Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype Mac vs PC

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-04-05 16:29

Tog mig friheten att ta en skärmdump på senaste versionerna av skype på pc (Windows7) och mac (10.6)

Jag skulle gärna vilja köra windows versionen alla gånger..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-05 16:55

Gå tillbaka till 2.8 och du kommer få en ännu bättre upplevelse än du får med både 5.1 (Mac) och Windows versionen.

Skype 2.8 for Mac - Download the latest version of Skype and get free computer calls

  • Oregistrerad
  • 2011-04-05 17:25
Ursprungligen av iPilot:

Gå tillbaka till 2.8 och du kommer få en ännu bättre upplevelse än du får med både 5.1 (Mac) och Windows versionen.

nejtack

Ursprungligen av iPilot:

Gå tillbaka till 2.8 och du kommer få en ännu bättre upplevelse än du får med både 5.1 (Mac) och Windows versionen.

Skype 2.8 for Mac - Download the latest version of Skype and get free computer calls

Ja, jag kastade just ut 5.1 eftersom den versionen medförde en ny feature. Nämligen att man inte kan starta kameran vid 1:a samtalet efter varje inloggning.

Ursprungligen av iPilot:

Gå tillbaka till 2.8 och du kommer få en ännu bättre upplevelse än du får med både 5.1 (Mac) och Windows versionen.

Skype 2.8 for Mac - Download the latest version of Skype and get free computer calls

Upplever du inte en försämring av ljudkvalitén då? Säga vad man vill om senaste Skypes gränssnitt men jag har inte haft några problem med robotröster, ekon eller lagg med nyaste Skype vilket jag hade rätt mycket av med 2.8. Och då ringer jag ofta och mycket till knepiga platser som Brasilien, Australien och Bahrain.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-06 23:28
Ursprungligen av GustafMA:

Upplever du inte en försämring av ljudkvalitén då? Säga vad man vill om senaste Skypes gränssnitt men jag har inte haft några problem med robotröster, ekon eller lagg med nyaste Skype vilket jag hade rätt mycket av med 2.8. Och då ringer jag ofta och mycket till knepiga platser som Brasilien, Australien och Bahrain.

Förvisso har jag även upplevt det med äldre versionen men har alltid kopplat problemet till de svaga linorna jag använt på de platser det blivit så. Ringer mestadels då jag är utomlands och med sämre kvalitet på internet och då kan problemet uppstå.

Dock har jag somsagt inte testat 5.1 fullt ut då jag avinstallera det relativt snabbt efter att ha sett gränssnittet.
Men så du har alltså märkt av en kvalitetsskillnad i samtalen efter uppdateringen?

Ursprungligen av iPilot:

Men så du har alltså märkt av en kvalitetsskillnad i samtalen efter uppdateringen?

Klar sådan, ja. Skype är i klass med en mobiltelefon i vanligt nät (ej voip) vad samtalskvalitén beträffar numera. Jag hatar ju det nya gränssnittet lika mycket som alla andra - även om det inte är fullt lika hemskt på pc som de screenshots av macversionen som finns i den här tråden - men upplever att samtalen flyter så mycket bättre nu att jag biter ihop och tar det bökiga gränssnittet.

Finns inte kompakt vy i Mac-versionen som det gör i Windows-versionen (som du har aktiverat i ditt screenshot från W7)?

Default efter installation så ser Windows-versionen ut som ditt screenshot från Mac gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-05 17:04
Ursprungligen av keptang:

Finns inte kompakt vy i Mac-versionen som det gör i Windows-versionen (som du har aktiverat i ditt screenshot från W7)?

Default efter installation så ser Windows-versionen ut som ditt screenshot från Mac gör.

Nej tyvärr finns inte det. Jag har varit i kontakt med Skype support och ställt just den frågan. Eller rättare sagt finns det en compactview att tillgå men den visar endast vilka kontakter som är online och inget annat. Skulle du klicka på någon av kontakterna i den lilla rutan så får du ändå upp det stora monster-fönstret så det fyller ändå inget syfte.

Det va av denna anledning jag gick tillbaka till tidigare version 2.8.

Ursprungligen av iPilot:

Nej tyvärr finns inte det. Jag har varit i kontakt med Skype support och ställt just den frågan. Eller rättare sagt finns det en compactview att tillgå men den visar endast vilka kontakter som är online och inget annat. Skulle du klicka på någon av kontakterna i den lilla rutan så får du ändå upp det stora monster-fönstret så det fyller ändå inget syfte.

Det va av denna anledning jag gick tillbaka till tidigare version 2.8.

Illa..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-05 23:40

Då den senaste versionen av Skype har ett användargränssnitt som till stor del basera på stilmallar/CSS, gör att den (klienten) går att modifiera efter tycke och smak.

Skype (företaget) har i och med detta utlyst en tävling, där hugade kan lämna in sina egna förslag på hur Skype-klienten borde se ut.

Tävlingen börjar den 8 april!!

Läs mer här…

  • Medlem
  • International user
  • 2011-04-06 00:18
Ursprungligen av Torkel:

Då den senaste versionen av Skype har ett användargränssnitt som till stor del basera på stilmallar/CSS, gör att den (klienten) går att modifiera efter tycke och smak.

Skype (företaget) har i och med detta utlyst en tävling, där hugade kan lämna in sina egna förslag på hur Skype-klienten borde se ut.

Tävlingen börjar den 8 april!!

Läs mer här…

Grymt initiativ! Då får man ju kanske en klient som är med användarvänlig och kanske ser ut som något man kan tänka sig använda!
Tror dock ändå Skype kommer välja att trycka in en massa reklam och annat som gör fönstret större än nödvändigt.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-06 10:16
Ursprungligen av Torkel:

Då den senaste versionen av Skype har ett användargränssnitt som till stor del basera på stilmallar/CSS, gör att den (klienten) går att modifiera efter tycke och smak.

Skype (företaget) har i och med detta utlyst en tävling, där hugade kan lämna in sina egna förslag på hur Skype-klienten borde se ut.

Njae, Skype har utlyst en tävling där man kan designa chattfönstret på klienten, inte själva klienten tyvärr Bra initiativ men jag hade gärna sätt att dom omfattat hela klienten

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-11 14:09

Jag har varit dåligt uppdaterad med Skype - rent informationsmässigt - det senaste året. Microsoft har ju köpt Skype t.ex.

Skype har ju en speciellt företagsversion/-service av Skype. Den finns bara för Windows. Det är visst viktigare att den är kompatibel med ett 11 år gammalt operativsystem (win2000) än med MacOS.

Vet någon om detta med en business-version fanns även innan M$ tog över?

Ursprungligen av planB:

Jag har varit dåligt uppdaterad med Skype - rent informationsmässigt - det senaste året. Microsoft har ju köpt Skype t.ex.

Skype har ju en speciellt företagsversion/-service av Skype. Den finns bara för Windows. Det är visst viktigare att den är kompatibel med ett 11 år gammalt operativsystem (win2000) än med MacOS.

Vet någon om detta med en business-version fanns även innan M$ tog över?

Skype för företag styr man via deras sida (Skype Manager), https://manager.skype.com/, använder det själv.
Klienten är densamma, oavsett plattform (iOS/Mac/Windows), jag har iaf aldrig laddat ner någon företagsversion.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-11 14:47
Ursprungligen av planB:

Jag har varit dåligt uppdaterad med Skype - rent informationsmässigt - det senaste året. Microsoft har ju köpt Skype t.ex.

Skype har ju en speciellt företagsversion/-service av Skype. Den finns bara för Windows. Det är visst viktigare att den är kompatibel med ett 11 år gammalt operativsystem (win2000) än med MacOS.

Vet någon om detta med en business-version fanns även innan M$ tog över?

Det har inget med MS att göra. De har ju precis köpt Skype och bläcket har knappt ens torkat på kontraktet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-11 14:41

Ja, jag vet inte vad som skiljer heller, men det går att ladda ned en "business version" - vad det nu är.

http://www.skype.com/intl/en/business/download/

Ursprungligen av planB:

Ja, jag vet inte vad som skiljer heller, men det går att ladda ned en "business version" - vad det nu är.

http://www.skype.com/intl/en/business/download/

Det är den vanliga klienten.

Skype för företag styr man via https://manager.skype.com/ som jag skrev.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-11 14:56
Ursprungligen av keptang:

Det är den vanliga klienten.

Skype för företag styr man via https://manager.skype.com/ som jag skrev.

Vad är det då som kräver Windows?

Ursprungligen av planB:

Vad är det då som kräver Windows?

Ingen aning, det är du som säger det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-11 15:06
Ursprungligen av keptang:

Ingen aning, det är du som säger det.

Inte jag, Skype säger det:

"On a Mac? Sorry, our business version is for Windows only. Go to Skype for Mac"

Ursprungligen av planB:

Inte jag, Skype säger det:

"On a Mac? Sorry, our business version is for Windows only. Go to Skype for Mac"

ok, det är nog ett fel på deras script på sidan.

Finns bara en för Windows..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-11 15:30
Ursprungligen av keptang:

ok, det är nog ett fel på deras script på sidan.

Finns bara en för Windows..

Så här ser det ut.

Inte märkligt om man får intrycket att för businessbruk av Skype är det Windows som gäller, speciellt när System requirements längre ned på sidan bara listar Windowsversioner.

Om de vore intresserade av att få företagare med Mac att använda Skype skulle de länka till Skype Manager och sedan låta folk använda den Skype version som gäller för respektive system.

Ursprungligen av planB:

Så här ser det ut.

Inte märkligt om man får intrycket att för businessbruk av Skype är det Windows som gäller, speciellt när System requirements längre ned på sidan bara listar Windowsversioner.

Håller med, korkat.

1
Bevaka tråden