Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med val av SSD till min MBP13 mid 2010

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla! Min hårddisk fick något fel, det står något i stil med litet fel/problem med enhetshuvudet när man kontrollerar med skivverktyg. Detta hände också med en tidigare MBP jag haft. Så jag har nu tröttnat på de vanliga hårddiskarna och tänker skaffa mig en liten SSD. Jag kan kan inte köpa en större SSD eftersom de kostar ju lite i övre kanten.
Problemet är att jag inte vet vad jag ska skaffa för någon. Vad passar i min MacBook Pro 13 mid 2010?

Jag har sett på bl.a. Kingston 64GB SSDNow V-Series V+ SATA2 2.5. Skulle den funka? Jag beställer en SSD så fort jag förstår vilken jag ska beställa

Och kan man köra Bootcamp utifrån en extern HD?

Såg denna: CORSAIR FORCE 120GB 2.5" SSD. Kan den vara något?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-26 11:23
Ursprungligen av Ramirez:

Såg denna: CORSAIR FORCE 120GB 2.5" SSD. Kan den vara något?

http://www.99.se/macbook/280812-corsair-ssd-force-series-2-5-120gb.html

Här finns hur många diskussioner som helst om SSD.

Det finns också ett flertal diskussioner om bootcamp på extern hårddisk.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-03-26 11:26

Här kan du jämföra de SSD du kollat på, satte upp de mot den populära Intel X-25:
Kingston SSDNow V+ 100 64GB 2.5 Inch / CJRA0202, Intel X25-M G2 Postville 80GB 2.5 Inch / 2CV102HD, Corsair Force F120 120GB 2.5 Inch / 1.1a - SSD Comparison - SSD Reviews, Data Sheets and Comparison - ssdreview.com

Ang. bootcamp så går det inte att köra från en extern disk. Däremot så skulle du kunna lösa det med rEFIt:
rEFIt - An EFI Boot Menu and Toolkit

dom bästa förr i tiden var intel x25 g2.

Idag är vertex 3 herre på täppan! Nästan dubbelt så snabb som närmaste konkurent. Ta en titt på anandtech senaste tester tex.
Tyvärr finns den inte i lager hos svenska återförsäljare ännu..

Det blev en CORSAIR FORCE 120GB 2.5" SSD. Kostade 240€. Hade behov av att få en SSD ganska så snabbt med tanke på min nuvarande HD:s hälsa. Tack alla för hjälpen!

Nu får jag försöka se hur jag kan banta ner utrymmet, jag har ju en 250gb HD att banta ner för att kunna föra över till SSD:n.

Hej!
Jag är ny på forumet har en MacBookPro modell 2010. Intel Core 2 Duo 2.4 GHz med 4 Gb RAM.
Min fundering är just nu att byta ut hårddisken mot en SSD disk, jag har hittat följande: OCZ 240GB Vertex 2 SATA II 2.5" Solid State Drive för 2664 kr denna finns på B&H i New York, då jag skall dit i maj månad så är mina funderingar följande.

* Den dator jag har nu har väl endast SATA II? Så hastigheten är begränsad så då är väl det inte lönt att se efter annat än en SATA II SSD?
* Hur är tillförlitligheten på SSD är dom driftsäkra?
* Priset är ju 1300 kr lägre än i Sverige och garantin gäller väl endast i USA så det blir väl att skicka in den om man har otur.
* Med den nya uppdateringen 10.6.7 så har väl även Snow Leopard nu stöd för SSD avseende TRIM funktionen? Systemkravet för TRIM Enabler är Mac OS X 10.6.7 och nerladdning sker härifrån saxat från MacWord "Så aktiverar du TRIM-stödet i din Mac". Då behövs ingen Windows i Macen!

Senast redigerat 2011-03-30 01:52
Ursprungligen av redmarathon:

Hej!

Hej! Välkommen!

Ursprungligen av redmarathon:

* Den dator jag har nu har väl endast SATA II? Så hastigheten är begränsad så då är väl det inte lönt att se efter annat än en SATA II SSD?

Ja, SATA III kom först med de nya MacBook Prona nu 2011 (men bara på HD-kanalen, inte Superdriven)

Ursprungligen av redmarathon:

* Den dator jag har nu har väl endast SATA II? Så hastigheten är begränsad så då är väl det inte lönt att se efter annat än en SATA II SSD?
* Hur är tillförlitligheten på SSD är dom driftsäkra?
* Priset är ju 1300 kr lägre än i Sverige och garantin gäller väl endast i USA så det blir väl att skicka in den om man har otur.

De är driftsäkra.

Eftersom de inte har några rörliga delar borde de vara väsentligt säkrare än traditionella hårddiskar. Med varje ny modell så är snarare problemet att firmwaren kanske inte är mogen, men några större problem borde det inte vara. I synnerhet inte med en SATA II-modell som varit ute på marknaden ett tag.

Allt kan dock gå sönder.

Ursprungligen av redmarathon:

* Med den nya uppdateringen 10.6.7 så har väl även Snow Leopard nu stöd för SSD avseende TRIM funktionen?

TRIM-stöd kommer officiellt först i Lion, skulle jag tro (rätta mig gärna på den här punkten). Jag vet att drivrutinerna kom med 10.6.7, men den patchen du pratar om får betraktas som ett hack.

Det kan till och med vara så att med Lion kommer bara TRIM stöd för de diskar som Apple levererar—vi får se.

Det finns frågetecken kring om patchen ger verkligt TRIM-stöd eller om OSX bara registrerar disken som en TRIM-kapabel disk.

Moderna diskar som min OWC, eller Vertex-serien har bra gargbage collection och skall egentligen klara sig bra utan TRIM.

Självklart är det positivt om OSX stödjer TRIM, så vi får hoppas att det kommer snart och att det omfattar alla SSD, inte bara Apples egna.

Lycka till med din Vertex.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hej! Välkommen!

Självklart är det positivt om OSX stödjer TRIM, så vi får hoppas att det kommer snart och att det omfattar alla SSD, inte bara Apples egna.

Lycka till med din Vertex.

Tack för ett välformulerat svar Andree!
Vad skulle apple vinna med att rikta in TRIM stödet bara mot sina egna SSD diskar.
Då det nu finns hack som löser detta och dualboot med Windows, strutsen i sanden filosofi om detta nu skulle bli en verklighet.

Ursprungligen av redmarathon:

Vad skulle apple vinna med att rikta in TRIM stödet bara mot sina egna SSD diskar?

Inget.

Det kan vara så att TRIM kommer med Lion för alla SSD, men att Apple "smög" in uppdateringen redan nu för de SSD som de själva levererar med MBA och MBP som tillval.

Det kan ju också vara så att patchen som du nämner öppnar alla dörrar, så att vi redan nu har fullt TRIM-stöd. Det hade varit det bästa.

Vi har ju ett antal användare som i alla fall rapporterar att OSX rapporterar TRIM som tillgängligt på deras diskar, men det hade varit bra om några av de etablerade sajterna kunde testa och se om allt funkar som det ska.

Ja det är ju så det är?

"Det kan ju också vara så att patchen som du nämner öppnar alla dörrar, så att vi redan nu har fullt TRIM-stöd. Det hade varit det bästa."

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Ja det är ju så det är?

"Det kan ju också vara så att patchen som du nämner öppnar alla dörrar, så att vi redan nu har fullt TRIM-stöd. Det hade varit det bästa."

Var kan du läsa att patchen verkligen fungerar?

En annan grej:
Hur lång tid tar det för en disk o börja tappa fart? Har kört min rätt hårt i 4 månader nu utan någon som helst förändring (enligt AJA System Test)

På vilket sætt påverkar detta "Transfer Speeds Up To 6 Gbp" visst ær det så att min Intel Core 2 Duo 2.4 GHz med 4 Gb RAM har bara 3 Gbs?
Man får væl inte max speed med SSD då?
Sitter just nu uppe i Norge men utan Macbooken dærfør lite konstiga bokstæver!

Senast redigerat 2011-04-24 01:08

Førvisso påsk, ingen som har ett svar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-04-24 08:15

Exakt. I en 3 Gbp/s-Mac har man bara nytta av en 3 Gb/s-SSD. Sen kan det ju också vara som så att en 6 Gb/s har andra prestandaegenskaper som ändå gör sig gällande på sub-6 Gb/s... Så att du drar nytta av det ändå på en 3 Gb/s-Mac. Jobbigt, va?

Dom flesta SSD verkar ju vara kompatibla med 3 Gb/s, prismæssigt ær det ingen større skillnad på SSD med 3 Gb/s och 6 Gb/s.
Hittade en Crucial SSD med 256 GB på B&H med "kloningsCD" och kabel SATA-USB det ær ju bekvæmt att kunna klona disken rakt av!

Tack før ditt svar frasse!

  • Medlem
  • 2011-04-25 00:12

Att installera Mac OS och även Win 7 med boot camp är väl inget problem, bara för att det är en SSD-hårddisk?! Eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 09:50

det är ingen skillnad på hur man installerar operativsystem på en SSD vs. HDD

  • Medlem
  • 2011-04-25 19:58
Ursprungligen av xtrem:

det är ingen skillnad på hur man installerar operativsystem på en SSD vs. HDD

Det var det jag hade hoppats på också, men har lite här och där läst något kryptiskt kring att det inte längre är att bara installera Bootcamp och Windows, eftersom något skulle begränsas pga SSD. Om detta inte stämmer, så är jag felunderrättad, och mycket glad över detta, då jag planerar att inom kort köpa en Intel 320 SSD till min Macbook.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-07-13 00:11

Vad är det för skillnad på dessa förutom priset, är crucial ett bra märke när det gäller SSD? har märkt att en del här på forumet har deras Ram minnen till sina macbook pro's, är deras SSD diskar något att ha till macbook pro's? eller är det bara skit?

Crucial
CT256M4SSD2 - 256GB, 2.5-inch Solid State Drive , from Crucial.com

Intel
Amazon.com: Intel 510 Series 250 GB SATA Version 3 2.5-Inch Solid-State Drive: Electronics

  • Medlem
  • 2011-07-13 10:49
Ursprungligen av Johan.I:

Vad är det för skillnad på dessa förutom priset, är crucial ett bra märke när det gäller SSD? har märkt att en del här på forumet har deras Ram minnen till sina macbook pro's, är deras SSD diskar något att ha till macbook pro's? eller är det bara skit?

Crucial
CT256M4SSD2 - 256GB, 2.5-inch Solid State Drive , from Crucial.com

Intel
Amazon.com: Intel 510 Series 250 GB SATA Version 3 2.5-Inch Solid-State Drive: Electronics

Intel gör inte de allra snabbaste diskarna, men de tillhör bland de stabilaste diskarna på marknaden, både vad det gäller kvalitet och funktion. OCZ Vertex 3 har en hel del MBP-ägare haft problem med, så det gäller att se upp och att läsa på ordentligt. Hastighet är inte allt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-07-13 02:22

Här ett test som Sweclockers gjort.
SSD sommaren 2011 - Test / Recension - Lagring - SweClockers.com
Enligt den är det Corsair Force GT och OCZ Vertex 3 Max IOPS som är snabbast just nu.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-07-13 12:20

okej tack för svaret

Jag skulle ha köpt Intel (har en själv..).

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-13 13:05
Ursprungligen av keptang:

Jag skulle ha köpt Intel (har en själv..).

Jag med och jag med

Ursprungligen av keptang:

Jag skulle ha köpt Intel (har en själv..).

Märk att Intel 320 SSD har en firmware bug nu varför det är bäst att avvakta med den modellen i alla fall. Den gör att hårddisken blir 8MB efter strömlöshet.

Se: Intel 320 Series SSDs Affected by Firmware Bug That Causes Data Loss - MacRumors Forums

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-07-14 01:01

tänkte bara ställa några frågor till sen känner jag mig tillräckligt på läst
vilken storlek på ssd:n skulle ni rekommendera till en som inte har några speciella program på datorn?
kommer installera operativsystemet, kanske 1-2 spel och några filmer och bilder, datorn används mest till mina studier.
Hur stor plats tar egentligen mac osx? funderar på en crucial SSD 128 gb hårddisk men det kanske inte räcker?

Senast redigerat 2011-07-14 01:11
  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-14 09:40

Jag har en 120GB SSD med 90GB ledigt.
Sedan har jag en Optibay med min gamla interna håddisk i (istället för DVDn). Den gamla disken har jag filmer, musik och andra dokument på. Den disken är 320GB stor (290GB ledigt...)

Perfekt när man skall åka någonstans och kan fylla datorn med osedda filmer och lite musik

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-07-14 12:09

ok, då verkar 120 gb duga, men fundera på en extern hårddisk istället för optibay.

1
Bevaka tråden