Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airplay hackar störande

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Receiver (Marantz SR7005) och den har stöd för Airplay. Jag ska köpa någon form av musikserver snart så att ljudet blir betydligt bättre (förlustfritt lagrat) men man tycker ju att Airplay ska fungera ändå. När jag spelar upp musik på min iPad 2 och skickar den till receivern så går det bra ett tag men förr eller senare börjar musiken hacka och ha sig. Mycket irriterande.

För att unvika detta har jag installerat appen "Remote" på iPaden så att jag kan styra musiken från min stationära dator (en PC, sorry) via iTunes. Jag fjärrstyr alltså iTunes. Då hackar det inte alls troligen pga att receivern är ansluten med kabel till nätverket. Problemet här är att iTunes hänger sig när en skiva eller spellista är slut. Så jag får stänga ner iTunes "brutalt" eftersom det inte svarar. Vad kan detta bero på?

Och ska man räkna med att Airplay hackar och har sig? Har ett Netgrar N600 Dual Band Router (WNDR3700) och problemet uppstår även när vi inte är uppkopplade mot internet eller använder bandbredden på annat sätt.

Tack på förhand!

//Lars

Jag kör Airplay från min Mac Mini till midisystemet via Airport Express och upplever inget som helst hackande förutom när jag kör microvågsugnen. Då dör signalen, vilket inte är så konstigt eftersom de ligger på samma frekvensband.

Har inte orkat luska i om det går att byta WLAN-kanal och lösa problemet, men gissar på att mikron är alldeles för frekvensbred för att det ska spela någon roll.

Inte testat med iPad däremot, i huvudsak via Spotify på Minin och i mindre omfattning iTunes i iPhone. Inga problem av den typen som du beskriver.

Inga problem alls här med Airplay, varken från dator/iPhone eller iPad till Airport Express.

Testa att ändra kanal på ditt trådlösa nät.

Har samma receiver, har inte en netgear-router utan en gammal gammal Time Capsule. Har aldrig haft några problem med att köra airplay från vare sig iPad/iPhone3Gs/iPhone 4/iTunes på valfri dator.
Testa som sagt att gå in i routerns inställningar och ändra kanal för det trådlösa.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2011-07-15 19:56

Jag hade samma problem och löste det genom att byta kanal på routern, som föregående i tråden nämde. Öppnade safari, skrev in ip- adressen och loggade in med admin och password. Sedan wireless settings och channel. Kanal 11 är bäst för mig. Har en NETGEAR router parad med en ad- hoc Airport Express som endast är tll för trådlöst streamande

Ursprungligen av Emil D:

Jag hade samma problem och löste det genom att byta kanal på routern, som föregående i tråden nämde. Öppnade safari, skrev in ip- adressen och loggade in med admin och password. Sedan wireless settings och channel. Kanal 11 är bäst för mig. Har en NETGEAR router parad med en ad- hoc Airport Express som endast är tll för trådlöst streamande

Det kan vara bra försöka kolla upp vad ens grannar ligger på för kanaler.....och sedan lägga sig långt ifrån ...

Jag tackar så mycket för svaren. Nu har det lustigt nog löst sig av sig självt, nästan. Det hackar väldigt sällan. Men när jag spelar upp musik från iPaden till receivern så händer det kanske två gånger i timman att musiken försvinner. Och så kommer den tillbaka av sig själv efter några sekunder. Detta kan jag leva med.

Men jag ska testa att byta kanal på routern. Kan ju också kolla med grannarna vad de kör på för kanal. Har väldigt bra kontakt med mina grannar så det är inga problem.

Tack ska ni ha!
//Lars

Ursprungligen av Townes97:

Kan ju också kolla med grannarna vad de kör på för kanal. Har väldigt bra kontakt med mina grannar så det är inga problem.

Behövs inte... Äpple > Om den här datorn > Mer info > Airport. Och så bläddrar du ner lite

1
Bevaka tråden