Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildkvalitet vid skärmdubblering

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en liten fråga där..

Har en samsung skärm extern till min Macbook Pro, för tillfället har jag en sladd med VGA till min externa!
När jag kör en skärmdubblering hittar jag inget alternativ som gör upplösningen bra på en externa.

Upplösningen kan vara bra men då fyller den inte ut hela skärmen, har det här med sladd kvalitén att göra?

Ska jag beställa en mini display port till dvi istället?
Fridens.

Ursprungligen av Engalunda:

Har en liten fråga där..

Har en samsung skärm extern till min Macbook Pro, för tillfället har jag en sladd med VGA till min externa!
När jag kör en skärmdubblering hittar jag inget alternativ som gör upplösningen bra på en externa.

Upplösningen kan vara bra men då fyller den inte ut hela skärmen, har det här med sladd kvalitén att göra?

Ska jag beställa en mini display port till dvi istället?
Fridens.

Det har inte med sladdkvalitén att göra.

Du bör absolut köra Display Port/DVI istället, problemet kommer förmodligen lösas (VGA är en analog signal) och du kommer få en grymt mycket bättre bildkvalité.

Ursprungligen av keptang:

Det har inte med sladdkvalitén att göra.

Du bör absolut köra Display Port/DVI istället, problemet kommer förmodligen lösas (VGA är en analog signal) och du kommer få en grymt mycket bättre bildkvalité.

Får bli en sådan då helt enkelt! Tycker ändå inte jag riktigt hittar någon storlek som är HELT perfekt.. man är ju lite kinkig av sig:)
Tycker ändå det är konstigt att bilden kan bli skarp när man inte kör dubblering med samma sladd..

Antar att det är det frazze förklarar nedan iofs!..

Ursprungligen av Engalunda:

Tycker ändå det är konstigt att bilden kan bli skarp när man inte kör dubblering med samma sladd..

Ett exempel:
Den interna skärmen har upplösning 1280x800
Den externa skärmen har upplösning 1920x1080

När du kör dubblering så försöker datorn visa 1280 punkter på den externa skärmens 1920. Då blir ju var tredje pixel "över", och då försöker den fylla ut de mellanrummen, och då blir det lite oskarpt.
(och naturligtvis motsvarande på höjden, där den brer ut de 800 pixlarna på den externa skärmens 1080)

När du kör separata skrivbord på de två skärmarna, så visar den 1280 pixlar på den interna och 1920 pixlar på den externa, dvs exakt vad båda skärmarna är byggda för, och då blir det skarpt.

Senast redigerat 2011-01-26 14:20
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-26 14:13
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ett exempel:
Den interna skärmen har upplösning 1280x800
Den externa skärmen har upplösning 1920x1080

När du kör dubblering så försöker datorn visa 1280 punkter på den externa skärmens 1920. Då blir ju var trejde pixel "över", och då försöker den fylla ut de mellanrummen, och då blir det lite oskarpt.
(och naturligtvis motsvarande på höjden, där den brer ut de 800 pixlarna på den externa skärmens 1080)

När du kör separata skrivbord på de två skärmarna, så visar den 1280 pixlar på den interna och 1920 pixlar på den externa, dvs exakt vad båda skrämarna är byggda för, och då blir det skarpt.

Tack!

Jag har en 1920x1080 extern skärm till min Macbook Air på landet och skulle vilja att "allt" enbart visas på den.
Nu är MBA:n huvudskärm och jag måsta manuellt dra över de fönster jag vill ha på den externa.

Kort och gott: kan jag enbart visa den externa skärmen matad från en Macbook?

Ursprungligen av fullkoll:

Jag har en 1920x1080 extern skärm till min Macbook Air på landet och skulle vilja att "allt" enbart visas på den.
Nu är MBA:n huvudskärm och jag måsta manuellt dra över de fönster jag vill ha på den externa.

I bildskärmsinställningar kan du välja vilken skärm som ska vara huvudskärm. Då får du meny och docka på din externa skärm och din MacBook Air blir det utökade skrivbordet. Beskrivning i länken.

https://skitch.com/snowracer/fe3mq/la2405

Jag tar av mig hatten och bugar!

Ursprungligen av fullkoll:

Jag har en 1920x1080 extern skärm till min Macbook Air på landet och skulle vilja att "allt" enbart visas på den.
Nu är MBA:n huvudskärm och jag måsta manuellt dra över de fönster jag vill ha på den externa.

Kort och gott: kan jag enbart visa den externa skärmen matad från en Macbook?

Ja det kan du. Koppla in laddare, tangentbord och mus. Stäng locket och väck den med tangentbordet eller musen. Du kör då i "clamshell" läge och din interna skärm är släckt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-01-26 13:17

Det har inte heller med DVI att göra. Det beror på att din interna skärm på din MacBook Pro och din externa Samsung har olika upplösning. Därför kommer en spegling (skärmdubblering) av din interna skärm aldrig att fungera utan att man gör någon form av omskalning. Och gör du en omskalning så får du oskärp i det här fallet.
Om du däremot använder sig av flera skrivbord som kommer varje skrivbord att få sin optimala upplösning och du upplever alla skrivbord som skarpa.
Fenomenet ser jag på mellan min interna 13" på min MacBook Air och min externa Apple Cinema Display 20" som jag ansluter med DVI. Kör jag dubblering kommer ena skärmen att bli oskarp medans om jag kör separata skärmar (skrivbord) så kommer jag att få båda skarpa.

Kan någon bättre förklara tekniken med att 1 pixel på en skärm inte blir 1 pixel på den andra skärmen när man kör skärmdubblering?

Ovanstående 3 inlägg har brutits ut från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något annat.

Ja, den tråden handlar visserligen också om skärmdubblering, men det är en helt annan frågeställning.

/Mod

Köpte en MiniDP-VGA-adapter idag och försökte koppla in i min LG-skärm som kör 1920x1080 som upplösning. Dock har jag liknande problem som nämnts tidigare angående bildens kvalité. På min LG-skärm så blir bilden suddig, även om jag ställer in att bilden ska visas i 1920x1080 på den externa skärmen. Någon som har en idé hur jag får en bättre bild?

När skärmen kör mot PCn så är bilden hur skarp som helst (VGA även där).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-14 19:58
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Köpte en MiniDP-VGA-adapter idag och försökte koppla in i min LG-skärm som kör 1920x1080 som upplösning. Dock har jag liknande problem som nämnts tidigare angående bildens kvalité. På min LG-skärm så blir bilden suddig, även om jag ställer in att bilden ska visas i 1920x1080 på den externa skärmen. Någon som har en idé hur jag får en bättre bild?

När skärmen kör mot PCn så är bilden hur skarp som helst (VGA även där).

Det låter som att du kör med skärmdubblering och har fått huvudskärmens lägre upplösning visad i utsmetad (stretched) läge.

1
Bevaka tråden