Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att skicka mail

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Formaterade och installerade 10.5.x på nytt nyligen. Efter det har jag problem med Mail. JAg kan ta emot mail men jag kan inte skicka. Förut var det inga problem ens vid uppstart när jag fick hem datorn ca 2.5 år sedan. Testade dock Thunderbird när detta problem uppdagades och det fungerar helt utan problem men jag föredrar Mail. HAr dubbelkollat inställningarna fler än en gång och jag har även kollat för säkerhets skull hur Macarna på jobbet är konfigurerade.

"""Anslutningar till servern ”smtprelay1.telia.com” via port 259679216 nådde en maxtidsgräns.

Välj en annan utgående e-postserver från listan nedan eller klicka på Försök senare om du vill spara brevet i utkorgen tills det kan skickas."""

JAg blir galen!!!

Det är ju fel port, prova med port 25 eller vad nu Telia använder.

Det sjuka är att det just i detta läge är det inställt på förvalda portar 25, 465. Jag har även testat port 25 mfl. Ändå ser det ut så där

Ursprungligen av Håkan:

...... via port 259679216 nådde en maxtidsgräns.

Låter i mina öron som att det har blivit lite fel port.

Från Telias hemsida:

Inställningar för e-postadresser från annan leverantör
Uppgifter om användarnamn, lösenord och inkommande server får du från din e-postleverantör.

Port: POP3-port 110 eller IMAP-port 143
Utgående smtp-server: I första hand e-postleverantörens (ej smtp-port 25) annars mailout.telia.com
Smtp-port 465 med SSL
Smtp-autentisering: Av

Har testat alla möjliga konstellationer nu men jag kommer ingen vart.

Det kan vara lite lurigt i Mail med SMTP-servrar. Om du går in på Account Information i Preferences på Mail så finns det längst ner en droplist för SMTP-servrar. Ett av alterantiven är Edit SMTP server list. Knalla in där och kolla runt.

Jo där har jag varit och rotat. Har testat smtprelay1.telia.com vilken jag använde mig å det senaste innan ominstallation. Testat även mail1.telia.com (eller vad det nu var) och mailout.telia.com och portar och ssl hit och dit på det. Det här är ju sanslöst. Använt detta sedan det kom men aldrig haft det så här

Lite frågor som för att hjälpa dig.
Har du telia som operatör (ISP) för internet?
Har du telia som mailprovider?

Ursprungligen av hummel:

Lite frågor som för att hjälpa dig.
Har du telia som operatör (ISP) för internet?
Har du telia som mailprovider?

Det är väl ganska uppenbart att svaret på de frågorna är ja - med tanke på vad trådskaparen hittills har berättat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl ganska uppenbart att svaret på de frågorna är ja - med tanke på vad trådskaparen hittills har berättat.

Jag kan inte uttyda det med säkerhet, därav min fråga för att kunna hjälpa trådskaparen...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl ganska uppenbart att svaret på de frågorna är ja - med tanke på vad trådskaparen hittills har berättat.

Tydligen inte.

Ursprungligen av hummel:

Tydligen inte.

Att internet-leverantören var Telia framgick väl ganska tydligt av tidigare inlägg.

Och mail-leverantör spelar ju ingen som helst roll i sammanhanget. Det är ju internetleverantörens SMTP-inställningar som gäller.

Så jag står fortfarande för att jag tyckte att dina kontrollfrågor inte var nödvändiga.

Men, visst... Better safe than sorry....

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att internet-leverantören var Telia framgick väl ganska tydligt av tidigare inlägg.

Och mail-leverantör spelar ju ingen som helst roll i sammanhanget. Det är ju internetleverantörens SMTP-inställningar som gäller.

Så jag står fortfarande för att jag tyckte att dina kontrollfrågor inte var nödvändiga.

Men, visst... Better safe than sorry....

Personligen använder jag min mailproviders smtp-server så kan jag skicka mail var jag än befinner mig i världen och behöver inte byta smtp-server om jag finner ett WiFi jag kan logga in på. Vill påstå att man inte behöver bry sig i internetlevarantörens smtp över huvudtaget. Men det är klart har man en laptop och vill ha en konfigurering för varje ställa man ansluter till internet så kan man göra det.

I TS fall skulle jag välja att använda QuickNets smtp-server istället för Telias smtp-server. Dock är ofta port 25 spärrad och man går via port 465 eller 587 istället, man loggar då in på smtp-servern med någon form av "säker" inloggning.

Ursprungligen av hummel:

I TS fall skulle jag välja att använda QuickNets smtp-server istället för Telias smtp-server. Dock är ofta port 25 spärrad och man går via port 465 eller 587 istället, man loggar då in på smtp-servern med någon form av "säker" inloggning.

Telia använder inte port 25. Telia använder säker inloggning (SSL) på port 465.

Telia tillåter ingen annan SMTP-trafik än på mailout.telia.com / SSL / 465. Säger de i alla fall. Men det är möjligt att man kan kringgå det, och i så fall ber jag om ursäkt för min envishet här.

Men så vitt jag vet:
Om man har Telia som internetleverantör, så är det inte mycket att välja på. Då är det deras inställningar som gäller, och mailleverantörens inställningar har ingen betydelse.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och mail-leverantör spelar ju ingen som helst roll i sammanhanget. Det är ju internetleverantörens SMTP-inställningar som gäller.

Det är väl just internetleverantörens SMTP-server man ofta vill undvika. Tar jag med min telefon eller en bärbar dator utanför hemmet vill jag inte byta mailinställningar varje gång jag kopplar upp mig för att skicka epost. Senaste exempel för mig var ett besök på en restaurang med internetanslutning, sedan vidare till Arlanda med ny ISP, sedan flyget till New York ytterligare en ISP, vidare till Harrisburgs flygplats med ny ISP (gratis!). Jag behövde aldrig ändra några inställningar för min mail. Hade jag valt att använda ISPn SMTP server hade jag nog fortfarande inte lyckats skicka några email.
Slutsats bör vara att man väljer sin mail-leverantörs SMTP-server såvida du inte har en stationär dator som aldrig kommer flyttas.

Kan repetera men tydligare. JAg har Telia som ISP och mailprovider är QuickNet. Vill poängtera att så har jag haft senaste sju åren och under den tiden konfigurerat MAIL åtminstone 3 gånger (utan bekymmer), 4 med denna.

Tillåter telia att man använder deras mailrelay? Ska du inte använda quicknet?

Det är Telias smtp som gäller. Jag har Thunderbird konfigurerat så och det fungerar som det ska.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-13 20:50
Ursprungligen av akerstrom:

Tillåter telia att man använder deras mailrelay? Ska du inte använda quicknet?

Iom att han har Telia som ISP borde det funka med relay. Däremot ändrade Telia sin relay för ett år sedan eller så, att man måste köra inloggning alt SSL... kommer inte ihåg riktigt, men Telia borde kunna svara på det.

Jag hade alltid problem innan när jag satt fast i Telias POP-träsk. När jag satt på jobbet fungerade det utmärkt, men när jag satt hemma på min lina från Bredbandsbolaget eller på mitt mobila Telenor-bredband så funkade det ju så klart inte om man inte ändrade SMTP-servern till Bredbandsbolagets eller Telenors. Otaliga gånger trodde jag mig ha skickat en massa mail bara för att finna utkorgen full av mail som inte kunnat skickas.
Sen när Telia började köra med autentisering så började det fungera igen oavsett internetleverantör.

Ja nä jag får väl lura lite på det här. Har testat allt möjligt nu.MAn orkar ju inte sitta för länge med det, finns ju annat att ta hand om också. Jag kuppade för tillfället och lade till kontot i min Hotmail, Thunderbird gav också upp nu. Mail är att föredra så jag ska bara samla nytt tålamod och nya krafter men jag får tacka väl så mycket allesamman!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-13 23:23

Öhhh, jo... Port 25 spärrar de, men man kan köra annan port, så att köra SMTP till annan mailserver är inget problem om man har Telia ADSL. Eller vad menade du?

Ursprungligen av kenjon:

Öhhh, jo... Port 25 spärrar de, men man kan köra annan port, så att köra SMTP till annan mailserver är inget problem om man har Telia ADSL. Eller vad menade du?

OK. Så låter det inte i deras information. Men då har man lärt sig något nytt idag....

Från Telias hemsida
Telia.se - Bredband, Telefoni & Digitaltv - här hittar du tjänsten för dig!

"Vilka servrar ska jag använda för e-posten?
I inställningarna för ditt e-postkonto behöver du ange följande servernamn;
Inkommande e-post (POP3): mailin.telia.com (på port 110)
Utgående e-post (SMTP): mailout.telia.com (på port 465 och med SSL)
Telias servrar för utgående e-post använder säkerhetsfunktionen SSL, vilket tillsammans med ovanstående port behöver anges i e-postkontot. Du behöver även ange användarnamn och lösenord för inkommande och utgående e-post. Dessa uppgifter är desamma för båda servrar.
Är du uppkopplad med Telia men skickar e-post via en annan e-postleverantör, vänder du dig i första hand till leverantören för att erhålla serverinställningar."

Detta tolkar jag som att man kan använda annan e-postleverantörs smtp-server när man är uppkopplad via Telia för att skicka email.

Ursprungligen av hummel:

Detta tolkar jag som att man kan använda annan e-postleverantörs smtp-server när man är uppkopplad via Telia för att skicka email.

Javisst kan man göra det, det kan man alltid göra, så länge det inte går via port 25.
Vet ingen extern mailleverantör idag som använder port 25 längre, alla har väl gått över till SSL eller TLS (port 465 eller 587).

1
Bevaka tråden