Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var det inte bättre förr?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alltså jag kanske börjar bli gammal, men jag vill nog få det till att det var bättre förr.....

Folk umgås inte utan vi sitter inne framför våra datorer och "låtsasumgås" över nätet.
När vi är ute ska minnsann allt upp på facebook och twittras och det ska mailas, smsas och mmsas istället för att ta vara på stunden och leva i nuet.

Våldet måste ju ha ökat. Det är inte säkert för ett kjoltyg att gå ensam hem på natten då den elaksinnade våldtäktsmannen kan finnas bakom varje hörn i väntan på ett nytt offer.

Pengar spelar mer och mer roll och det enda som betyder något är hur mycket man har och hur mycket man tjänar. Folk sliter arslet av sig minst åtta timmar om dagen för att ha råd med dyra konsumtionsvanor, istället för att lägga energi och pengar på värden som verkligen betyder något. Såsom vänner och familj!

Nej, det känns som vi är inne på fel spår... Det var nog bättre förr ändå!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-07-14 20:10

Du har fel om våldet (konstant eller nedåtgående) och våldtäkterna (överfallsvåldtäkter är ovanliga - hemmet är den farliga platsen). Och just det, om man nu skulle få för sig att våldta frugan, så var det inte ens våldtäkt. Och jämfört med förr jobbar vi mindre nu (då lördagar var vanliga vardagar som man faktiskt jobbade på). Och arbete för konsumtion är åtminstone mer uthärdligt än arbete för överlevnad.

Det är bättre nu.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-07-14 23:34
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-07-14 23:31

Nej.

Haha! Snor den omedelbart.

Framtiden var bättre förr, men i övrigt... nej, det är bättre nu överlag.

Nja, är mer en åldersfråga. Ju äldre man blir desto mindre minns man av hur illa det var förr När vi var unga PeeMan så fanns det många som tyckte likadant, att när de var unga så var man ute och lekte och inte spelade TVspel eller kollade film på TV osv. Världen ändras konstant och vi kommer nog alltid tycka det var bättre förr eftersom vi minns de bra sakerna.

Ursprungligen av poseidon84:

Nja, är mer en åldersfråga. Ju äldre man blir desto mindre minns man av hur illa det var förr När vi var unga PeeMan så fanns det många som tyckte likadant, att när de var unga så var man ute och lekte och inte spelade TVspel eller kollade film på TV osv. Världen ändras konstant och vi kommer nog alltid tycka det var bättre förr eftersom vi minns de bra sakerna.

Men du och jag tillhör ju årgång 84, och det är bara vi som har rätt!

Detta med "mer våld" tror jag till stor del beror på över-rapportering av minsta lilla som händer.

Jag kollar ofta på Blocket (letar gammal V8 bil...) och där rapporteras en massa "nyheter". Om man läser dem får man en mycket grym känsla av läget, men tittar man närmare på vad som skrivs så inser man den totala över-rapporteringen:

"En krock har hänt på väg **. Det är oklart vad som hänt eller om någon kommit till skada"

"Ett överfall har rapporterats i **. Det är inte klart vad vem eller hur, denna rapport kommer via RSS utan något som helst relevansfilter utan allt ska ut...

Det som var bättre förr var att det var mindre mediadiarré!

  • Medlem
  • 2011-07-15 16:05

Det var bättre förr - när det bara fanns en radiokanal.
Och inte en massa dunka-dunka.
Böcker ska skrivas på papyrus och inte med elektroniskt bläck.

Och penicillin, vad ska det vara bra för?

Eld är farligt.

Ursprungligen av lime:

Böcker ska skrivas på papyrus och inte med elektroniskt bläck.

Du menar att böcker på papper skulle vara sämre ?!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-15 16:13

Jag minns farsan kommentarer.

-Vad är det för oväsen?
-Jimi Hendrix
-Stäng av den där jävla taggtrådsmusiken.

jag undrar om inte folk i allmänhet i all fall mådde bättre förr. de levde kanske under enklare omständigheter och mer inrutat, både socialt och medvetandemässigt, men å andra sidan kanske mer 'begripligt och meningsfullt 'i det lilla'.
den psykiska hälsan i sverige har tydligen sjunkit stadigt sedan 80&90-talet - iphones och plattare tv-apparater ute i stugorna till trots!

Ursprungligen av gabriela:

jag undrar om inte folk i allmänhet i all fall mådde bättre förr. de levde kanske under enklare omständigheter och mer inrutat, både socialt och medvetandemässigt, men å andra sidan kanske mer 'begripligt och meningsfullt 'i det lilla'.
den psykiska hälsan i sverige har tydligen sjunkit stadigt sedan 80&90-talet - iphones och plattare tv-apparater ute i stugorna till trots!

Jag undrar varifrån myten att "grejjor gör dig lycklig" kommer ifrån. Det är ju ett helt sjukt beteende att man köper allsköns jävla saker... Bara på mina föräldrar som är 40 respektive 50-talister märker man skillnad. När man köpt något man tycker är fräckt, typ en ny mobil...
"Men, det är ju bara en mobiltelefon, den du hade fungerar ju lika bra. Tänk vad du hade kunnat uppleva för de pengarna".
Det hemska är att man faktiskt vet att det ligger rätt mycket i det de säger.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-16 00:03
Ursprungligen av PeeMaN:

"Men, det är ju bara en mobiltelefon, den du hade fungerar ju lika bra. Tänk vad du hade kunnat uppleva för de pengarna".
Det hemska är att man faktiskt vet att det ligger rätt mycket i det de säger.

Jag upplever min iPhones förträfflighet varje dag, en känsla som har varat sen jag köpte den för snart ett år sedan. Ganska prisvärd upplevelse skulle jag vilja säga.

En sak jag tror var bättre för var att folk trodde att det skulle bli bättre och bättre.
Man var i stort sett övertygad om att ens barn skulle få det bättre än en själv.

Jag tror inte att folk mådde bättre förr utan att man såg det som "naturligt" att man inte alltid mådde bra
En fördel i dag är att man inte accepterar att må dåligt och det tror jag är bra. Å andra sidan kan det göra att man tror att livet inte har sina dalar. Hur man än vänder sig ...

Bättre förr? Förr räknades man som fattig när man inte hade mat på bordet, nuförtiden räknas man som fattig när man inte har råd att köpa slalomskidor...

Ursprungligen av akerstrom:

Bättre förr? Förr räknades man som fattig när man inte hade mat på bordet, nuförtiden räknas man som fattig när man inte har råd att köpa slalomskidor...

Ja och varje morgon gick vi upp en timme innan vi la oss, åt en halv näve frus, slickade motorvägen ren 500m i var riktning och gick de sex milen till skolan - utan skor, sedan jobbade vi 8 timmar och när vi kom hem fram på småtimmarna skar vår ondsinte far oss i strimlor med en slö förskärare - om vi varit SNÄLLA!

*gäsp*

Ursprungligen av Goflorp:

Ja och varje morgon gick vi upp en timme innan vi la oss, åt en halv näve frus, slickade motorvägen ren 500m i var riktning och gick de sex milen till skolan - utan skor, sedan jobbade vi 8 timmar och när vi kom hem fram på småtimmarna skar vår ondsinte far oss i strimlor med en slö förskärare - om vi varit SNÄLLA!

*gäsp*

Monty Python! Detvar bättre förr!

Ursprungligen av akerstrom:

Monty Python! Detvar bättre förr!

Det finns några bra argument. Media är en, det gjordes mer kvalitets-TV förr, för budgetarna var bättre. Det får inte kosta något längre. Fast å andra sidan gav 70-talet oss också "Vilse i pannkakan" och "Ville, Valle och Viktor", så det var ändå med varierande resultat.

Men jag tycker teckningen som Jetwash lade upp är det bästa, ruggigaste argumentet. Det där är inte bara på skoj. Vi sitter still i samma ställning mer, det får vi ont av, och mina barn ägnar sommaren framför datorerna om vi inte släpar dem till andra aktiviteter. Och efter en dag framför datorn blir de aggressiva och olyckliga. Vad är vi egentligen, sett utifrån? Vi sitter längst ut på sladden och Twittrar om att vi inte får nånting gjort.

Jag har lite svårt för detta uttryck, men å andra sidan lever vi ganska gammalmodigt på vissa sätt.

Läste Parallels vs. Fusion tråden och inte fan var det bättre förr... SoftPC emulering vs. dagens Intel Mac ?!

Förr i tiden satt minsann inte 26-åriga glopar och tyckte att det var bättre förr.

Ja se dagens ungdom...

(Kolla förresten vad som automagiskt dyker upp (ner?) i botten på denna sida:
http://www.99.se/personliga-presentationer/63090-det-alltid-battre-forr.html
http://www.99.se/personliga-presentationer/57352-det-battre-forr.html

Nog är det bättre nuförtiden!!

Jag sitter och tittar på WSBK (World SuperBike) med engelska kommentatorer, kan titta när jag vill, på TVn, MacBooken, iPaden eller iPhonen, tillgänglig tack vare dagens teknik och virtuella samhälle. Förra helgen hela BBC's sändning istället för det svenska skämtet. Denna helg MotoGP med Moody & Ryder. Speedway GP från Sky Sports.

Förr ? Knappt någon motorsport alls på TV, när det sedan kom är det bara kassa svenska snackepellar som inte vet vad de pratar om.

Edit: Fast sedan kan jag räkna upp en massa andra saker som bevisar (för mej) att det var bättre förr...

Ursprungligen av LCR:

Edit: Fast sedan kan jag räkna upp en massa andra saker som bevisar (för mej) att det var bättre förr...

ju förr, desto bättre!

Kruxet är att man kommer ihåg allt som var bra, men hjärnan är jättebra på att förtränga och sortera bort allt som är dåligt....
Därför kommer man ihåg alla bra saker. De dåliga finns inte där.

Detta gör att man alltid får total slagsida åt "Det var bättre förr".

Ursprungligen av Goflorp:

Kruxet är att man kommer ihåg allt som var bra, men hjärnan är jättebra på att förtränga och sortera bort allt som är dåligt....
Därför kommer man ihåg alla bra saker. De dåliga finns inte där.

Detta gör att man alltid får total slagsida åt "Det var bättre förr".

Ungefär som lumpen, man kommer i stort sett endast ihåg det som var kul, resten är förträngt.

Eller så kommer man bara ihåg det som var dåligt och glömmer att det däremellan fanns en del solglimtar

Ursprungligen av macwitty:

Eller så kommer man bara ihåg det som var dåligt och glömmer att det däremellan fanns en del solglimtar

Min erfarenhet pekar på motsatsen.

4 år på universitet och jag har bara goda minnen, men när jag tänker efter riktigt hårt minns jag hur det rann blod ur öronen när jag läste DSP, matte och annat "roligt". Hur man satt uppe nätter och slet och man trodde aldrig man skulle bli klar.

NU är alltid bäst, lika bäst som nu var då är nu nu och nu kommer att vara när nu är sen.

Bevaka tråden