Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knas med Mac Pro - kan det vara grafikkortet?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Mac Pro (2008) som inte vill leka längre. När man startar den så bootar den upp så man ser äpplet och kugghjulet (?) snurrar ett tag men fryser sedan till. Efter sökt på nätet så verkar det vara grafikkortet som pajat. Det är ett sånt GeForce 8800 GT som sitter i. Nån som har nån erfarenhet av detta? Finns det nåt smart sätt att felsöka på? Om det nu visar sig att man måste köpa ett nytt grafikkort, var gör man det enklast och vilket bör man köpa?

Helt galet! Sökte på nätet och nån skrev att man skulle stoppa in det i ugnen på 200 grader i 10 minuter.
Varför inte tänkte jag, det fungerar ju ändå inte. Så jag provade och...tada! Nu fungerar det!
Vågar dock inte köra det så länge då jag måste skaffa nån kylpasta & pads. Så det gör jag imorgon.
Hur som helst - tokigt glad att maskinen gick att sparka igång igen

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-12 23:48

Hoppas det håller

Om du mot förmodan behöver köpa ett nytt grafikkort så bör ett ATi Radeon 5770 (Apple branded) fungera. Jag satte in ett sådant i min Mac Pro 1,1 och det har fungerat utan problem

Tack för svar Drakfot! Har du (eller nån annan) tips på var man kan köpa ett sådan kort?
Misstänker att mitt gamla ungsbakade 8800 inte kommer hålla för alltid

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-13 21:59
Ursprungligen av tublenco:

Tack för svar Drakfot! Har du (eller nån annan) tips på var man kan köpa ett sådan kort?
Misstänker att mitt gamla ungsbakade 8800 inte kommer hålla för alltid

Jag köpte mitt via komplett.se vid tillfället (se länk nedan), det finn givetvis på Apple Store med (länk nr 2 ).

Komplett.se - ATI Radeon HD 5770 1GB

ATI Radeon HD 5770 grafikuppgraderingssats för Mac Pro (mitten av 2010) - Apple Store (Sverige)

Om man skall ha Apples egna (pga EFI-kompabilitet (EFI är det "nya" BIOS så att säga)) så är nog priset detsamma generellt skulle jag gissa på. Iaf vad jag såg när jag letade runt

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-07-13 20:32

Jag har en likadan Mac Pro som du, 3,1 från 2008 och jag bytte ut mitt gamla Ati Radeon 2600XT mot det nya Ati Radeon 5770 och prestandan ökade rejält grafikmässigt när det gäller spel m.m.
Går utmärkt att köpa via applestore eller nån välsorterad Mac butik.

Ah! Tack igen Drakfot och Potah för info och länkar.
Nu fungerar iofs mitt "ungsbakade" 8800 men det lär det ju knappast göra för evigt så det får bli att beställa ett ATI Radeon 5770

1
Bevaka tråden