Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Illustrator 9 till tryckbyrån?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-16 08:40

Nu har jag hjälpt en släkting att fixa häftet till deras bröllop, de som ska ligga på borden. Nu tänkte jag skicka filerna till min "utskriftsservice" nere på hörnan. Vet bara inte hur jag ska gå tillväga.

1. Provade att spara som .pdf, men resultatet såg skrämmande ut. Fel på tecken och sjabbigt utseende på texten.

Kan jag få bättre pdf-filer för utskrift genom att göra på något annat sätt? Kör ju i classic-läget, men det kan ju inte ha någon betydelse.

2. När jag sparar dokumenten från Illustrator 9 så får man ju lite olika val (alltså när jag sparar i vanliga AI formatet). Vad ska jag välja där? Har kört på standardinställningen med bl a "embed fonts" osv. Måste jag skicka med de högupplösta bilderna, eller ligger dessa nu i själva dokumentet?

Vi har lite kris med tiden, därför skulle det vara snällt om jag kunde få ett bra svar så fort som möjligt, tack.

Något mer att tänka på? Ska jag skicka dem som .pdf eller är det trolig (får kolla) att de som kör tryckeriet även kör Illustrator...oseriöst annars väl? Hmm.

Mvh
Fredrik

Lämna det som PDF, då minimerar du ju risken att det blir nå't knas.

Att tecken blir fel när du gör PDF, är ju mystiskt. Kan kanske bero på att du bara har skärmtypsnitt och inte skrivartypsnitt installerat. Någon PDF-guru här på forumet kan säkert upplysa dig om troliga orsaker.

Om du gör om texten till textkonturer, borde du slippa problemen med felaktiga tecken. Då tolkar ju Acrobat texten som illustrationer, det ser inget roligt ut på skärmen, men det spelar ju ingen roll eftersom detta bara ska användas för utskrift.

Skulle även rekommendera att du skriver ut och tillverkar en dummy, som utskriftstället kan kolla på, så det inte blir något tjafs i efterhand hur häftet skulle se ut.

Dummy och text i banor. Lämna pdf- och eps-filer. Bränn för säkerhets skull ned bilder även om de ligger i dokumentet.

Så vill jag ha grejerna om jag ska köra ut dem.

  • Medlem
  • 2003-06-16 18:51

Hej och tack för svaren!

En dummy är redan gjord vilket det på tryckeriet var mkt. tacksamma för.

Visst kan jag fixa banor, så har jag löst det hittils, men det känns samtidigt lite bökigt.

Körde alltså med AI 9's inbyggda export för PDF...funkade sådär. Blev rätt många []-liknande tecken på en massa ställen.

Tog hem något program som hette PrintToPDF, men texten såg ut som SKAM efter att jag tittat på vad den skapat.

Tror inte jag har använt mer än Times och Comic Sans tror jag det hette. Kan man dra hem en demo på AI10 för X och fixa en vettig PDF därifrån?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-06-16 23:03

För att vara 100% på typsnitten
så skulle jag göra textkontur, det är ju bara markera allt och kommando+shift+o.

Men du ska inte använda Print to PDF!
Se andra diskutioner om detta!
Tror att det är grundinställningen som spökar, se mina skärmdumpar på hur du ska spara från Illustrator dock så är detta från Illustrator 10, men principen bör vara liknande i 9:an!

  • Medlem
  • 2003-06-16 23:06

se om bilden kommer med nu då..

  • Medlem
  • 2003-06-17 08:53

Hej!

Jag har provat den inbyggda funktionen för att spara till .pdf i Illustrator 9, men resultatet ser absolut inte bra ut. Nu har jag i och för sig bara provat med vanliga teckensnitt och utan att göra om texten till banor. Texten ser liksom väldigt smal och "skranglig" ut. Dessutom poppar det ut svarta fyrkanter efter varje radbyte.

Any ideas?

Mvh
Fredrik

  • Medlem
  • 2003-06-17 09:07

Nu har jag provat att skapa en .pdf med inställningarna jag fick. Allting ser okej ut, men texten, när jag ser den i t ex "förhandsvisning" i OS X, ser änna knagglig och ej kantutjämnad ut. Dock ser den okej ut när jag zoomar in. Är det som det ska vara? Nu när jag lämnar in arbetet till tryckeriet, ska jag ändå ha med teckensnitten i en mapp? Kör ju med outlines! Sen, varför ska man välja att bädda in teckensnitten när man ändå just har gjort dem till outlines?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-06-17 10:13

typsnitten kan se konstiga ut på skärm när man har gjort outline.

Men bra när man zoomar!

Ser liksom fettare ut än normal sett.

Och kan se tjockare ut på vissa skrivare, men i en ripp som kör ut i kanske 1200 dpi-> så märker du ingen skillnad.
Vilket tryckeriet bör ha, annars borde du byta!

Är du osäker på om att du gjort alla typsnitt som bana eller kanske missat en tom ankarpunkt någonstans.

Gör då detta för att dubbelkolla dig själv och rensa lite fint!

1. Objekt->Bana->Rensa Upp
(klicka i allt)

2. Text->Sök teckesnitt
Visar översta rutan inga typsnitt så används inga typsnitt heller! Annars har du missat något!

Nu börjar det nästan kännas som om
det vore enklare att dom inte gifte sig!

Micke

Citat:

Skrevs ursprungligen av ML
2. Text->Sök teckesnitt
Visar översta rutan inga typsnitt så används inga typsnitt heller! Annars har du missat något!

Tack för den! Guld!

  • Medlem
  • 2003-06-17 10:38

Stället jag skall skriva ut på skall jag nog mer beskriva som ett "laser-tryckeri" eller "Printshop" med laserskrivare, vanliga skrivare och mycket kunskap. Gäller samma inställningar då?

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-06-17 10:49

ja samma inställningar gäller det du skulle göra är att ställa ner dpi lite, men det är bara dumt, 300 dpi är perfekt!

Micke

  • Medlem
  • 2003-06-17 10:59

Tackar för hjälpen, ML och alla andra!

Nu tutar vi och kör!

/F

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-03-19 14:40

Var är Å, Ä, Öi Illustrator?

Hej,
Jag kan inte skriva följande tecken i Illustrator:
Å, Ä, Ö, å, ä, ö samt semikolon och kolon tecken. Kan någon hjälpa mig?
Tacksam för svar
/Leif

  • Medlem
  • 2008-03-19 14:43

Du plockar upp en 5 år gammal tråd...
Tror du har amerikanskt tangentbord valt...kolla Systeminställningar-Internationellt

1
Bevaka tråden