Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga över stor fil via Internet, bästa sätt?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänkte skicka över en 1.6GB fil till min far istället för att lägga över den på ett fysiskt minne nästa gång vi träffas.

Dropbox? Uppladdningshastigheten är löjligt låg, 50KB/s (min upp hastighet är mycket högre än så), står att det ska ta 9 timmar, sedan ska han ladda ner den.

Vad är bästa sättet för mej att skicka över stora filer direkt till hans Mac?

Jag har försökt göra något med Web Sharing på min dator men det går inte att komma åt utifrån, fast IP numret jag blir angiven är ju till ingen nytta 10.0.1.x...

Känns så dumt att först ladda upp filen för att han sedan ska ladda ner den, speciellt med så dålig hastighet, istället för att jag bara lägger över den eller han hämtar den...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-10 22:47

Dra igång en ftp-server, så kan han logga in och hämta den- Med port forwarding i din router ska det inte bli problem...
Rumpus och PureFTPd är väl de stora på Macen.

Ursprungligen av kenjon:

Dra igång en ftp-server, så kan han logga in och hämta den- Med port forwarding i din router ska det inte bli problem...
Rumpus och PureFTPd är väl de stora på Macen.

Jag funderade på det men har aldrig gjort något med FTP server själv.

Jag har Bredbandbolagets egen modem/router, sedan en Airport Extreme inkopplad som jag länkar alla våra datorer till. Antar att det är modem/routern jag måste fixa port forwarding på, vilket jag aldrig gjort. Ska logga in på den och se hur det ser ut...

Via typ Skype eller nåt kanske?

Ursprungligen av keptang:

Via typ Skype eller nåt kanske?

Hm, har inte Skype...

Inte lösningen men varför ger Web Sharing mej ett IP nummer 10.0.2.x ? Det kan jag ju inte använda utåt...

Kan vara något, jag ska prova nästa gång. (det är nämligen speedway sändningar från Sky Sports jag får som farsan också är intresserad av). De svenska sändningarna, kommentatorerna mer specifikt är totalt värdelösa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-12 22:38

Men det blir just en "ladda upp och sedan ladda ner"-senario, som LCR ville undvika.

Det finns ett program som heter Papaya (Lighthead - Papaya) som skall göra detta enkelt att ladda ner direkt från den egna datorn, men man måste fortfarande ställa in port forwarding för webbdelning i routern om man har en sådan.

Ursprungligen av LCR:

Jag tänkte skicka över en 1.6GB fil till min far istället för att lägga över den på ett fysiskt minne nästa gång vi träffas.

Dropbox? Uppladdningshastigheten är löjligt låg, 50KB/s (min upp hastighet är mycket högre än så), står att det ska ta 9 timmar, sedan ska han ladda ner den.

Vad är bästa sättet för mej att skicka över stora filer direkt till hans Mac?

Jag har försökt göra något med Web Sharing på min dator men det går inte att komma åt utifrån, fast IP numret jag blir angiven är ju till ingen nytta 10.0.1.x...

Känns så dumt att först ladda upp filen för att han sedan ska ladda ner den, speciellt med så dålig hastighet, istället för att jag bara lägger över den eller han hämtar den...

Brorsan tankar från min server till sin dator i bryssel via AFP. Visst, det kanske inte är snabbaste protokollet. Men det krävs ju typ noll setup och det fungerar smidigt...

Ursprungligen av PeeMaN:

Brorsan tankar från min server till sin dator i bryssel via AFP. Visst, det kanske inte är snabbaste protokollet. Men det krävs ju typ noll setup och det fungerar smidigt...

Kan du expandera? (hm lite svengelska där)...

Ursprungligen av LCR:

Kan du expandera? (hm lite svengelska där)...

AFP (Apple File Protocol) är inbyggt i Mac os X från start. Du aktiverar det i "delning" i systeminställningarna typ.
När din pappa skall ansluta till dig tar han "connect to server"(cmd+K i finder), knappar in afp://dinadress.
Det krävs att du har ett vanligt användarkonto på datorn och att det kontot har tillgång till de mappar du vill dela. När din pappa slagit in användarnamn och lösen är det precis som att dra filer mellan två hårddiskar!

Ursprungligen av PeeMaN:

AFP (Apple File Protocol) är inbyggt i Mac os X från start. Du aktiverar det i "delning" i systeminställningarna typ.
När din pappa skall ansluta till dig tar han "connect to server"(cmd+K i finder), knappar in afp://dinadress.
Det krävs att du har ett vanligt användarkonto på datorn och att det kontot har tillgång till de mappar du vill dela. När din pappa slagit in användarnamn och lösen är det precis som att dra filer mellan två hårddiskar!

Samt göra en port forward på port 548 (har för mig AFP kör över port 548) i routern, och hoppas att inte ISP'n blockat porten, men det tror jag inte.

Detta förhindrar Comhem på många ställen (tydligen inte överallt i landet enligt rykten). Har man dynamisk IP - vilket nästan alla har - så blir det stop när en användares IP ändras. Detta kan lösas med DynDNS.

Ursprungligen av PeeMaN:

AFP (Apple File Protocol) är inbyggt i Mac os X från start. Du aktiverar det i "delning" i systeminställningarna typ.
När din pappa skall ansluta till dig tar han "connect to server"(cmd+K i finder), knappar in afp://dinadress.
Det krävs att du har ett vanligt användarkonto på datorn och att det kontot har tillgång till de mappar du vill dela. När din pappa slagit in användarnamn och lösen är det precis som att dra filer mellan två hårddiskar!

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta förhindrar Comhem på många ställen (tydligen inte överallt i landet enligt rykten). Har man dynamisk IP - vilket nästan alla har - så blir det stop när en användares IP ändras. Detta kan lösas med DynDNS.

Jag tror mina föräldrar har Comhem...

Känns som ftp är det enda sättet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta förhindrar Comhem på många ställen (tydligen inte överallt i landet enligt rykten). Har man dynamisk IP - vilket nästan alla har - så blir det stop när en användares IP ändras. Detta kan lösas med DynDNS.

Jag har Comhem, bor i centrala Göteborg och har som sagt inga problem så det är inte bara rykten utan helt sant att det inte gäller överallt.

Köp en usbsticka för femtio spänn och posta den. Tar fem minuter (plus frakt ) så slipper du allt krångel.

Ursprungligen av akerstrom:

Köp en usbsticka för femtio spänn och posta den. Tar fem minuter (plus frakt ) så slipper du allt krångel.

Du räknar konstigt. Att åka och handla en USB-sticka tar inte fem minuter

Ursprungligen av akerstrom:

Köp en usbsticka för femtio spänn och posta den. Tar fem minuter (plus frakt ) så slipper du allt krångel.

Jädrar! Vilket transportsystem använder usbstickan om det lyckas på 5 min?

Ursprungligen av keptang:

Jädrar! Vilket transportsystem använder usbstickan om det lyckas på 5 min?

Nu blir det här lite väl OT men transportsystemet tillåter 60MB/sek så det handlar egentligen bara om tjugosju sekunder

Tillägg. Detta är helt off-topic och bör raderas. Jag ber eventuella känsliga personer om ursäkt för detta onödiga inlägg. I övrigt föreslår jag ftp, enkelt och smidigt om det är brådis.

Ursprungligen av akerstrom:

Nu blir det här lite väl OT men transportsystemet tillåter 60MB/sek så det handlar egentligen bara om tjugosju sekunder

Tillägg. Detta är helt off-topic och bör raderas. Jag ber eventuella känsliga personer om ursäkt för detta onödiga inlägg. I övrigt föreslår jag ftp, enkelt och smidigt om det är brådis.

Har aldrig sett USB ge 60MB/s!! Long live FW!!!

I love OT

Ursprungligen av akerstrom:

Köp en usbsticka för femtio spänn och posta den. Tar fem minuter (plus frakt ) så slipper du allt krångel.

Det tar även längre för Posten än vad jag skulle vilja att överladdningen tar, men jag har funderat på denna lösning, fast det beror ju på tidpunkt...

Sen söndagseftermiddag innebär att han har den tidigast tisdag, med enkel direktkontakt skulle han kunna se filen söndag kväll.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-07-11 02:02

Sprend kanske kan vara något ?

Funkat bra för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 06:31

Jag brukar använda Sprend som macmic tipsade om ovan.

Det är väldigt enkelt för den som ska hämta filen, en länk kommer till din pappa som sen bara är ett klick från att starta nedladdningen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-11 06:46

Testa Papaya. Direkt filöverföring via http mac till annan dator utan krånglig konfigurering eller omväg via extern server.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-07-11 10:01
Ursprungligen av IngoX:

Testa Papaya. Direkt filöverföring via http mac till annan dator utan krånglig konfigurering eller omväg via extern server.

Jag har kört Papaya en del... fungerar fin fint

  • Medlem
  • 2011-07-11 11:02

Har kört Sprend jag också, i alla möjliga sammanhang. Fördelen är ju att tekniskt ointresserade personer bara behöver klicka på en länk i ett mail, så tankas filen ner.

Annars kan jag tänka mig att köra TeamViewer skulle kunna vara nåt - hastigheten är kanske inte den snabbaste - men du kan enkelt lägga över filen till lämplig mapp.

Ursprungligen av lime:

Har kört Sprend jag också, i alla möjliga sammanhang. Fördelen är ju att tekniskt ointresserade personer bara behöver klicka på en länk i ett mail, så tankas filen ner.

Vilka filstorlekar? 1-2GB ?

  • Medlem
  • 2011-07-11 11:38

Sprend accepterar upp till 2GB. Har skickat upp till 1,2GB. Men då satt vi båda på fiber, så det hela gick fort från båda hållen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 13:28
Ursprungligen av LCR:

Jag tänkte skicka över en 1.6GB fil till min far istället för att lägga över den på ett fysiskt minne nästa gång vi träffas.

Dropbox? Uppladdningshastigheten är löjligt låg, 50KB/s (min upp hastighet är mycket högre än så), står att det ska ta 9 timmar, sedan ska han ladda ner den.

...

Känns så dumt att först ladda upp filen för att han sedan ska ladda ner den, speciellt med så dålig hastighet, istället för att jag bara lägger över den eller han hämtar den...

Alla förslag på Sprend, etc, är ju väldigt bra, men innebär ju precis det som trådskaparen inte vill: Att ladda upp filen till en server på internet med en låg uppladdningshastighet.

Glöm internet!
Glöm routrar.
Glöm att öppna portar och port forwarding.

Med två Mac är det ju enkelt att gå in i Systeminställningar och Delning och sedan slå på Fildelning, precis som PeeMaN skriver.
Ingen av Macarna behöver ha en fungerande anslutning till det stora internet. Koppla in en gammaldags ethernet-kabel direkt mellan Macarna om WiFi strular!

Ursprungligen av pesc:

Alla förslag på Sprend, etc, är ju väldigt bra, men innebär ju precis det som trådskaparen inte vill: Att ladda upp filen till en server på internet med en låg uppladdningshastighet.

Glöm internet!
Glöm routrar.
Glöm att öppna portar och port forwarding.

Med två Mac är det ju enkelt att gå in i Systeminställningar och Delning och sedan slå på Fildelning, precis som PeeMaN skriver.
Ingen av Macarna behöver ha en fungerande anslutning till det stora internet. Koppla in en gammaldags ethernet-kabel om WiFi strular!

Man får ha en väldigt lång kabel då, nu vet jag inte hur långt det är mellan LCR och hans far, men det kommer bli ganska kostsamt och rätt mycket arbete iallafall.

Bevaka tråden