Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google blockar en hel sub-domän

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-10 22:07
Ursprungligen av ;:

Tack google. Tycker det är jättebra att blockering sker. Våra svenska internetleverantörer har också blivit blockerade under perioder från andra infrastrukturer såsom andra leverantörers eposttjänster för att ha släppt igenom många spambots etc. Efter rensning så är det fritt igen. Enda påtryckningen som ger resultat.

Inget jag kommer sakna, liksom.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-14 23:12

Fegt, bara för man inte kan sortera ut de bra från de dålig så ska man inte censurera en hel domän.

Illavarslande när stora företag som Goolge börjar med censur...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-17 18:02
Ursprungligen av zappee:

Fegt, bara för man inte kan sortera ut de bra från de dålig så ska man inte censurera en hel domän.

Illavarslande när stora företag som Goolge börjar med censur...

Censur och censur? Det är bara att rösta med fötterna och använda Bing:)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-17 20:47
Ursprungligen av moname1:

Censur och censur? Det är bara att rösta med fötterna och använda Bing:)

Blir i princip censur då Google har "monopol" på sökningar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-18 18:33

Att byta sökmotor är ju inget större problem, kan ju knappast kallas för monopol - det är ju verkligen ingen som tvingar dig. Och censur, jag vet inte riktigt. Är antivirus censur?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-18 22:27
Ursprungligen av jahve:

Att byta sökmotor är ju inget större problem, kan ju knappast kallas för monopol - det är ju verkligen ingen som tvingar dig. Och censur, jag vet inte riktigt. Är antivirus censur?

Jag skrev "monopol", Google har ett de facto-monopol.

Nej, antivirus hindrar inte information från att nå allmänheten.

Ursprungligen av zappee:

Jag skrev "monopol", Google har ett de facto-monopol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly

Ursprungligen av http://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly:

In economics, a monopoly (from Greek monos / μονος (alone or single) + polein / πωλειν (to sell)) exists when a specific individual or an enterprise has sufficient control over a particular product or service to determine significantly the terms on which other individuals shall have access to it.

Vad är product or service i det här fallet? Möjligheten att söka på domänen, antar jag. I så fall är det bara att använda exempelvis Bing eller Yahoo. Monopol hade det varit tal om ifall det inte gick att komma åt domänen annat än via Google.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-18 23:20

När det gäller webbtjänster, dit sökmotorer ingår, är det lite annorlunda - menar jag. Det finns nästan ingen tröskel alls för att byta sökmotor. Istället för att skriva google.com skriver man bara bing.com. För att ändra sin webbläsares standardsökmotor behövs bara ett par musklick. Sedan är det kanske en annan sak att Google på olika sätt har naglat fast oss vid sig själva. Det är exempelvis svårare att byta mejladress om man har använt den ett tag. Den har en massa arbete på Google Docs byter inte gärna bort tjänsten även om det tekniskt är fullt möjligt att ta med sig dokumenten till något annat ställe. I den meningen då värdet i tjänsten består av något som inte är helt enkelt att byta ut och denna blir helt dominerande - ja då kanske vi också kan bli inlåsta och så småningom få monopol. Facebook är kanske ett sådant nutida exempel. Men just sökmotorn innehåller sällan något vi själva har investerat i - förutom vanan för den (men det kanske är tillräckligt).

Antivirus förhindrar dig att se viss information - exempelvis när den blockerar en phishing-sida. Någon form av censur (i vid bemärkelse) är det väl - även om vi i detta fall ofta råkar vara tacksamma för den.

Är inte problemet med filtrering av det här slaget att den sker *utan att sökaren vet om det*. Dvs, om det nu finns en legitim/bra hemsida som handlar om porslinsmålning på den här subdomänen kommer dom få mycket mindre trafik därför att majoriteten av jordens befolkning som kör Google som sökmotor kommer inte visa sökträffar på den sidan, och detta utan att sökanvändaren blir varse om filtreringen.

Det tycker jag hela argumentet om "det är ju bara att byta sökmotor" akademisk. Google vill säkert sätta press på det webhotell som driver domänen som skiter i att det ligger fullt med trojaner och skit på deras sidor, och jag är nog benägen att tycka att Google gör rätt, men det gör inte saken så mycket lättare för de godtrogna/ärliga kunderna som kanske finns där. Skadan med minskad trafik till deras siter är nog alldeles påtaglig för dom.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-20 21:14
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Monopoly - Wikipedia, the free encyclopedia

Vad är product or service i det här fallet? Möjligheten att söka på domänen, antar jag. I så fall är det bara att använda exempelvis Bing eller Yahoo. Monopol hade det varit tal om ifall det inte gick att komma åt domänen annat än via Google.

De facto monopoly - Wikipedia, the free encyclopedia

Ursprungligen av jahve:

När det gäller webbtjänster, dit sökmotorer ingår, är det lite annorlunda - menar jag. Det finns nästan ingen tröskel alls för att byta sökmotor. Istället för att skriva google.com skriver man bara bing.com. För att ändra sin webbläsares standardsökmotor behövs bara ett par musklick. Sedan är det kanske en annan sak att Google på olika sätt har naglat fast oss vid sig själva. Det är exempelvis svårare att byta mejladress om man har använt den ett tag. Den har en massa arbete på Google Docs byter inte gärna bort tjänsten även om det tekniskt är fullt möjligt att ta med sig dokumenten till något annat ställe. I den meningen då värdet i tjänsten består av något som inte är helt enkelt att byta ut och denna blir helt dominerande - ja då kanske vi också kan bli inlåsta och så småningom få monopol. Facebook är kanske ett sådant nutida exempel. Men just sökmotorn innehåller sällan något vi själva har investerat i - förutom vanan för den (men det kanske är tillräckligt).

Antivirus förhindrar dig att se viss information - exempelvis när den blockerar en phishing-sida. Någon form av censur (i vid bemärkelse) är det väl - även om vi i detta fall ofta råkar vara tacksamma för den.

Om det är enkelt att byta eller inte har ju inget med deras monopolställning att göra.
Och nej, det är inte bara att byta. Vill jag hitta något så måste jag använda Google, de andra är undermåliga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-20 21:24

Så du menar att du väljer en tjänst med fördelar (den hittar det du vill) och nackdelar (den utesluter kanske lite väl hårt när det gäller spyware och annat otyg). Det låter som En avvägning man får göra™. Allt passar inte alla.

Ursprungligen av jahve:

Så du menar att du väljer en tjänst med fördelar (den hittar det du vill) och nackdelar (den utesluter kanske lite väl hårt när det gäller spyware och annat otyg). Det låter som En avvägning man får göra™. Allt passar inte alla.

Om vi vänder på frågan - kan ett sökföretag aldrig få en monopolliknande ställning på marknaden eftersom det är så lätt för slutanvändare att byta sökleverantör, enligt dig?

Tror någon, för övrigt, att fler än en promille ens känner till just denna filtreringen och kan göra avvägningen?

Nu håller jag på att bli OT.

Min åsikt/preferens är:
Google har en monopolliknande ställning på sökmarknaden
Google gjorde nog rätt som blockade hela sub-domänen
Google är min egna favvo-sökmotor

1
Bevaka tråden