Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hastighet extern SSD i TB-chassi vs intern SSD?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just beställt en 27" 3,4 GHz iMac, men snålade ur och specade den inte med SSD, dels med tanke på det rätt saftiga prispåslaget, men också då jag tycker mig ha förstått att Apples originalmonterade SSD är rätt seg jämfört med t.ex. Intels modeller.
Min tanke är som följer: när våra kopierande vänner i stora folkrepubliken om ett par månader fått till ett prisvärt TB-chassi, så köper jag det och en snabb SSD och kör OSX från den.

TB är förstås bra mycket snabbare än både USB 2 och FW 800, men blir det ändå en flaskhals jämfört med en internmonterad SSD? Eller annorlunda uttryckt, vilket är snabbast: intern halvseg SSD eller extern snabb SSD via TB?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-12 11:04

Jag är inte alls säker på min sak men tittar man på specen så borde en ssd via tb (i teori) vara snabbare än en intern eftersom:

1: TB är 10Gbit vs Sata3 som är 6Gbit
2: Apples diskar är långsammare än de flesta andra

MEN... dagens ssd diskar är anpassade för sata3 så... vet inte om man vinner så mycket om man inte raidar flera ssd...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-07-13 15:32
Ursprungligen av Kenneth M:

Jag är inte alls säker på min sak men tittar man på specen så borde en ssd via tb (i teori) vara snabbare än en intern eftersom:

1: TB är 10Gbit vs Sata3 som är 6Gbit
2: Apples diskar är långsammare än de flesta andra

MEN... dagens ssd diskar är anpassade för sata3 så... vet inte om man vinner så mycket om man inte raidar flera ssd...

Det lär väl sitta SATAIII-kontakter i TB-chassit också, när ett sådant väl kommer, så hastigheten jämfört med samma SSD monterad internt borde vara exakt samma.

Tråden flyttad till rätt forumdel. Detta är en hårddisk-fråga, inte en iMac-specifik fråga.

/Mod

Tack för svaren!
Då får det bli en liten Vertex 3 när det finns vettiga lådor på marknaden.
Jag lär väl återkomma om frågor om vad som ska ligga var osv...

1
Bevaka tråden