Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredband för liten butik i Stockholm City - förslag?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-07-11 10:13

Vi har kört med Bredbandsbolaget i flera år, och det har funkat ganska bra. Men eftersom alla kassor numera måste vara uppkopplade så måste vi kunna få support även på helger...

Hastigheten är rätt ointressant - det viktigaste är att det funkar. Budgeten räcker inte för en fiber à 3000/månaden...

Om någon har lösningar på t.ex. router med 3G så är det jätteintressant!

Bredbandsbolaget har deras support öppen alla dagar kl. 08.00-22.00, räcker inte det?

Ser inte hur en router med 3G skulle vara bättre.

  • Medlem
  • 2011-07-11 11:46

Det hela är en aning bisarrt... ringde dem igår och fick svaret att de inte hade support på helger för företag. Kollade just nu och ser att de visst ska ha det.
Och det var inte någon snäsig supportkille, utan en väldigt trevlig tjej som verkligen ville hjälpa till.

Hmmm.

3G-routern är ett komplement för att ha en fail-over när det vanliga bredbandet går ner - eftersom det ständigt byggs i huset och kvarteret.
Vi vill ju inte ha skatteverket springande bara för att nätet fallerar...

Fast är det krav på att man ska ha dubbla linor? Det låter lite märkligt, men jag har inte full koll på det då jag inte har någon kassa.

3G-routrar finns ett helt gäng, kostar inte många kr, 3G-routrar

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-07-11 11:59

Det enda Skatteverket bryr sig om är att man har en inkopplad fungerande certifierad kontrollenhet. Allt lagras internt i den, behövs ingen uppkoppling.

  • Medlem
  • 2011-07-11 12:14

Vill bara förtydliga - är lite paranoid när det gäller kassasystem etc. Strul betyder tappad försäljning. Numera går ju kassa, kortterminal och svarta lådan via bredbandet - förut gick de på separata linor, alltså är det hela lite känsligare numera.

Någon som har direkt erfarenhet av 3G-routrar? Dovado verkar ju trevlig, men har tydligen problem med macar, nån som testat?

Ursprungligen av lime:

Någon som har direkt erfarenhet av 3G-routrar? Dovado verkar ju trevlig, men har tydligen problem med macar, nån som testat?

Jag kör Ice.net (eller om jag inte minns fel har dom bytt namn till Net1 nu) i sommarstugan via USB-modem - CDMA2000-modem. Jag tänkte fixa en router som får stå på när man är där så man bara kan koppla in modemet och slå på den så har man WiFi-täckning till mobil, iPad mm, så jag köpte en Dovado 3GN. Enligt listan på modem den hade stöd för skulle mitt USB-modem fungera, men trots timtal av testande, uppgraderingar av firmware mm mm så fick jag den aldrig att connecta som den skulle. Slutade med att jag lämnade tillbax den.

Nu kan det ju vara så att det beror på just min modemtyp, eller kanske att det är ganska låg signalstyrka i min sommarstuga - det fungerar perfekt i datorn men kanske routern är lite känsligare för störningar eller kräver lite högre "minsta signalstyrka" för att fungera. Googlade runt lite på det och väldigt många var nöjda med produkten, men själv är jag skeptisk.

3G-routern bör väl vara en modell med WiFi (vet inte om det finns utan) så lär vara helt oberoende av vad man kopplar upp sig med till den?

Precis som man använder vilken annan WiFi-router förutom att denna har ett 3G-chip och sim i sig och använder det istället för en vanlig ISP.

Det fina med just 3G-routrar är väl att man bara sätter i SIM-kortet (eller USB-modemet) och så agerar den som en fristående router som man sen kommer åt via WiFi, utan att blanda in USB-portar osv (potentiella drivrutinsproblem). Så har jag uppfattat det iaf.

Många kör Bahnhof. Dom har dessutom en sund politisk it-policy och en chef som törs gapa om 1984 i media. ;-). Jag har inte Bahnhof själv, men rekomenderar alltid dom p.g.a. detta. Tekniskt så är nog alla likvärdiga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-11 14:34

Jag har både Dovado 3G och Net1 router, inga problem alls. Precis som de skriver ovan bör man hålla sej ifrån USBdonglar och köra på en fristående router.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-07-11 14:57

Ska du ha ett Failsafe alternativ ska du ha detta företagspaketet från net1 som innehåller en router som innehåller allt du behöver och har anslutning både för WiFi och trådat nätverk.

  • Medlem
  • 2011-07-11 15:08

Ser bra ut - så fort ägaren är tillbaka så börjar vi kolla på detta!

så länge man har en kvittens på att man felanmält kvittoskrivaren så brukar inte skatteverket göra något.

att du sen vill ta betalt med kort offline så funkar detta bara att man får köra signaturköp istället. denna lösningen fungerar ett tag tills att ev linan kommer upp igen. beroende på vilken kortläsare/bankterminal du har så kan man lagra olika många transaktioner.

annars har du säkert en bankomat/minuten inte så långt bort

1
Bevaka tråden