Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta fil från skrivbordet med exposé eller cmd+tab till finderfönster gör mig galen!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ursäkta den långa rubriken. Visste inte hur jag skulle söka på det här.

Jag tycker om att ha filer på skrivbordet och ibland måste man därefter flytta på dem.

Ett vanligt scenario är att jag har ett screenshot på skrivbordet som jag vill lägga i en dropbox som jag har i finder. Så jag tar tag i bilden, växlar till finder med cmd+tab och det visar inget fönster, fast jag har ett öppet, det vet jag. För istället byter jag till F9 och får se alla öppna fönster, titta där, en massa finder-fönster. Jag siktar in mig på ett, det blinkar till och där kan jag få lägga filen.. samma sak med fokus. Men varför, varför, kan jag inte få välja finder-fönstret från cmd-tab?

Exposé är vackert och fint och bra och allt, men det är inte sådär effektivt när man måste hålla filen över och bara vänta? Ibland har inte ens detta fungerat utan man har fått lägga tillbaka filen på skrivbordet, klickat på finder i docken, fått välja skrivbordet i sidebar och ta filen därifrån och flytta den. Jäkla bök!

Ska det va såhär? Är det en dum inställning jag har gjort?

Mycket mycket tacksam för hjälp!

Det är samma för mig. Det är säkert Finder som det inte funkar i.

Mitt arbetssätt att flytta filer från skrivbordet är liknande ditt, men jag kan dra det i alla fall:

Om jag ska flytta filer från skrivbordet till Finder brukar jag aktivera Exposé med fyra fingrar uppåt för att visa skrivbordet (F11).
Sen tar jag filen och drar ner till Finder-ikonen och håller där tills alla fönstren som Finder har öppna visas.
Då är det bara att hålla filen över det fönster som har mappen jag vill lägga filen i.
Att visa alla fönster som är öppnade i Exposé (som du gör med F9) och sikta in sig på det man vill ha brukar vara pilligt eftersom jag har så många fönster öppna på en gång.

Tack för ditt svar! Det är ju så besynnerligt!

Om man växlar till photoshop får man ju upp alla fönster man har öppna där, för mig väljs inte ens finder när jag växlar med tab, det står inte i meny-raden i alla fall. Att hålla på med exposé över huvudtaget för att kunna dra en fil från skrivbordet (finder) till ett fönster (finder) borde gå att göra enklare än så? Finns det någon plugin man kan skaffa sig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-17 02:08

Prova att tycka på F9, eller vad du nu har för Exposé-kortkommando, så snart du har muspekaren (med filerna du vill flytta) över rätt fönster, då förkortas åtminstone väntan. Men du verkar vara ut efter ett sätt att snabbt växla mellan fönster. För länge sedan, medan det fortfarande var gratis, använde jag Witch. Har inte provat det på länge, men kanske är det vad du är ute efter?

Witch · Many Tricks

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-17 18:17

Det är inte så att ni har Finderfönstren i en "spaces" och ni själva är i en annan "spaces" när ni trycker Alt-Tab? Då kommer väl Findern upp i det "spaces" som du ligger i, och inte det där fönstren finns?

Jag har inte ens spaces aktiverat.... önskar nästan att det var något sådant som ställde till det.

  • Medlem
  • 2011-07-17 23:16

Du kan inte byta program mellan Finder och Finder som du gör mellan Finder och Photoshop. Om det alltid är samma ställe du droppar till tycker jag det låter mycket smidigare att dra filen till en genväg någonstans.

Om det nu är dropbox publicmapp du använder mest så finns det en omväg i deras dashboard widget "droplet". Dra filen, aktivera dashboard och släpp på widgeten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-17 23:32

Om du kör cmd+tab till programmet närmast finder i cmd+tab-raden (t.ex Safari) och sen direkt cmd+tab tillbaka till Finder borde alla dina Finder-fönster hamna överst?

Ett annat alternativ är att alt+cmd-klicka på Finder, då gömmer man övriga program, funkar det?

Båda dessa saker måste du förstås göra innan du tar tag i filen ifråga.

Tyvärr gäller det här jämt, till allt möjligt som jag vill flytta på. När jag sitter där med filen "i handen" och
vill få upp ett finderfönster som jag har öppna (eller ej) så går inte det. Jag måste först släppa tillbaka filen på skrivbordet för att få se ett sådant.

Har jag ett öppet så kommer det överst, har jag det inte så öppnas ett nytt. Är det bara jag som tycker det är bakvänt? De kommer inte fram om man bara klickar på skrivbordet och gör det "ordentligt aktivt" först heller. Bara när jag lyfter en fil och sedan lägger tillbaka den.

En Apple-feature, think different.

Funkar fint i t.ex. Gnome.

gnome? vad är det? linux?

Ursprungligen av klarabara:

gnome? vad är det? linux?

Ja, den vanliga skrivbordsmiljön i t.ex. Ubuntu.

ah.. jag förstår. (vilket inte är detsamma som att jag ger mig )

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-17 23:56

Fungerar inte Witch på det sättet du vill?

Jag har inte tittat närmre på witch, hade hoppats att det var något knas i mitt "workflow" som gjorde det här, alternativt nån inställning.. Men jag ska ladda ner en test-version i veckan. Det verkar dock lite överdimensionerat för att bara fixa "en grej"?

1
Bevaka tråden