Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur namnger ni maskiner på nätverket?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-07-11 15:53

Funderar på hur jag ska strukturera nätverket nu när det är över tio maskiner, och vissa har mer än en användare.
Hittills har jag kört en blandning av typ (iMac) eller funktion (Frilans) eller användare (Anders).
Men det är ohållbart i längden, och obegripligt för andra än mig själv.

Håller på att kolla lite Inventory-program, men det bästa är ju att ha en plan

Ett bra sätt att namnge datorer är att hålla dem i samma tema. T.ex. alla datorer har unika

  • dinosaurnamn (Velociraptor, T-Rex, osv. [bra val om man har många datorer!])

  • oceannamn (Atlanten, Stilla Havet, osv. [om man inte har många datorer])

  • kattnamn (Lejon, tiger, ozelot osv.)

  • stjärnnamn (Vega, Sirius, Rigel osv.)

Andra metoder är knepigare att komma ihåg, men kanske mer praktiskt ur inventariesynpunkt:

  • Våning och rum (V01R023)

  • Koncern, våning och rum (EIN-V02R023)

Servar, skrivare, router och persondatorer bör ha egna teman, så att man snabbt kan se vilken utrustning det rör sig om t.ex.

  • Servrar har namn på kontinenter på dinosaurtiden (Gondwana, Laurasien, osv.)

  • Skrivare har namn från hav på dinosaurtiden (Thetys osv.)

  • Datorer har namn från dinosaurtiden (Velociraptor, T-rex, osv.)

  • Routrar bör dock ha namn (+nummer om man har flera routrar) för den stad den befinner sig i (nutid förståss ).

Användarnamn kan vara enkla, t.ex. två första bokstäverna i förnamnet och två första i efternamnet:
Jonas Andersson blir JoAn

Är man väldigt få och alla har olika förnamn räcker det med bara förnamnet, men företag kan växa och då måste man på sikt byta ut namnsystemet, så det är mer framtidssäkrat att använda ovanstående metod.

Senast redigerat 2011-07-11 19:30
  • Medlem
  • 2011-07-17 15:32
Ursprungligen av The Real Viking:

Användarnamn kan vara enkla, t.ex. två första bokstäverna i förnamnet och två första i efternamnet:
Jonas Andersson blir JoAn

Är man väldigt få och alla har olika förnamn räcker det med bara förnamnet, men företag kan växa och då måste man på sikt byta ut namnsystemet, så det är mer framtidssäkrat att använda ovanstående metod.

Det faller så snart det finns en Johan Andersson och en Johanna Anderberg. Vi har ett AD där Johanna i exemplet får johand01 (johanna anderberg 01) och Johan johand02 (johan andersson 02). De flesta har 01 i sina AD-namn.

Ursprungligen av StureBlom:

Det vi följt är ort kopplat till en funktion och sedan ett index om det är fler.

Inte bra om maskinerna roterar. Funktionen kanske ändras eller utökas, då måste namnet ändras. Våra är mycket osexiga, i princip ett löpnummer. Det ska inte vara så svårt att läsa att man läser fel, men innehålla tillräckligt många tecken för att alltid vara unikt. Min burk heter K0145.

Det första som kommer upp i huvudet och är lätt att komma ihåg använder jag.

Jag har också ett system, där mitt trådlösa nätverk heter Mercury, och datorerna har namn efter olika temperaturskalor, d v s Celsius, Fahrenheit, Kelvin o s v.

Kan nämna att ett visst storsjukhus kör med fastighet.våning.rum för placering av saker

5032.01.006B Betyder ett visst hus, våning 1, rummet INNANFÖR 006 ... knepigt?

Fördelen är att man hittar väldigt snabbt till platsen.

Har du inte det behovet kan det funka görbra med ngt som går göra en serie av
Bokstaveringsalfabetet (Alpha, Bravo, Charlie ... Adam, Bertil, Cesar etc)
Plockar du månar i de yttre delen av solsystemet blir det damer i Shakespear-dramor och gudar/gudinnor osv;

Mimas, Enceladus, Tethys, Dione, Rhea, Titan, Iapetus... det fortsätter med;

Three small moons orbit between Mimas and Enceladus: Methone, Anthe, and Pallene. Named after the Alkyonides of Greek mythology, they are some of the smallest moons in the Saturn system. All Alkyonides possess very faint ring arcs along their orbits.[43]
[edit]Trojan moons
Main article: Trojan moon
Trojan moons are a unique feature not found outside the Saturnian system. A Trojan body orbits at either the leading L4 or trailing L5 Lagrange point of a much larger object, such as a large moon or planet. Tethys has two Trojan moons, Telesto (leading) and Calypso (trailing), and Dione also has two, Helene (leading) and Polydeuces (trailing).[14] Helene is by far the largest Trojan moon,[27] while Polydeuces is the smallest and has the most chaotic orbit.[37]

Källa Moons of Saturn - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan vara väldigt bildande ngt roligt att dra på mötena, tro mig när jag säger att folk gillar att lära sig saker.

Neptunus har 13 namngivna månar;

Voyager 2 recovered Larissa and discovered five inner moons: Naiad, Thalassa, Despina, Galatea and Proteus.[4] In 2002 and 2003 two surveys using large ground-based telescopes found five additional outer moons, bringing the total to thirteen. These were Halimede, Sao, Psamathe, Laomedeia, and Neso.[5][6]

Uranus (nu blir det riktigt roligt)

The Rape of the Lock (a poem by Alexander Pope):
Ariel, Umbriel, Belinda
Plays by William Shakespeare:
A Midsummer Night's Dream: Titania, Oberon, Puck
The Tempest: (Ariel), Miranda, Caliban, Sycorax, Prospero, Setebos, Stephano, Trinculo, Francisco, Ferdinand
King Lear: Cordelia
Hamlet: Ophelia
The Taming of the Shrew: Bianca
Troilus and Cressida: Cressida
Othello: Desdemona
Romeo and Juliet:Juliet, Mab
The Merchant of Venice: Portia
As You Like It: Rosalind
Much Ado About Nothing: Margaret
The Winter's Tale: Perdita
Timon of Athens: Cupid

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-11 21:02

Indiska gudar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 21:50

På ett av företagen jag arbetat på var alla skrivarna döpta efter ölmärken:

MacEwans…Hof…Norrland Guld…o.s.v

Självklart stod det sedan en flaska av respektive ölsort bredvid skrivaren ifråga

Jag har en dator av varje typ så jag har kallat mina iMac, MBP, MacBook, Mac Mini etc...

T.o.m. min iPod, iPad och iPhone heter just det. Att de alla är mina vet jag redan...

De andras (i familjen) datorer använder bara Internet direkt.

  • Medlem
  • 2011-07-11 23:20

Jo, allt är ju lätt när man inte har så många maskiner att hålla reda på, eller väldigt många... Det är mellan som det blir problem. Funderade på grundämnen, svenska författare, blommor, fiskar eller smurfar - förutom de ovan nämnda förslagen...

Personer kommer och går, burkarna används till nya saker - alltså är det dumt att binda dem till personer eller funktioner.

Tråkigast måste vara kalla dem efter serienumret.

Ursprungligen av lime:

Jo, allt är ju lätt när man inte har så många maskiner att hålla reda på, eller väldigt många...

Måste erkänna att jag tänkte inte så mycket på alla som sitter med en massa datorer som ANDRA använder...

Det vi följt är ort kopplat till en funktion och sedan ett index om det är fler.

Gallien

Namnger liksom många andra efter ett tema. Hemma använder jag mig av figurerna från serien Asterix & Obelix. På andra ställen Astrid Lindgrens karaktärer och personer i Sovjetunionen.

Skönt att höra att det inte bara är jag som kör Shakespearetema! Fick dock underliga blickar från konsultande tekniker ibland när jag krävde att de skulle lära sig sonetter ...

Kan du inte bara ge dem ett nummer i en serie? Eller är det meningen att man ska veta vilken som är vilken? I såna fall är det väl dumt me dinosaurier od?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-19 18:24

Diverse namn från den grekiska kultursfären.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-25 20:21

Mitt nätverk består enbart av grekiska gudinnor, oavsett om det är routrar, APs, servrar eller klienter.

Ovärderlig sida när något nytt ska in i nätverket: Greek Goddesses

Jag kör efter nordisk asatro,

nätverket heter vallhalla (eftesom det är originalnamnet på valhall)
oden heter min windows maskin eftersom den är den dator med mest kräm i nätet
nasheim heter min bärbara (som för övrigt betyder sal)

min gamla burk som agerar nas har inte fått ett namn ännu mest för att jag testar olika OS på den

hos morsan har jag satt freja som datornamn på hennes maskin (hon är ju kvinna)

det är en gammalkvarleva från ett tidigare jobb,

Nätverket - Yggdrassil
exchange servern - rattatosk
utbildningslokalen brevid - valhall

vad de andra servrana / skrivarna hette har jag glömt

1
Bevaka tråden