Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komma åt NAS via VPN

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-09 16:10

Tjena!

Jag har en Readynas ultra 2 som fungerar utmärkt, men jag vill kunna komma åt den även när jag inte är hemma. Jag har en Netgear router/modem som heter DGN2200 i vilken jag kan skapa en VPN-anslutning, men jag vet inte riktigt hur jag ska konfigurera denna.

Antingen vill jag komma åt hela mitt hemmanätverk, men det räcker helt klart att endast komma åt min NAS.

Bifogar bilder på inställningsmöjligheterna. Vore jättetacksam om jag skulle kunna få hjälp att få det att fungera. Har försökt att söka, men får ingen direkt klarhet i det hela.

Tack på förhand!
Isac

Du har nog missförstått något, varför skulle du använda en VPN-lösning för att komma åt din NAS? Vilket protokoll/tjänst vill du komma åt på din NAS?
Du lär bara behöva göra en portforward till rätt protokoll/tjänst på din NAS så lär det fungera.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-09 17:19

Ok. Jag vill komma åt mitt hemmanätverk, precis som om jag hade varit hemma och på så sätt komma åt min nas. Samtidigt som jag får en krypterad anslutning. Trodde detta var det bästa sättet att komma åt den?

Ok, men då behöver du nog något som agerar VPN-server hemma.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-09 17:54

Jag har en router som hanterar vpn, kan jag inte få den att tunnla trafiken (ansluta) till mitt hemmanätverk eller direkt till NASen? Jag vill inte använda ftp eller liknande, jag vill kunna använda afp-protokollet precis som jag gör hemma. Och därför använda vpn, client-to-gateway. Men jag förstår inte hur jag konfigurerar det för att få det att fungera

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-10 01:05

Frågan är vad du vill göra. VPN, ftp och AFP är helt olika saker. VPN är till för att kunna komma åt resurser på ditt nätverk, med inloggning och kryptering, ftp är för att föra över filer i båda riktningarna, AFP för att komma åt dina hårddiskar, enkelt utryckt. Så frågan är vad du egentligen vill göra... vill du fjärrstyra dina datorer hemma, eller vill du agera på en dator som om du vore sittandes hemma med den datorn, eller vad menar du med att komma åt din NAS? Vad vill du göra med NASen?
Försök beskriv vad du vill göra, vilka program du vill använda och vad du vill att de programmen ska uträtta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-10 06:41

Jag tycker det är ganska solklart vad isac vill göra. Han vill ansluta till sitt hemnätverk med VPN så att NASen dyker upp i Finder precis som om han vore hemma. Right?

Ursprungligen av Vassius:

Jag tycker det är ganska solklart vad isac vill göra. Han vill ansluta till sitt hemnätverk med VPN så att NASen dyker upp i Finder precis som om han vore hemma. Right?

Njae..

Citat:

Antingen vill jag komma åt hela mitt hemmanätverk, men det räcker helt klart att endast komma åt min NAS.

Det är 2 helt olika saker.

1) Vill han komma åt hela hemmanätverket via VPN, ja då behöver han något som agerar VPN-server som jag skrev i inlägg 4. Jag tror inte att hans router kan agera det så då är det uteslutet.

2) Vill han bara komma åt NAS:en så går det att göra på flera sätt (HTTP/FTP/AFP/NFS/CIFS) med en enkel port forward, beroende på vad ISP'n tillåter.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-10 12:40
Ursprungligen av Vassius:

Jag tycker det är ganska solklart vad isac vill göra. Han vill ansluta till sitt hemnätverk med VPN så att NASen dyker upp i Finder precis som om han vore hemma. Right?

Exakt vad jag vill åstadkomma!

Jag vill kunna sitta var som helst med internetanslutning och komma åt min NAS, precis som om jag vore hemma.

Vill helst inte köra portforward, då detta som sagt är mindre säkert

Då alla "routrar" är olika skulle jag titta i manualen till DGN2200 och läsa under kapitlet "VPN" eller liknande. En snabb Googling på DGN2200 visade dock inga spår av VPN....

VPN är mycket säkrare, och all information är krypterad, så är det inte om man kör portforward med http/afp/cifs/smb/nfs/ftp. Men https eller sftp är krypterade. Visst krävs det utrustning som kan hantera VPN. Skall man komma åt information på sitt nätverk utifrån på ett betryggande sätt är VPN att rekommendera, även om det kan kosta lite extra ifall man inte har rätt utrusting.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-10 12:35

Verkar stå en hel del om VPN i manualen för routern, bifogar en länk till User's manual http://support.netgear.com/app/answers/detail/a_id/14777

Tycker nog det ser ut som om den kan agera både klient och server, fast jag har bara skummat igenom manualen lite snabbt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-07-10 12:47
Ursprungligen av mattiL:

Verkar stå en hel del om VPN i manualen för routern, bifogar en länk till User's manual Support Home Page

Tycker nog det ser ut som om den kan agera både klient och server, fast jag har bara skummat igenom manualen lite snabbt.

Ja det ska fungera på något sett, men jag får inte det att fungera när jag ska ansluta via macens vpn-program. Eller så är inställningarna i routern fel, men jag antar att den ska stå på "A remote VPN client (single PC)" (se första bilderna) och inte gateway. Eftersom jag ska ansluta min dator till nätverket och inte sammankoppla två avlägsna nätverk.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-07-10 14:03

Japp, använd 'A remote VPN Client', bilderna i manualens exempel är slarvigt valda och visar gateway till gateway.

OS X VPN-klient är väl inget vidare, jag använde Viscosity (när jag testade att ansluta mot min router med OpenVPN) som är mycket trevligare (men kostar några få dollar).
Den ger en hel del mer information om statusen på anslutningen.

Jag rekommenderar också att du kollar upp dyndns utifall att du har en bredbandsuppkoppling på routern med dynamisk adress (DHCP från din ISP).
Detta gör att du kan ansluta mot ett namn, typ KallesVPN.dyndns.org, istället för att hela tiden behöva hålla koll på vad din router har för IP-adress.

Är allt annat än VPN osäkert?
Jag ansluter med afp och ftp mot min NAS. Är olika protokoll olika osäkra?

Hur påverkar VPN datorer innanför hemnätet? Måste de också ansluta genom en klient?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 14:38

Det finns ju sftp också, men afp vet jag inget om.
Din sista fråga förstår jag inte....

Ursprungligen av kenjon:

Det finns ju sftp också, men afp vet jag inget om.
Din sista fråga förstår jag inte....

Jag undrar om man aktiverar VPN i routern, måste datorerna innanför också ansluta sig med en VPN-klient? Eller är det bara utifrån och in som det krävs?

Ursprungligen av ill_chrill:

Jag undrar om man aktiverar VPN i routern, måste datorerna innanför också ansluta sig med en VPN-klient? Eller är det bara utifrån och in som det krävs?

Bara utifrån.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 15:13

Innifrån ansluter du ju direkt till NASen, VPN ligger ju i själva routern, funkar som en koppling mellan Internet och ditt egna nätverk. Så är du inne på ditt egna nätverk och ansluter till din NAS som finns på det nätverket, är inte routern inblandad (bara switchen som finns i samma låda).

Ok, bra.
En nackdel som jag ser det är om man vill dela filer med någon annan så måste de köra VPN-klient eller kan man gå förbi det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-27 21:19

Har du ingen annan ingång, så behöver de VPN.
Det finns andra lösningar, men de flesta kräver nog en dator påslagen 24/7.

Kan man köra VPN på NAS i stället för routern? Så att bara NASen skyddas och inte resten av nätet?
Jag har en Synology DS1512+
How to set up the Synology NAS as th... - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 14:45

Då kanske du inte kommer åt den från ditt eget nätverk, inte så bra idé.
VPN är till just för att du ska komma åt ditt eget nätverk, som om du vore hemma. Så varför vill du ändra på det?

Ursprungligen av kenjon:

Då kanske du inte kommer åt den från ditt eget nätverk, inte så bra idé.
VPN är till just för att du ska komma åt ditt eget nätverk, som om du vore hemma. Så varför vill du ändra på det?

Anledningarna till det är:
1. Jag delar vissa filer med ftp. Detta kommer bli lite komplicerat då de jag delar med måste köra vpnklient
2. Jag kan inte köra VPN i min Airport Extreme, eller?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-30 11:58
Ursprungligen av kenjon:

Då kanske du inte kommer åt den från ditt eget nätverk, inte så bra idé.
VPN är till just för att du ska komma åt ditt eget nätverk, som om du vore hemma. Så varför vill du ändra på det?

Det känns som om det slarvas lite med de tekniska beskrivningarna här ibland.

Om man har en NAS med kompentensen att agera VPN-server så är det ju kanon, då kan man VPN'a in mot den utifrån. Dock kan du inte VPN'a mot den när du redan sitter lokalt på samma nät. Men varför skulle du vilja? Sitter du redan på samma nät så ansluter du ju lokalt direkt. Alltså, inga som helst problem att ansluta mot din NAS från ditt eget nätverk trots att den agerar VPN-server.

Ursprungligen av zinned:

Det känns som om det slarvas lite med de tekniska beskrivningarna här ibland.

Om man har en NAS med kompentensen att agera VPN-server så är det ju kanon, då kan man VPN'a in mot den utifrån. Dock kan du inte VPN'a mot den när du redan sitter lokalt på samma nät. Men varför skulle du vilja? Sitter du redan på samma nät så ansluter du ju lokalt direkt. Alltså, inga som helst problem att ansluta mot din NAS från ditt eget nätverk trots att den agerar VPN-server.

De låter ju som det jag är ute efter. VPN utifrån. Vanlig anslutning när jag är på samma nät. Det är alltså bara NASen som är bakom sin egen VPN-server som jag förstår det?

Min NAS fixar detta tydligen:
VPN Server offers an easy VPN solution that turns your DiskStation into a VPN server, providing a secure way of connecting to a private LAN at a remote location. Both PPTP and OpenVPN services are supported.

Då ska ja bara sätta mig in i hur de funkar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-30 21:59
Ursprungligen av ill_chrill:

De låter ju som det jag är ute efter. VPN utifrån. Vanlig anslutning när jag är på samma nät. Det är alltså bara NASen som är bakom sin egen VPN-server som jag förstår det?

Min NAS fixar detta tydligen:
VPN Server offers an easy VPN solution that turns your DiskStation into a VPN server, providing a secure way of connecting to a private LAN at a remote location. Both PPTP and OpenVPN services are supported.

Då ska ja bara sätta mig in i hur de funkar

Nja, den är inte bakom någonting utan tar emot inkommande VPN-anslutningar för att ge dem access till det lokala nätet.

Ursprungligen av zinned:

Nja, den är inte bakom någonting utan tar emot inkommande VPN-anslutningar för att ge dem access till det lokala nätet.

Vad är det som händer då? Går all trafik in genom routern (om ja öppnat rätt portar) till NASen, tillbaka till routern och ut till enheterna igen?

Ursäkta mina konstiga frågor, nätverk har aldrig varit min grej. Ska försöka läsa på lite i ämnet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-30 11:13

Nej.... du kan ju ha fler ingångar. Om du vill ansluta med VPN när du är hemifrån, gör du det, och kommer åt hela ditt nätverk.
Kompisarna ansluter med ftp och du gör en port forwarding i din router till den ftp-server de ska komma åt (din NAS?).
Eller missar jag vad du menar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-10-01 14:48

Och du måste forwarda de portarna i din router, till din NAS. T ex 500,1701,4500 (L2TP) eller 1723 (PPTP).
Med reservation för omedvetna fel

Bevaka tråden