Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statisk IP för olika enheter från AE

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt ställa in så att alla mina olika enheter: Macbook Pro, Macbook, Iphone och ATV2 får en fast Ip adress inom det lokala nätverket, så att det lättare går att ställa in olika program mot rätt enhet. Tex Notify pro mot min Macbook Pro, som i dag har ip adress 10.0.1.3. Eller XBMC i ATV som delar filmer mot 10.0.1.2. Dessa adresser kastas dock om ibland, när min Airport express tycker det är dags att hänga upp sig och kräver en omstart. Finns det något sätt att ställa in så att samma enhet alltid får samma lokala ip-adress? Alltså inte från ISP utan bara inom det lokala nätverket. Jag försökte gå in under Systeminställningar--->Nätverk--->DHCP---> Manuellt och ändra ip-adress. Detta resulterade i att Safari tappade internet, men transmission fortsatte ladda. Vad görs fel?

Normalt sett så kan man reservera IP-adress mot en MAC-adress i alla vanliga routrar.

Vet inte hur det ser ut i Airport Express då jag endast använder mina för att strömma musik.

Jag har letat runt i Airport-verktyg efter just en sådan funktion. Dock har jag inte hittat någon sådan flik för min Airport express. Låter annars som precis vad jag eftersöker.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-09 11:45

Du kan väl bara i AirportExpressen säga att ditt lokala nätverk via DHCP ska ligga på 10.0.0.50-10.0.0.250. Att du sedan använder 10.0.0.2 till 10.0.0.49 till grejer som du kör fast IP på spelar ju ingen roll.
Man bör aldrig lägga enheter med fast IP inom DHCP-scoopet...

Ursprungligen av kenjon:

Du kan väl bara i AirportExpressen säga att ditt lokala nätverk via DHCP ska ligga på 10.0.0.50-10.0.0.250. Att du sedan använder 10.0.0.2 till 10.0.0.49 till grejer som du kör fast IP på spelar ju ingen roll.
Man bör aldrig lägga enheter med fast IP inom DHCP-scoopet...

Jag är med på hur man ställer in spannet till 10.0.0.50-10.0.0.250 i AE. Men hur reserverar jag sedan ett nummer mellan 10.0.0.2 till 10.0.0.49? Jag har lyckats ändra min MBP:s ip under systeminställningar--->nätverk. Skype och transmission fortsätter fungera, men inte Safari. Vet inte heller om det är rätt sätt att ställa in statist/reservera ip för MBP.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-09 11:45

Det skall gå att reservera IP-adresser till olika enheter i ett DHCP-spann baserat på deras MAC-adresser.
Kolla under "Internet - DHCP" där skall det finnas en ruta som heter "DHCP Reservations" där man kan fylla i detta. Detta gör du via AirPort Utility, se bild nedan.
Detta innebär att enheter som kopplas in i nätverket får en DHCP-adress automatiskt, men en annan enhet kan inte få en adress som är reserverad för en annan enhet (eftersom alla MAC-adresser är unika).

OBS, notera att jag har detta uppsatt på en Time Capsule, så det kan skilja sig något mot en Airport Express (jag är inte säker).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-14 17:39
Ursprungligen av Drakfot:

OBS, notera att jag har detta uppsatt på en Time Capsule, så det kan skilja sig något mot en Airport Express (jag är inte säker).

Drakfot,

Funktionen att reservera IP-adresser baserat på MAC-adress eller DHCP-klient-ID saknas i AirPort Express

- Torkel

Senast redigerat 2011-09-05 17:37
  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-14 17:58
Ursprungligen av Torkel:

Drakfot,

Funktionen att reservera IP-adresser baserat på MAC-adress eller DHCP-klient-ID saknas i AirPort Express…

- Torkel

Tack, då vet jag

Torkel och Drakfot,

Jag har en Airport Express och gjorde precis en reservation av en IP-adress. Jag har version 7.5.2 på mjukvaran i AE och 5.5.3 på Airport utility. Kan vara värt att kolla så ni har de senaste versionerna och se om det fungerar då.

//Irre

Jag hittade en annan skärmdump från 10.5. Den såg ut exakt som din. Då med en Airport express. När jag går in under Internet--->DHCP får jag inte upp någon "DHCP reservations". Min alternativ slutar med LDAP-server. Jag har en första generationens Airport Express med firmware 6.3. Kanske saknas den funktionen helt enkelt på grund av åldern på min AE?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-09 12:47

Har du satt att spannet ska börja på 10.0.0.50 behöver du inte reservera något under 50. Bara sätt dina prylar på de IPnummer du vill ha där. AirPortExpressen kommer inte att bry sej om de IPnumren, utan de funkar helt transparent.
Du ska välja Statisk/fast IPnummer på dina prylar då. Reservationer görs enbart i en router som har DHCPserver påslaget, inte i din MBP.
Safari måste startas om när du ändrar IPnummer.

En fuling som funkar alldeles utmärkt är att använda spannet 10.0.1.1 till 10.0.1.200.
Airporten delar ut adresser från 10.0.1.2 och sedan uppåt.
Ge statiska adresser med början på 10.0.1.200 och gå sedan neråt.

Det jag inte riktigt förstår är hur/var man ställer in de statiska adresserna?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-10 22:31

Du behöver aldrig ange dem i Airporten, bara i de egna enheterna. Nätmasken gör att Airporten skickar paketen rätt ändå.

Hur anger man det i Osx 10.6?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-14 17:58
Ursprungligen av Lé Contemplator:

Hur anger man det i Osx 10.6?

Sätter fast IP? Äpplet - Systeminställningar - Nätverk - Väljer ditt interface (Ethernet eller Airport) och väljer Manuellt. Men vi missförstår nog varandra? Eftersom du skriver adresserna.... det är ju bara en adress per enhet och interface.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-04 15:45

Har precis sparkat igång min gamla Express…å ja, det går att reservera en specifik IP-adress via DHCP även i en AirPort Express…precis som Drakfot tidigare nämnt här i tråden!

Således, glöm vad jag skrev tidigare här i tråden om att funktionen saknas i AirPort Express…

Hur har det gått…!?

1
Bevaka tråden