Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska skaffa tv - söker tips

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 18:14

Skall skaffa mig TV!
Har inte haft tv på ett tiotal år, men tänkte skaffa mig en liten 32" LED.
Lite nyfiken på Apple TV som tilbehör, vad bör jag tänka på?
Vill ju kunna streama material från datorn (t ex svt play)

Hoppas jag inte ställer till det, men har inte hittat någon tråd som passar mig;)

Vad gäller frågan egentligen? Söker du tips kring val av tv-apparat? Eller har du redan valt tv, och behöver tips kring att koppla en Apple TV till tvn?

Jag har försökt förtydliga trådens rubrik.
Om frågan bara gäller val av tv-apparat så bör den nog flyttas också - till "Kringutrustning" t.ex.

/Mod

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 20:14

äh ta bort tråden istället. Orkar inte sätta mig in i tv-världen, tänkte jag skulle få lite grundtips om hur tekniken kring tv ser ut idag utan att behöva surfa runt och leta, bara köpa och va gla;)
Tack i alla fall!
Thomas

Ursprungligen av ntg:

...tänkte jag skulle få lite grundtips om hur tekniken kring tv ser ut idag utan att behöva surfa runt och leta...

Det kan du väl få. Men då flyttar vi till "Kringutrustning".

/Mod

Jag har gjort såhär - och är mycket nöjd

På väggen En panasonic Plasma 42", den vanligaste modellen PX80E tror jag den hette.
Till den kopplat
1) En digitalbox som ger mig TV av alla slag via Comhem
2) En Apple-TV 2 som kopplad till datorn med trådat nätverk ger mig allt i filmväg etc.
3) En DVD

Videon står i hyllan, den har inte vart inkopplad på åratal.... kastar när jag orkar.

TV'n finns idag för runt 6000:-. Där får man väl lagom kvalité (på en 42"), mindre såsom 32" borde
göra ngn tusenlapp neråt.

Ngn sa till mig att Plasma "tröttnar" med åren och jag har räknat ut att 10 år ur en TV för (då) 8000:-
är helt OK. Sedan får jag väl köpa en ny... kanske för 3000

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 20:35
Ursprungligen av Goflorp:

Jag har gjort såhär - och är mycket nöjd

På väggen En panasonic Plasma 42", den vanligaste modellen PX80E tror jag den hette.
Till den kopplat
1) En digitalbox som ger mig TV av alla slag via Comhem
2) En Apple-TV 2 som kopplad till datorn med trådat nätverk ger mig allt i filmväg etc.
3) En DVD

Videon står i hyllan, den har inte vart inkopplad på åratal.... kastar när jag orkar.

TV'n finns idag för runt 6000:-. Där får man väl lagom kvalité (på en 42"), mindre såsom 32" borde
göra ngn tusenlapp neråt.

Ngn sa till mig att Plasma "tröttnar" med åren och jag har räknat ut att 10 år ur en TV för (då) 8000:-
är helt OK. Sedan får jag väl köpa en ny... kanske för 3000

Tackar!
Kan man se på SVT play med din set-up?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-09 21:38
Ursprungligen av ntg:

Tackar!
Kan man se på SVT play med din set-up?

Om du har en iOS-manick så kan du streama SVT Play från den till AppleTV. Funkar utmärkt!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 22:27
Ursprungligen av Vassius:

Om du har en iOS-manick så kan du streama SVT Play från den till AppleTV. Funkar utmärkt!

Så via min iPhone eller iPad till ATV2 så kan jag se SVT Play på min tv:) ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-09 23:05
Ursprungligen av ntg:

Så via min iPhone eller iPad till ATV2 så kan jag se SVT Play på min tv:) ?

Yes! Det brukar jag och frugan göra via iPhone och iPod touch.

Ursprungligen av Goflorp:

På väggen En panasonic Plasma 42", den vanligaste modellen PX80E tror jag den hette.

Samma här!! Har en Panasonic Plasma S20E HD kopplad till en Mac Mini C2D 2.16GHz via HDI/HDMI.

Jag kör inte SVT-play genom TV'n alls faktiskt.

ATV2:an servar Filmer/TV-serier etc.

Det SKALL gå (men jag har inte orkat) att jailbrejka en ATV":a och fylla den med Plex som i sin tur kan ha en plugin med Play-TV.

Kompisen har ingen ATV2, utan kör med en Mac-mini och just Plex.

Själv ville jag ha en lösning utan att behöva sitta i timmar och jailbrejka, lägga in programvara etc - jag ville det skulle funka rätt ur kartongen.

kanske kan man fixa "bättre" tv med en dyrare Digitalbox - som är t ex inspelningsbar. Vet inte om de innehåller "intelligens" nog för att fixa SVT-Play i de läget.... Kan ju vara värt undersöka.

Här är rent TV-tittande på väg ut, det blir mera play (via iPad i sängen), mer Filmer/TV-serier direkt från ATV2:an.
man slipper reklamen och kan pausa när det ringer ngn eller man behöver gör ngt annat.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 20:48
Ursprungligen av Goflorp:

Jag kör inte SVT-play genom TV'n alls faktiskt.

ATV2:an servar Filmer/TV-serier etc.

Det SKALL gå (men jag har inte orkat) att jailbrejka en ATV":a och fylla den med Plex som i sin tur kan ha en plugin med Play-TV.

Kompisen har ingen ATV2, utan kör med en Mac-mini och just Plex.

Själv ville jag ha en lösning utan att behöva sitta i timmar och jailbrejka, lägga in programvara etc - jag ville det skulle funka rätt ur kartongen.

kanske kan man fixa "bättre" tv med en dyrare Digitalbox - som är t ex inspelningsbar. Vet inte om de innehåller "intelligens" nog för att fixa SVT-Play i de läget.... Kan ju vara värt undersöka.

Här är rent TV-tittande på väg ut, det blir mera play (via iPad i sängen), mer Filmer/TV-serier direkt från ATV2:an.
man slipper reklamen och kan pausa när det ringer ngn eller man behöver gör ngt annat.

Vad är det för filmer/TV-serier du får tillgång till via ATV2?
Ser sällan på TV, men köper en del film och ser gärna K-special och dokumentärer på svtPlay

Kör på en Mac Mini så kan du enkelt strömma vad du vill, film/Play-kanaler (SVT osv..).

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 20:57

Fast att köpa en Mini för 7000 kr är lite overkill för att se på TV några gånger i veckan;)

Behöver ju inte vara splitter ny!

Jag bytte min Mini C2D mot en PowerBook G4 HR DL tro't eller ej!!

Dra en kabel från din befintliga dator till TV, kostar nån hundralapp.

ATV kan inte göra det du vill out-of-the-box.

Boxee Box (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=732165) kan det med hjälp av http://boxeeplay.tv/

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 22:46

Nu har jag hittat en TV som skulle kunna funka, den har eget wifi, behöver man ATV2 då?
Puh! vad jag känner mig förvirrad/okunnig...
Här är apparaten jag funderar på:
32" ultratunn LED-TV med Full-HD 100 Hz och internetapplikationer - UE32C6705 - LED - TV | SAMSUNG

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-09 23:07
Ursprungligen av ntg:

Nu har jag hittat en TV som skulle kunna funka, den har eget wifi, behöver man ATV2 då?

Ja, du behöver fortfarande en AppleTV att koppla till tvn. Apple-prylarna lirar ett eget protokoll som kallas AirPlay. Men en AppleTV kostar ju inte mycket, går att få tag på för dryga tusenlappen.

Edit: Netonnet t.ex.: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/tradlos-overforing/airplay/apple-appletv2gen/145279.5596/

Edit 2: Ännu billigare hos JME: http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:3532071;c:100848

Ett inlägg raderat. Inlägg som behandlar piratkopiering är inte tillåtna på 99mac.

/Mod

1
Bevaka tråden