x 23.7mm

SE T610
Vikt: 95 g
Mått: 102 x 44 x 19 mm.

Nokia 7650
Vikt: 154 g
Mått: 114 x 56 x 26 mm

Jag är inte imponerad direkt. MMC är omodernt och 6 MB internt minne är för lite. P800, Neonode N1 och Spectronic TS 2200 har 16 MB internt och Eten P600/P603 har 32 MB ROM + 64 MB RAM. Dessutom kan dessa telefoner utrustas med 1 GB extra minne via expansionskort och det klarar inte Nokia eftersom de envisas med gamla MMC (har fått uppgift om att 1 GB-kort till P800 är på gång).

Dessutom använder den en specialanpassad variant av Symbian (Series 60) vilket gör att program till andra varianter av det systemet inte fungerar. Det bör naturligtvis endast finnas ett Symbian, inte olika varianter som kräver anpassad programvara.

Nej, istället köper jag en P800, Neonode N1 (när den kommer) eller Eten P600/P610/P603.

Eten finns här:

Consus GMBH

Däremot är det ett steg i rätt riktning att Nokia lyckats införa en TFT-skärm med 65k färger, men eftersom andra tillverkare haft sådant länge är jag inte imponerad. Wap 2.0 har de också börjat med, men långt efter t.ex Ericsson/Sony Ericsson.

Nej, den nya Nokian är ett steg i rätt riktning, men fortfarande inget som är bättre än konkurrenterna. Världens största mobiltillverkare borde kunna bättre än så, faktiskt.:)

Därför blir det en Microsoft-telefon för min del.:D

Flashigt utseende struntar jag blankt i, det är prestanda som är viktigast. Hellre en kraftfull "fyrkantig" maskin än en "snygg" Nokia utan större kraft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 11:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Neonode N1

Du menar förra årets största aprilskämt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 11:25

Man bör ju också betänka att det finns ett gäng telefoner som kan matcha 6600 redan idag.
När Nokia sedan skeppar den under fjärde kvartalet (31:a december?) kommer den kännas allt annat än het.
Hade de sagt att den kommer ut i butik om två veckor hade det varit en annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-17 11:26

Q4 börjar den säljas

Neonode är inget aprilskämt. Men det är naturligtvis svårt för en del att klara av tanken på att ett litet företag med 15 anställda lyckats ta fram en telefon som slår Nokia. Det är ju mot naturlagarna för världens största tillverkare måste ju vara bäst, eller hur?

Att N1 försenas beror (kan man misstänka) på fult spel bakom gallerierna, bl.a genom att Nokia försöker försena underleverantörer. Märkligare saker har hänt.

Att det finns maskiner som matchar "Nokias supertelefon" är inget nytt. T.o.m min gamla Casio EM-500 matchar denna "supertelefon" när jag stoppar i ett GSM/GPRS-kort i den.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 11:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Neonode är inget aprilskämt. Men det är naturligtvis svårt för en del att klara av tanken på att ett litet företag med 15 anställda lyckats ta fram en telefon som slår Nokia. Det är ju mot naturlagarna för världens största tillverkare måste ju vara bäst, eller hur?

Att N1 försenas beror (kan man misstänka) på fult spel bakom gallerierna, bl.a genom att Nokia försöker försena underleverantörer. Märkligare saker har hänt.

Jag vet att det inte är något aprilskämt.
Skämtet kom snarare från min sida då jag anspelade på att de är ett år försenade med sin produkt.
Din reaktion är också intressant att se.
Jag har nämligen märkt att Neonode har ett stor skara fanatiska anhängare som tror att någon försöker mörda deras mor så fort ett ont ord viskas om företaget i fråga.

Personligen har jag inga som helst mobila preferenser. Det finns bra telefoner, och det finns mindre bra telefoner. De som kommer framöver är det svårt att ha en rättvis uppfattning om. Man kan bara gissa sig till hur de kommer att fungera.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-17 13:48

Att den har bara har stöd för MMC är lite trist men det är ändå bättre än att hoppa på något knas-format som SE har gjort, MMC har ju ändå fördelen att vara kompatibelt med SD, och 128Mb räcker nog ganska långt i en telefon.

Neonode, man kan väl egentligen inte säga bu eller bä före man har provat den. Men med tanke på hur mycket jag vantrivdes med operativet i PocketPC så hyser jag inte så mycket förhoppningar till den...

Sedan lär ju Mac-kompabilten vara körd från början, och risken är väl stor att alla uppgifter och grejor man lägger in i den kommer att bli upplåsta i MS egna skitformat som är nära nog krypterade för att ingen nånsin ska kunna lämna plattformen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-17 14:34

Tykcer det låter löjligt att Nokia skulle sätta käppar i hjulen för Neonode. Är det också Nokias fel att SE P800 och T610 hade ljudfel, och är det SE som bråkar med Nokia då displayerna var taskiga i vissa modeller i vintras?
Tror nog att storbolagen har annat att fundera på än en lite nykomling på marknaden.

Det finns ett antal personer som totalt avfärdar Neonode och sjunger Nokias lov trots att Nokias produkter har betydligt lägre prestanda. Sådant är irriterande, t.ex när en Nokia 7250 med wap 1.2.1 och 0,725 MB minne sägs vara ett alternativ till en telefon med 1040 MB (16 MB internt och 1 GB SD) samt wap 2.0.

128 MB MMC? Nej, för mig är det inte alls tillräckligt. Framförallt inte eftersom Eten m.fl kan ta emot 1 GB minne via Secure Digital.

Jag kan inte heller hålla med om att Memorystick Duo skulle vara ett "knasformat" eller att det skulle vara sämre än t.ex MMC eftersom det inte är det.

Att en telefon ska vara synkbar med Macen? Visst, men jag skulle aldrig köpa en Nokia eller något annat tveksamt av det skälet när det finns betydligt bättre produkter på marknaden. Det är viktigare med en bra telefon/handdator och jag köper hellre en Eten P603 med 32 MB ROM, 64 MB RAM och 1 GB SD än en liten Nokia med 6 MB minne + 64-128 MB MMC.;)

MS har insett en viktig sak: samma system, samma program. Nokias speciallösningar i form av Series 60 gör att Symbianmarknaden inte är konkurrenskraftig på sikt eftersom den delats upp i två system som kräver anpassade program. Det fungerar inte.

Jämför med om Windows skulle vara uppdelat i två versioner som naturligtvis inte kan använda samma programvara.:)

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-17 15:44

Den stora skillnaden mellan memorystick duo och MMC är att memorystick bara används av Sony, medans MMC är en utbredd standard som dessutom är kompatibel med SD som du tycker är bra, men jag håller med om att SD hade varit bättre i Nokian. MEN, jag föredrar ett standardformat som MMC före alla andra knasformat i Nokian.

Hårdvaran i Neonode är imponerande, men som Macanvändare som vet man att mjukvaran är det viktiga och det är där jag känner mig tveksam, inte minst med tanke på MS sätt att försöka låsa in användarna. Jag har gått från Palm --> iPaq utan några som helst problem med att flytta data. När jag sedan insåg hur sunkigt PocketPC var (jag bråkade med den i flera månader...) och ville gå tillbaka till Palm då var det kört att få ut data, som tur var hade jag en gammal säkerhetskopia från Palmen arkiverad så jag slapp börja från 0, men mycket jobb var det:mad:

Får hoppas på att Neonode dumpar MS och går på Symbian eller något annat OS, då kan jag också ställa mig och hylla Neonode, men tills dess så har Nokian 1a platsen i min vill-ha-telefon-lista.

...och Nej, jag är ingen militant Nokia-fan, har aldrig ens själv ägt en Nokia, alltid kört Ericsson...

Rätta mig om jag har fel men är det inte så att en SD läsare alltid kan läsa MMC men att det motsatta inte gäller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
(har fått uppgift om att 1 GB-kort till P800 är på gång).

Hehe... nu blev man nyfiken! Jag har nyligen köpt en P800 och funderar på att köpa ett MemoryStick Duo på 128Mb, så jag få lite lagringsutrymme i telefonen.

Jag har dock hört att den yttersta gränsen för MemoryStick Duo är just 128 MB, vilket betyder att det kortet som finns på marknaden nu borde vara max. Var har du hört att 1 GB:s kort ska vara på väg? Om så är fallet kanske jag väntar med att köpa en 128-sticka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-18 01:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av tompab
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att en SD läsare alltid kan läsa MMC men att det motsatta inte gäller?

Exakt. SD-kortsläsare kan alltid läsa MMC men en MMC-läsare känner inte igen ett SD-kort.
Secure Digital är som minnesformat identiskt med MMC bortsett från större säkerhetsmöjligheter.
Grejen med SD är att det likt Compact Flash har stöd för I/O (Input/Output) vilket i praktiken innebär att man kan bygga tillbehör såsom digitalkameror och wlan-kort i SD-kortsformat.

Så var det med den saken.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-18 01:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av tompab
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att en SD läsare alltid kan läsa MMC men att det motsatta inte gäller?

Alldelens riktigt, om det var jag som uttryckte mig luddigt ber jag om ursäkt. Lite grann som att man kan köra CD i DVD-spelare men inte tvärtom.

Sålänge Symbian är indelat i två läger istället för att vara ett system där alla program fungerar kan jag inte hylla det.

En Neonode med Nokias Series 60 skulle jag inte ta i med tång ens. Det fungerar inte i längden.

Den dag alla Symbian-telefoner följer en gemensam standard (d.v.s att alla program fungerar i alla maskiner) ska jag starkt överväga en sådan.

Dessutom struntar jag i synkning med Macen, det viktiga för mig är att telefonen är bra - om jag måste välja mellan dålig telefon och Mac-synk eller bra telefon utan Mac-synk.;)

Då kör jag hellre VirtualPC eller PocketMac, eller köper en PC.

Min kompis som har en P800 fick reda på att MS Duo med 1 GB kapacitet var på väg.

För mig är det SD eller Compact Flash som gäller på området minneskort. Att världens största tillverkare inte förstått det är märkligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-18 11:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Min kompis som har en P800 fick reda på att MS Duo med 1 GB kapacitet var på väg.

Någon lurade honom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Min kompis som har en P800 fick reda på att MS Duo med 1 GB kapacitet var på väg.

När lanseras det då ungefär? I år, nästa år, om två år?

Jag letade runt lite med Google och hittade en skojig roadmap. Ett Duo-kort på 1 GB kanske är på väg trots allt!

Jag forskar vidare på memorystick.org samt memorystick.com.

EDIT: Jag hittade en kort artikel på engelska som tydligen verkar vara ganska säker på att 1 GB Duo-kort är på väg. Hoppas P800 stöder dem bara.

Citat:

Skrevs ursprungligen av grand_master
När lanseras det då ungefär? I år, nästa år, om två år?

Samtidigt som Neonode kommer

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-06-18 19:48

Jag skulle tro att 1Gb är dom nya MS Pro som inte är bakåtkompatibla, men MS Pro läsare kan tydligen läsa gamla memorystick.

Verkar som det är stopp vid 128Mb med P800 alltså...

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Jag skulle tro att 1Gb är dom nya MS Pro som inte är bakåtkompatibla, men MS Pro läsare kan tydligen läsa gamla memorystick.

Verkar som det är stopp vid 128Mb med P800 alltså...

Enligt roadmapen så ska ju DUO-korten komma upp i 1 GB. MS Pro-korten verkar ju snarare ha kapacitet på upp till 4 GB.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-19 10:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av grand_master
Enligt roadmapen så ska ju DUO-korten komma upp i 1 GB. MS Pro-korten verkar ju snarare ha kapacitet på upp till 4 GB.

MS DUO är EXAKT samma sak som MS, fast i mindre förpackning. MS är max 128Mb, det var därför Sony skapade MS Pro, vilka dock inte funkar i MS-enheter. Gamla MS funkar dock i MS Pro-enheter.
Det är möjligt att Sony kommer skapa en MS DUO Pro som klarar mer än 128Mb, men max för P800 kommer ändå vara 128Mb eftersom P800 inte har en Pro-läsare.
Roadmapen var bara skapad från rykten så den ska man nog ta med en stor nypa salt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Wallström
Roadmapen var bara skapad från rykten så den ska man nog ta med en stor nypa salt.

Nja, roadmapen kom ursprungligen från memorystick.org, som är siten där alla utvecklare som pysslar med memorystick håller till.

Men du verkar ha rätt. Fan, jag som ville ha 1 GB i min P800.

Bevaka tråden