Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulationer kring iCloud

Tråden skapades och har fått 87 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hittade ingen specifik tråd om denna nya giv från Apple - en giv som jag tror kommer att växa och kopieras vilt (som det mesta Apple klämmer ur sig). Vi vet dock ganska lite om iCloud, men eftersom jag är gammal Mac.com/MobileMe-användare och sedan länge helt beroende av synk och kalenderdelning så känner jag ett behov av att spekulera. My pennies so far:

1. Publiceringsdelen i MobileMe - galleri och webbhotell - försvinner. Man kan t.ex. inte synka upp bilder och video från iPhoto/Aperture längre. Inte heller synka upp hemsida från iWeb - man får skaffa ett webbhotell utanför Apple. Jag kommer att sakna galleriet. Det har prestandaproblem (klarar bara små filmer), men det är det snyggaste i branchen och underhållet inifrån Aperture - och där den enkla tilldelningen av lösenord för valda album - har ingen motsvarighet hos konkurenterna. När det gäller video så måste man också ta fram plånboken för att lägga upp långa filmer hos konkurenterna.
Jag förstår dock att dom backar ur denna branch. Att serva video är ingen tebjudning - det kräver dataparker och bandbredd som Apple inte har - det dom har räcker nog bara till synk av all denna musik som kommer att synkas i iCloud.

2. Man kan alltså säga att iCloud bara sysslar med synk. Inget annat. Man kommer inte åt sin diskplats eller sina filer "manuellt". iDisk försvinner alltså också. Bara inifrån specifika program kan filer - av specifika filformat - skyfflas och detta skyfflande är bara synk. Inget annat.

3. Kommer även webbgränssnittet att försvinna? Ingen webbmail och ingen webbkalender? Det är frågan. I don't know. För min del är det skit samma...men kanske man någon gång hamnar i en situation där allt som finns att tillgå är en lånad dator eller ett internet-café. Det skulle kännas bra att veta att åtminstone kalendern fanns som webbgränssnitt (använder inte mailkontot i MobileMe/iCloud).

4. Det ska bli intressant att följa utvecklingen när app-producentera börjar utnyttja iCloud-möjligheterna. Både apps för iOS och apps för Mac. Några har ju nyttjat MobileMe (t.ex. OmniFocus för synk/databaslagring), men dom flesta har inte brytt sig när så får har MobileMe (i förhållande till hur många iOS/Mac-enheter det finns). Nu när det kommer med paketet så att säga - "alla" har iCloud - så blir det en annan femma. Det ligger liksom i OS'et.

Precis som du är jag användare av .Mac/MM sedan länge och är smått positiv men samtidigt lite smått orolig för att vissa saker ska försvinna.

Undrar hur det blir med följande:
- blir det ett lagringsutrymme på 5GB som likt iDisk monteras direkt i Finder? (hoppas verkligen att jag kan fortsätta att synka min dokumentmapp automatiskt mellan datorer)
- vad händer med sync av exempelvis epost-konton, inställningar mm?
- kommer man kunna synca tredjepartsprogram som Yojimbo & Transmit?
- vad händer med back to My Mac?
- hur blir möjligheten att få upp Time Capsule och dess diskar när man är utanför dess nätverk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 23:47
Ursprungligen av benjamin.palsson:

- kommer man kunna synca tredjepartsprogram som Yojimbo & Transmit?
- vad händer med back to My Mac?
- hur blir möjligheten att få upp Time Capsule och dess diskar när man är utanför dess nätverk?

Antagligen då iCloud kommer med API's för utvecklare.
Back to my mac kommer att finnas kvar av det jag har sett i iCloud betan.
Det har väl aldrig varit kopplat till MobileMe.

Jag tror du har alla rätt ovan, Zimmerman.

Lite off-topic med inläggen ovan, men tyckte det va spännande att dom döpte det till icloud då icloud.com har funnits i flera år, vilket är ett virtuellt operativsystem på webben. Dom har nu bytt namn till cloudme.com. Undrar va dom fick för de domännamnet

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-09 12:46

$4,5M om jag inte minns fel.

Jag använder i dagsläget ingen MM-tjänst, men har allt varit lite sugen. Det jag framförallt är intresserad av är två tjänster: delad adressbok och delad / synkad kalender. I familjen har vi några olika iEnheter, nämligen iPhone 4, iPhone 3GS och en iPad 2. Jag skulle vilja få till en lösning där dessa 3 enheter kan ha samma kalender, eller åtminstone visa varandras. Idag kör jag Googles tjänster för detta, och det funkar faktiskt riktigt bra, men när nu Apple släpper en egen lösning vill man såklart gå över till den.

Är det någon av er som idag använder MM som kan förklara lite närmre hur det fungerar? Jag har försökt leta runt på nätet utan att hitta något om det. Det enda jag kan hitta information (massor) om är synk mellan iPhone och dator, exempelvis. Om jag ska ge mig på en gissning borde det väl vara så att man använder den inbyggda kalendern i enheten, och att denna sen delas ut till MM/andra enheter/webgränssnitt? Går det då att skriva poster i varandras kalendrar? Helst vill jag ha flera kalendrar för mig, frun, barnen, någon fritidsaktivitet.

Delad adressbok känns också som en himla bra lösning. Tänk så smidigt om jag och frun (och iPad:en) kunde haft samma adressuppgifter i alla enheter. Då hade man alltid suttit med en uppdaterad adressbok. Google erbjuder iofs detta redan idag, men då blev det inte alls snyggt med kontaktbilder, så det gick bort.

Hoppas någon vet mer än mig Stort tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-15 08:00

Vi synkar kalendrar i familjen över tre iphones, en ipad, en macbook och en mac pro. Sök här på 99.se efter synk via google calender. Jag skev hur jag gjorde för ett tag sen. Och jepp, funkar kanon!

Jo, kalendrar synkar vi också idag över flera enheter inkl. webben, men frågan var just om det är bättre/sämre/annorlunda i MobileMe. Det jag framförallt saknar idag är en möjlighet att synka kontakter mellan enheter. Den lösningen Google tillhandahåller är väl iofs ok, men kontaktbilderna på iPhone blev inte snygga. De blev små, nämligen, i stället för att fylla ut hela skärmen när det ringer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 09:37

Tror du har fel på nr 3. Det kommer att finnas kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 21:52

Nu skriver 9to5mac att gamla MobileMe-konton konverteras till iCloud och börjar gälla igen.

Hmmm...intressant...det lutar åt att det blir ett webinterface i iCloud om man tror slutet på texten. Jag har själv aldrig använt det i MM (hatar t.ex. webmail och även om MM's webinterface är det snyggaste jag sett någonsin så är det segt jämfört med nativa apps), men det känns tryggt att det finns - man kan ju hamna i situationen att den enda IT-burk man har tillgång till är en lånad dator eller ett inetcafé.

Ursprungligen av acke:

Nu skriver 9to5mac att gamla MobileMe-konton konverteras till iCloud och börjar gälla igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-16 23:49
Ursprungligen av Zimmerman:

Hmmm...intressant...det lutar åt att det blir ett webinterface i iCloud om man tror slutet på texten. Jag har själv aldrig använt det i MM (hatar t.ex. webmail och även om MM's webinterface är det snyggaste jag sett någonsin så är det segt jämfört med nativa apps), men det känns tryggt att det finns - man kan ju hamna i situationen att den enda IT-burk man har tillgång till är en lånad dator eller ett inetcafé.

Tänkte på det tidigare i veckan. I och med iPhone (och andra smartphones) har ju verkligen webmailen blivit mindre viktig. Vem går in på webmail när man snabbt kan gå in på sin telefon. Det sak vara i det fallet du skriver då och om man inte kan koppla upp sig på deras wi-fi med sin iPhone.

Ursprungligen av acke:

Tänkte på det tidigare i veckan. I och med iPhone (och andra smartphones) har ju verkligen webmailen blivit mindre viktig. Vem går in på webmail när man snabbt kan gå in på sin telefon. Det sak vara i det fallet du skriver då och om man inte kan koppla upp sig på deras wi-fi med sin iPhone.

Jag har använt det någon gång, t ex utomlands på backpackingresa, men även här på högskolan. Jag verkar inte kunna skriva ut från min MBA till skolans skrivare, vilket har betytt att jag har fått maila dokumentet till mig själv och sedan öppna det via webmailen på skolans datorer. Annars använder även jag webinterfacet väldigt sällan.

Javisst kommer iCloud ha webinterface som ersätter MobileMe m.m.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-22 11:13
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-06-22 13:09
Ursprungligen av acke:

Det syns även tydligt i iOS 5, att den möjligheten finns, på knappen som heter [Köp mer lagringsutrymme] som finns under iCloud inställningarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-23 10:13

Jag vill minnas att det nämndes vissa restriktioner för utländska (inte USA) användare av iCloud. Någon som minns vilka dessa var? Mina farhågor rör själva synkandet, men visst borde väl det fungera även här i Sverige? Alltså, pushandet mellan enheter och så.

Ursprungligen av ecth:

Jag vill minnas att det nämndes vissa restriktioner för utländska (inte USA) användare av iCloud. Någon som minns vilka dessa var? Mina farhågor rör själva synkandet, men visst borde väl det fungera även här i Sverige? Alltså, pushandet mellan enheter och så.

Det enda som i början inte kommer att fungera utanför USA och Kanada är iTunes Match.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-06-25 10:36
Ursprungligen av Capeman:

Det enda som i början inte kommer att fungera utanför USA och Kanada är iTunes Match.

Okaaj! och det var funktionen att all din musik (köpt som nedladdad [även om tanken är köpta skivor]) kommer hamna i molnet och streamas?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-23 10:16

Jag kan inte minnas att några restriktioner nämndes men "iTunes in the Cloud" kommer inte att fungera, till en börja en i.a.f.

iClod streamar ingenting. iCloud synkar filer till alla enheter - dessa filer spelas sedan frpn enheternas HDD's.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2011-07-13 15:13

Jag har en mac mini och frugan har en iphone4, vi har varsin inloggning på iTunes. Kan man då få hennes bilder att synka till min mac mini via icloud eller måste man ha samma inlogg på iTunes?

Det vet nog bara Apple. Som jag förstår idag så finns det inga delningsmöjligheter när det gäller bilder - bara kalendrar kan delas. iCloud kommer dock att utvecklas - det blir nog bättre tryck på det än MobileMe :-). Kan föreställa mig att man kan dela allt möjligt i framtidens iClod. Så länge det är privara grejer och inte komersiella grejer.

Ursprungligen av toox:

Jag har en mac mini och frugan har en iphone4, vi har varsin inloggning på iTunes. Kan man då få hennes bilder att synka till min mac mini via icloud eller måste man ha samma inlogg på iTunes?

Ursprungligen av toox:

Jag har en mac mini och frugan har en iphone4, vi har varsin inloggning på iTunes. Kan man då få hennes bilder att synka till min mac mini via icloud eller måste man ha samma inlogg på iTunes?

Du behöver använda samma iTunes-konto. Då synkroniseras bilder m.m. från iCloud till dina datorer/iPad/iPhone.

Så funkar det idag, om det kommer funka på något annat sätt i framtiden vet vi inte.

Jag funderar på det här med itunes-plus. Man får ju sina ful-mp3or "tvättade" till sådana i hög kvalité säger de. Men det som inte framgår är om detta bara gäller sålänge man betalar den årliga avgiften. Jag menar vad händer om jag inte vill ha "plus" längre, får jag behålla de filer som är tvättade då?
Det hela käns suspekt!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag funderar på det här med itunes-plus. Man får ju sina ful-mp3or "tvättade" till sådana i hög kvalité säger de. Men det som inte framgår är om detta bara gäller sålänge man betalar den årliga avgiften. Jag menar vad händer om jag inte vill ha "plus" längre, får jag behålla de filer som är tvättade då?
Det hela käns suspekt!

Oklart, men tyvärr inget vi utanför USA eller Kanada behöver bekymra oss om på ganska så länge...

Ursprungligen av Capeman:

Oklart, men tyvärr inget vi utanför USA eller Kanada behöver bekymra oss om på ganska så länge...

Beror helt klart på hur betalningen går till.... Går det att köpa på ett ful-hackat itunes-konto från USA så är det något jag behöver bekymra mig om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 00:50

Nu är en beta uppe.
Webversioner av iWork, kontakter, kalender och mail.

Ursprungligen av acke:

Nu är en beta uppe.
Webversioner av iWork, kontakter, kalender och mail.

Ni som inte gillar nya utseendet på Ical ska kanske inte använda Icloud

Bevaka tråden