Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AE - ständig förnyelse av tilldelning!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2011-07-11 14:11

Har en Airport extreme, nyare modellen som funkat perfekt länge. Kör trådlös Time machine t ex.
Den började dela ut 169.-nummer. Jag gjorde en återställning till fabriksinställningar och började om. Nu kommer jag oftast inte ut på internet om jag inte förnyar tilldelningen av dhcp varje gång jag kopplar upp. Jag har wep-lösenord på den. Bäst funkar den faktiskt på en gammal Powerbook med Tiger. Annars har jag två Mini, en MBA och en PC anslutna till den. Plus två iPhones och en iPad förresten. Är det för många? Eller något annat fel?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-11 14:46

169.-nummer delas inte ut. Var för du det IPnumret? Det brukar en klient sätta själv när den inte kan nå en DHCPserver.
Du har inte för många enheter, Extreme klarar 127 st tror jag....

Som kenjon skrev, 169.-nummer delas inte ut.
Det är ofta vad operativsystem ger sig själva när det inte finns någon DHCP-server tillgänglig att få en IP-adress från.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2011-07-11 18:34

OK. 169.-numren kommer i alla fall inte upp längre sedan jag gjorde fabriksåterställningen.
Det irriterande nu är ju att jag hela tiden måste förnya dhcp-tilldelningen. Tycker inte det ska behöva vara så.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-11 23:36
Ursprungligen av Gratian:

OK. 169.-numren kommer i alla fall inte upp längre sedan jag gjorde fabriksåterställningen.
Det irriterande nu är ju att jag hela tiden måste förnya dhcp-tilldelningen. Tycker inte det ska behöva vara så.

Du måste förnya??? DHCP förnyar sej själv när halva lease-tiden har gått. Du kanske behöver läsa på lite, det är svårt att veta vad du menar.

jag tycker det låter som att klienten inte får tag i AE (dålig täckning kanske) och därefter ger sig själv 169-adressen.
kontrollera signalstyrkan, ev gå närmre AE och kolla om du får en korrekt ip.
uppdatera klienten så att där inte ligger något och stör ut denne. kontrollera samtidigt inställningarna.

ett tips är att låsa mac-adresserna till Router istället för att köra WEP/WAP. detta borde man kunna göra på AE.(eller??)
Wep/wap är inte så säkert som de vill göra sken av.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2011-07-12 13:34

Med "att förnya dhcp-tilldelning" menar jag så här: Jag viker upp skärmen på datorn (som jag sällan stänger av) och öppnar Safari för att komma ut på internet. Då säger datorn "du är inte ansluten till internet". Då öppnar jag nätverksinställningar, trycker på Avancerat, trycker på TCP/IP och sedan på "förnya DHCP-tilldelning". Då kommer jag ut på nätet. Frågor på det?
Jag vet inte, kanske är det fel sätt att i det akuta läget åtgärda problemet. Kanske finns det ett snabbare och mera bestående sätt.
Det är därför jag skriver i detta forum.
Kenjon - VAD är det jag behöver läsa på innan jag får ställa frågan i detta forum? VAR hittar jag denna kunskap på ett bättre och snabbare sätt än på 99.se?
Jag HAR googlat och kollat i tidigare trådar på 99.se...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-12 15:08

Har du DHCP valt i din Macbook ska den få ett nummer från en DHCPserver (i ditt nätverk, troligen Airporten). Du ska inte alls behöva gå in och välja förnya DHCP.... det ska ske automatiskt när du lyfter på locket. Har du ett segt nätverk kanske det tar 10 sekunder, men borde gå snabbt.
Ursäkta om du tyckte jag var spydig, det jag menade var mer en undran om du vet hur DHCPserver-klienter jobbar... och den infon kanske du inte hittar på 99.se, utan med Google. Vet du om din Airport är tätt inställd? Vad har du för Internetleverantör? Får du ditt IPnummer i Macbooken från din Airport eller från din Internetleverantör? Vad har Airporten för IPadress? Har du någon mer enhet, typ router, i dit LAN?
Det finns mycket som kan vara fel, därför är det svårt att bara svara varför det inte funkar, varför du får en 169-adress...

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2011-07-12 23:09

Bra kenjon. Det är som du säger. Jag kan inte allt om DHCPservrar-klienter och hur de jobbar. Det måste väl vara så att Airporten inte är rätt inställd. Har hittills använt min Macbook Air för inställningarna.

Som jag sagt tidigare är problemet inte längre att jag får en 169. adress sedan jag återställde AEn till fabriksinställningarna.
Det som irriterar mig är att jag oftast inte kommer ut på nätet förrän jag förnyat DHCP-tilldelning enligt tidigare beskrivning.
Tycker det ska kunna funka utan den hanteringen (som för övrigt också krävs på våra båda iPhones och på min iPad).

Men jag var väl för snabb och slarvig. Och okunnig.
Har nu laddat ner instruktionsboken. Börjar om från början igen och provar att gå enligt den. Ser t ex i den att jag har funktioner i min närhet som kan störa signalen (trådlös telefon, andra routrar etc) och som kan vara hela orsaken. Nu blir det semester så jag återkommer nog inte med svaret förrän om minst fyra veckor.

Om det inte funkar med en total nyinstallation ska jag då redogöra för mina routrar, IPnummer, internetleverantör etc som då kan vara felet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-12 23:23

Vi finns kvar här om du fortfarande har frågetecken då.
Lycka till.

1
Bevaka tråden