Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple vs. Samsung - never ending story?

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-12 21:32
Ursprungligen av ;:

Jag tror att det blir Samsung som får bita i sura äpplet!

Samsung har nu redan förlorat många värdefulla kontrakt med Apple och kanske snart tvingas stänga fabriker… allt ser riktigt mörkt ut, det är enbart mobildelen som går med vinst…

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att det blir Samsung som får bita i sura äpplet!
Samsung har nu redan förlorat många värdefulla kontrakt med Apple och kanske snart tvingas stänga fabriker… allt ser riktigt mörkt ut, det är enbart mobildelen som går med vinst…

Är det inte lite som med OnOff att det finns för många aktörer på marknaden? Samsung blir väl i så fall ett av de företag som tvingas lägga ner viss produktion för att man helt enkelt inte har klarat av konkurrenssituationen på marknaden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-15 01:57
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag tror att det blir Samsung som får bita i sura äpplet!

Samsung har nu redan förlorat många värdefulla kontrakt med Apple och kanske snart tvingas stänga fabriker… allt ser riktigt mörkt ut, det är enbart mobildelen som går med vinst…

Jaså, det säger du?

Financial Highlights - Financial Information - Investor Relations - About Samsung - Samsung

Operating Profit by Division

Nu är jag visserligen ingen ekonom, men på dessa staplar tycker inte att det ser ut som ett företag som rusar mot ruinens brant. Och att enbart telekom-divisionen skulle bidra till vinsten verkar inte ens sant.

Samsung: Går de verkligen så dåligt? Jag trodde att de var stora på skärmar etc? Men Samsungs telefoner är verkligen mer än lovligt lika Iphones.

OnOff: Det är inte lätt för lokala aktörer att konkurrera med internationella spelare som kan sälja med förlust för att slå ut konkurrenterna. Det är inte en utveckling som är bra för oss konsumenter i det långa loppet.

Nästa sidospår: HTC tycker att Apple ska sluta stämma och istället tävla på den öppna marknaden. Det låter också som ett typisk argument från en som inte har rätten på sin sida. Jag gillar inte patenttroll men patenten används av stora aktörer för att skapa fördelar så det är bara att gilla läge.

Ursprungligen av BlackSmp:

Samsung: Går de verkligen så dåligt? Jag trodde att de var stora på skärmar etc? Men Samsungs telefoner är verkligen mer än lovligt lika Iphones.

Jo, Samsung är gigantiskt stora på skärmpaneler (troligen +50% av marknaden).
Dessutom har Samsung lite fler produktområden än Apple, från USB-minnen till köksfläktar.

Att jämföra Apple mot Samsung som bolag blir lite tokigt. Produkter är väl dock ok, Samsung-telefoner mot Apple-telefoner.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-15 01:29
Ursprungligen av ;:

List of the largest global technology companies - Wikipedia, the free encyclopedia

jag förstår inte var du får dina uppgifter ifrån angående Samsung real viking

Ursprungligen av miri:

List of the largest global technology companies - Wikipedia, the free encyclopedia

jag förstår inte var du får dina uppgifter ifrån angående Samsung real viking

En analytiker hade skrivet det och länken fanns på MacSurfer's Headline News™. Man får ju nu gräva efter det och det har jag nu tid till…
Men det är många värdefulla Apple kontrakt som Samsung förlorar: Tillverkning av Ax processor serien… Just nu provtestar Apple A6 hos TSMC. Skärmar till iPad går numera till en annan tillverkare. Det enda kontrakt som Samsung och Apple förnyat är Flashminnen, om jag förstått rätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-15 02:20

Jag missade att tillägga att dessa siffror enbart avser Samsungs elektronikbolag. Hela konglomeratet med båtvarv, banker, oljebolag, byggbolag osv. är betydligt större än så.

Samsung - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-14 19:54
Ursprungligen av jahve:

Jag missade att tillägga att dessa siffror enbart avser Samsungs elektronikbolag. Hela konglomeratet med båtvarv, banker, oljebolag, byggbolag osv. är betydligt större än så.

Samsung - Wikipedia, the free encyclopedia

Fast Samsung electronics är deras konsument elektronik del, sedan finns även Samsung semiconductors och Samsung electro-mechanics. De skulle ju hypotetiskt kunna generera vinst på komponent sidan utan att göra det på konsument produkterna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-15 15:13
Ursprungligen av ;:

jag tror inte Apple skall tjaffsa för mycket angående patentintrång osv

Dock värt att påpeka att detta i första hand inte är ett fall som handlar om patent. Tvärtom är det ett ganska väl underbyggt fall som handlar om varumärkesidentitet, vilket man faktiskt kan driva processer kring i USA.

Apple stämmer helt enkelt inte Samsung för att mittknappen är så-och-så bred eller att SMS-ikonen är grön; fallet handlar om ett stort antal små vägskäl där Samsung mycket väl hade kunnat välja något annat, men i stället gått samma väg som Apple. Allt från formgivning och implementationsmässiga hårdvarudetaljer, till grafiska gränssnitt och förpackningsdesign. Om det är någon som varit fel ute, så är det snarare Samsung. Det är inte bra business att apa efter en av sina största kunder, och oavsett hur domen väl faller (långt därborta i framtiden) kan det nog väntas kosta dem en del. Hur många tror att Apple köper CPU:er och flashminnen av Samsung om ett par år?

Oavsett vad man tycker om sakfrågan kommer det att bli ett spektakulärt fall, i och med att Apple inte verkar vika minsta lilla. Jag tror att vi kan se fram emot ett tämligen intressant nyhetsflöde framöver!

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-15 17:13
Ursprungligen av ;:

jag håller på att titta efter en ny SUV, vad det gäller varumärkesindentitet så ser BMW,Audi, Ford,Volvo, Kia,Hyundai väldigt lika ut till formen, liksom telefoner så delar de även vissa komponenter .

Inte bra affärer att apa efter?
den bästa affär är att sno rakt av och göra produkten ännu bättre vilket håller på att ske med tex Samsungs telefoner.

Det finns inte så många stora tillverkare som Samsung vad det gäller den efterfrågade elektroniken av Apple och som kan hålla de stora tillverkningsvoymer som Apple efterfrågar med hög noggrannhet , så det blir snarare ett problem för Apple att finna en ersättare om det skulle krångla mellan bolagen.

Och jag tror fortsättningsvis att vi får se ett antal Samsungslösningar i kommande Apple telefoner

Ursprungligen av miri:

den bästa affär är att sno rakt av och göra produkten ännu bättre vilket håller på att ske med tex Samsungs telefoner.

Vilket är hur all innovation bedrivs, men det verkar inte vara något större problem att hävda att Samsung går för långt. Hela Android-sfären är ju ett klockrent exempel på "everything is a remix", men det verkar finnas en anledning att de bedriver patenträttsliga mål mot t.ex. HTC men låter målet mot Samsung handla om varumärkesigenkänning.

Vill du sätta dig in i målet kan jag rekommendera Nilay Patels genomgång, den är ganska ingående.
Apple sues Samsung: a complete lawsuit analysis | This is my next...

Ursprungligen av miri:

ps jag rek chipworks om man vill se vilka komponenter som finns i tex Iphone, en d90 osv , tyvärr så ligger sidorna gratis bara i några dagar sedan får man betala.
Angående A5 i Ipod och spekulationer vem som gör den till Apple, med hjälp av elektronmicroskop fastställs det att det är ...................
Apple A5 - Samsung, not TSMC » Technology Blog » Chipworks

Du menar inte att det är en nyhet för dig?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-15 17:40
Ursprungligen av ;:

ps jag rek chipworks om man vill se vilka komponenter som finns i tex Iphone, en d90 osv , tyvärr så ligger sidorna gratis bara i några dagar sedan får man betala.
Angående A5 i Ipod och spekulationer vem som gör den till Apple, med hjälp av elektronmicroskop fastställs det att det är ...................
Apple A5 - Samsung, not TSMC » Technology Blog » Chipworks

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-15 19:14
Ursprungligen av ;:

nyhet och nyhet, varken du eller jag kan fastställa om det är ett chip från TSMC eller Samsung utan elektronmikroskop och kunskap om uppbyggnad, och jag tror mig veta att varken du eller jag har ett sådant microskop eller kunskap om chipsuppbyggnaden , och inte tillgång till en nerplockad Ipod heller.
Eller?

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-16 02:02
Ursprungligen av ;:

Jag har läst din länk - välkommen till verkligheten.Idag kopierar alla och så även Apple.
Vem bryr sig om design osv om Samsung i slutändan gör bättre telefoner och billigare?

Ursprungligen av miri:

Jag har läst din länk - välkommen till verkligheten.Idag kopierar alla och så även Apple.
Vem bryr sig om design osv om Samsung i slutändan gör bättre telefoner och billigare?

Hade jag tillverkat en produkt och ngn annan hade kopierat den skamlöst rakt av och försökt göra pengar på att kunderna mer eller mindre skall kunna luras på "en nästan likadan lur, men billigare"...

Så hade jag låtit mina advokater bry sig högst betydligt.

Vidare funkar amerikansk patentlagstiftning så att man måste "aktivt försvara" sina patent; annars kan man bli av med rätten till dem.

Om Apple inte stämmer folk som försöker kalla allt för i-phone-aktigt eller MS stämmer för "Windows-likt" så kommer en domstol en dag säga nej; uppstickaren FÅR lov att använda ett namn, en design osv för ni det stora bolaget bryr ju er inte ett skit om att ngn annan försöker.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-18 23:41
Ursprungligen av ;:

du har ju bla det jag har skrivit tidigare i din länk, Samsung är stora och de kan leverera, TSMC måste kunna bevisa att de kan.

ditt första inlägg saknar substans, rent ut sagt bs

Citat:
Jag tror att det blir Samsung som får bita i sura äpplet!

Samsung har nu redan förlorat många värdefulla kontrakt med Apple och kanske snart tvingas stänga fabriker… allt ser riktigt mörkt ut, det är enbart mobildelen som går med vinst…

Samsung producerar väl allt möjligt? Är inte det ett av världens största elektronikföretag? Tillverkar väl nästan alla LCD på planeten - oavsett vad det sedan sitter för varmärke på dom? Skulle deras mobiltelefondivison kollapsa så är det nog bara en tillfällig svacka i koncernen som sådan :-D. Karuseller och gungor.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-18 23:53
Ursprungligen av ;:

återigen det är bara att läsa List of the largest global technology companies - Wikipedia, the free encyclopedia

Innovation, indeed!

Dock inte Samsung själva, bara ett kusinföretag som är i någon sorts symbios med dem. Praktisk lösning, måste sägas.

(från 9to5Mac)

Ursprungligen av Samuel K:

Innovation, indeed!

Dock inte Samsung själva, bara ett kusinföretag som är i någon sorts symbios med dem. Praktisk lösning, måste sägas.

(från 9to5Mac)

Kanske även läge att såhär i efterhand påpeka att dessa fodral aldrig sålts och att Samsung stoppade det iom att de inte ens fått godkänna skiten för sin "approved by Samsung"-tjosan

Den som tillverkar fodralet åt Samsung kunde åtminstone valt andra färger, men det är inte Apple som kopierats, utan InCase, som Apple kopierade.

Did Apple Just ‘Borrow’ The Smart Cover Idea From Incase? | Technologer

Ursprungligen av keptang:

Den som tillverkar fodralet åt Samsung kunde åtminstone valt andra färger, men det är inte Apple som kopierats, utan InCase, som Apple kopierade.

Did Apple Just ‘Borrow’ The Smart Cover Idea From Incase? | Technologer

Sent, sent, sent så slår det mig en avgörande skillnad mellan mjukvarupatent och "vanliga" patent som jag som lekman ser

Sättet att vika fodralet är knappast patenterbart. Det är för generisk och har ingen verkshöjd men när det gäller amerikanska mjukvarupatent så verkar det vara möjligt att få patent för konstruktioner av liknande generiska karaktär och utan "verkshöjd"

Inte ens fästet med magneter kan vara möjligt att patentera

Iden kring flärpen är nog "lånad" men Apple lade till magnetlåset så vitt som jag förstår

Ursprungligen av BlackSmp:

Iden kring flärpen är nog "lånad" men Apple lade till magnetlåset så vitt som jag förstår

Yep, ingen av dem andra 2 har detta eftersom det är fodral med både fram och baksida.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-07-29 23:41
Ursprungligen av ;:

Samsungs vinst dyker med 18 procent - IDG.se

Ursprungligen av ;:

Det rullar på...

Netherlands judge rules that Samsung Galaxy S, S II violate Apple patents -- Engadget

Och det går fortsatt tungt för Samsung i Holland...
iClarified - Apple News - Samsung's Request for an Injunction Against Apple Devices Gets Denied

Bevaka tråden