Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla MacBook Pro till Samsung LED Tv, funkar inte!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-14 08:22

Hej,

Konstigt fel här i Växjö.
Datorn: MacBook Pro 15" modell 10K540, med 10.6.8 installerat.
Skärm/TV: Samsung 22" LED 5015

När jag kopplar in Displayportadaptern så blinkar det till i datorskärmen precis som den får "kontakt". Dock så hittar datorn ingen extra skärm.

Testar jag med min MacBook Air så funkar det direkt.
Är det så illa att MiniDisplayporten i 15"arn är paj... ?

Tacksam för alla små tips,
Danne

Eftersom det fungerar med din MBA låter det inte som om felet har med TVn att göra, därför är tråden flyttad till MacBook Pro-forumet.

/Mod

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-14 09:25

Sant... Så långt tänkte inte jag

Finns det något diagnosverktyg för att kontrollera att Displayporten "mår bra" ?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-14 15:10

Har du en modell med dubbla grafikkort och kör något program för att ändra vilket kort som skall användas (ex. vis gfxCardStatus) och satt den att bara använda det intergrerade kortet så kan det vara en orsak då det intergrerade kortet inte orkar driva externa skärmar om jag inte minns fel.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-14 15:49
Ursprungligen av Drakfot:

Har du en modell med dubbla grafikkort och kör något program för att ändra vilket kort som skall användas (ex. vis gfxCardStatus) och satt den att bara använda det intergrerade kortet så kan det vara en orsak då det intergrerade kortet inte orkar driva externa skärmar om jag inte minns fel.

KUNG!

Exakt det som var felet!
När jag flippade över till Dynamic i gfxCardStatus så hoppade det ihåg på 2 sekunder.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-14 15:58

Gott att det löste sig

  • Medlem
  • Munkfors
  • 2011-08-01 18:57

Hej!

Lånar tråden då jag har ett liknande problem fast med MDP->HDMI adapter. Har provat förgäves fast utan lycka, det blinkar bara NO SIGNAL på den externa. Har inget program inlagt för att begränsa vilket grafikkort som ska köras som ska köras och i inställningarna är det inställt på att automatiskt byta "grafikläge".

MacBook Pro 15" 2.0Q med Lion installerat
Skärm/TV: Benq ML2441
Kopplat Dator->MDP-HDMI->HDMI->TV

Är det någon som kan hjälpa mig?

/Kristian

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-27 21:58

Hej! Har samma problem med min Philips 42" lcd. Använder en HDMI adapter från min MBP. Men det står antingen "ingen videosignal" när jag väljer 1080i eller "mediaformatet stöds ej" när jag väljer resten av alternativen och ingen bild kommer upp. Har läst i fler forum och det verkar som att det är många som har problem med nya thunderboltporten.

Någon som vet nått man kan göra eller har man köpt en dator för 20K där man inte kan koppla in en extern skärm?

Har ni köpt en adaptrar för 40 kr på Ebay?
Skämt åsido, många av dessa problem kan många gånger skyllas på adaptrar. Apple har ingen egen MDP->HDMI utan det är tredjepartstillverkare som tillhandahåller dessa. Vill man vara relativt säker på att få en som är kompatibel får man se sig efter en adapter från en känd tillverkare (Kanex, iWires, Moshi, Belkin etc).

Ursprungligen av suddgummi:

Har ni köpt en adaptrar för 40 kr på Ebay?
Skämt åsido, många av dessa problem kan många gånger skyllas på adaptrar. Apple har ingen egen MDP->HDMI utan det är tredjepartstillverkare som tillhandahåller dessa. Vill man vara relativt säker på att få en som är kompatibel får man se sig efter en adapter från en känd tillverkare (Kanex, iWires, Moshi, Belkin etc).

Det du säger är naturligtvis helt sant! Men med det sagt så måste jag passa på att nämna att man mycket väl kan få bra adaptrar på Ebay för 40 kr. Jag köpte precis en sådan - jag tänkte att om den inte funkar så är det ingen större ekonomisk förlust, men den visade sig fungera alldeles utmärkt (både bild och ljud)!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-28 00:26

Min är Köpt på Grafit som är premium store butik. Så tror inte jag fått en dålig kopia av nått slag. Är samma som finns på apples hemsida.

Såg nu att det stod där att den bara har stöd för DVI-D och inte DVI-I. Kan det ha nått med saken att göra?

Ursprungligen av almar:

Såg nu att det stod där att den bara har stöd för DVI-D och inte DVI-I. Kan det ha nått med saken att göra?

Nej. DVI-I är en DVI med både analog och digital signal, känns igen på att det sitter fyra extrapinnar runt "krysset" i ena änden på kontakten (det är de pinnarna som analoga signalen går i).

Den praktiska skillnaden är alltså bara att du kan koppla på en DVI-till-VGA-adapter (för analog skärm) på en DVI-I. Det finns inga skärmar med DVI-kontakt som kräver DVI-I eftersom det bara vore korkat att köra på analog signal när det finns en digital i samma kabel.

Koppla dator till TV är för övrigt ett av de bästa sätten att snabbt förlora sin mentala hälsa. Jag inbillar mig att TV-apparaternas firmware skapas av utvecklingsteam som består av sadister, psykopater och avhoppade afrikanska diktatorer.

Du har alltså en Mini DP -> DVI adapter? Du skrev att du har en HDMI adapter innan.

I övrigt detekteras TV:n? I Displays (bildskärmar på svenska?) kan du välja upplösningar för TV:n där? Jag brukar ha ikonen i menybaren aktiv för att snabbt kunna byta upplösning. De alternativ som visas är de som TV:n meddelar att den stödjer. Vissa tillverkare följer standarden för att meddela kompatibla upplösningar bättre än andra...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-28 03:05

ja ursäkta DVI adapter såklart. Jag får upp "philips FTV" där jag kan välja olika upplösningar osv men det kommer ingen bild alls. Står bara "ingen videosignal" eller "videoformatet stöds ej" när jag väljer mellan 1080p och 1080i.

Skärmavbild 2011-08-28 kl. 03.02.59.png <-- Bild

Det kan inte ha nått att göra med att jag brukar köra mitt ps3 i samma hdmi-input som jag försöker använda nu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 10:55

Nu pratar du ju om hdmi igen. Hur ser din koppling ut?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-28 14:45

Moshi Mini DisplayPort till HDMI-adapter (med ljud) Är det jag har köpt. Var nog lite trött igår.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 14:52

Den verkar ju vara en kvalitetsgrej.... har du testat med någon annan TV? Adaptern kan ju vara trasig.... eller HDMIkabeln....

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-28 15:08

Ska pröva med en annan tv idag. Men jag vet att det inte är HDMIkabeln iallafall. Återkommer!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-28 17:06

Sitter nu på min mammas macbook och en finlux 42". Funkar helt perfekt. Ska ta med denna sladd och se om det funkar hemma. Men nu vet jag iallafall att det inte är nått fel på Hdmi-adaptern.

Nu har jag kommit hem och prövat koppla in med samma kabel och adapter som tidigare fungerade med samma inställningar. Men på min PhilipsTv så fungerar det inte.

Lite less blir jag nu. Någon som har ett förslag? Måste ju vara MBPn som spökar?

Senast redigerat 2011-08-28 20:51
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 22:45

Eller TVn.... maila Philips och fråga varför det inte funkar. Funkar Macen med en annan TV får de ju svara på varför det inte funkar med deras.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2011-08-29 08:22

Jag har en Samsung med 4 HDMI, en av dem måste användas med DVI, alltså har du flera ingångar på din TV kolla de andra ingångarna också (om du inte redan har gjort det).

Ursprungligen av Hjopek:

Jag har en Samsung med 4 HDMI, en av dem måste användas med DVI, alltså har du flera ingångar på din TV kolla de andra ingångarna också (om du inte redan har gjort det).

Jag skulle tro att det fungerar med alla ingångar på TV:n (om det fungerar ö.h.t. alltså..). Däremot så är det lämpligt att använda HDMI-ingången som är märkt DVI eftersom det troligen är den enda av dem där man får 1:1 pixelmapping (medan det blir overscan på de övriga tre).
Så är det i alla fall på min TV (som också är en Samsung).

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-30 17:39

Välkommen till Philips kundtjänst! Du chattar med Maria , hur kan jag hjälpa dig?
Visitor: Hej! försöker koppla in min nya macbook pro med en hdmi-adapter till min Philips 42pfl7403H, men jag får ingen bild. Vad gör jag för fel? har försökt med exakt samma inställningar till en finlux tv och då fungerar det direkt, så det måste jag vara nån inställning på philips tvn?
Maria : Hejsan!
Maria : Jag ska kika på detta, ett ögonblick
Visitor: tackar Är annars supernöjd med tvn!
Maria : Vi ska se, får du något felmeddelande på skärmen? Har du något annat du kan koppla till med HDMI för att se om det fungerar?
Visitor: Det står antingen "videoformatet stöds ej" eller "ingen videosignal" beroende på vad jag väljer för upplösning på bilden. Jag har mitt ps3 så jag vet att både signalen och hdmi-porten fungerar.
Maria : OK då förstår jag, då är det kompabilitetsproblem dessvärre. Vi har inte kunnat anpassa TVns inställningar då Apple inte är villiga att ge med sig av sin mjukvara
Maria : De använder andra typer av upplösningar och dessa har TVn tyvärr inte stöd för
Visitor: okej. så det är kört med andra ord?
Maria : Dessvärre verkar det så ja

Gick ju inte så bra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-30 20:35

"andra typer av upplösningar"??? Vad finns det för typer?
Prova att ladda ner SwitchResX och testa, då kan du välja många olika upplösningar.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-30 21:00

Har kört både med MBP6,2 och en MB på en Samsung via HDMI utan problem. Verkar som att de har någon standardursäkt bara. Eller är Philips-tvn inte HD-kompatibel? 720 samt 1080 är inga problem.
Men kanske är en del i stämmningen Apple har mot Samsung, att de kommit över "Apples mjukvara"

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-30 23:25

Ja det kändes lite standardsvar faktiskt. Kände direkt att hon inte kunde hjälpa mig.
Ja vi får väl se

Kenjon: jag håller med förstod inte riktigt heller.
Ska pröva SwitchResX imorn efter jobbet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-31 17:51

Prövat uppdatera tvn nu till senaste och valt alla möjliga upplösningar med 60Hz och kommer ingen vart med SwitchResX.
Saxat från manualen:

Bildskärmsupplösningar som kan användas
• Datorformat
Upplösning Uppdateringsfrekvens
640 x 480p 60 Hz (VGA/HDMI)
600 x 800p 60Hz (VGA/HDMI)
1024 x 768p 60 Hz (VGA/HDMI)
1280 x 768p 60 Hz (VGA/HDMI)
1360 x 765p 60 Hz (VGA/HDMI)
1360 x 768p 60 Hz (VGA/HDMI)
1280 x 1024p 60 Hz(HDMI)
1920 x 1080i 60 Hz (HDMI)
1920 x1080p 60 Hz (HDMI)
1920 x1080p 60Hz
• Videoformat
Upplösning Uppdateringsfrekvens
480i 60Hz
480p 60Hz
576i 50Hz
576p 50Hz
720p 50Hz, 60Hz
1080i 50Hz, 60Hz
1080p 24Hz, 25Hz, 30Hz
1080p 50Hz, 60Hz

Känns som tv ska klara av nästan alla upplösningsalternativ som finns men fortfarande ingen bild trots det.
Blir det att man måste byta tv nu för att man köpt ny dator? Mah.

1
Bevaka tråden