Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på möbler?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-08 17:27

Hejsan!

Nu är det så att jag är less på mitt nuvarande skrivbord för dels att det är något för trångt och litet för mig och så tycker att jag för vibrationer från min iMac. Så ska eventuellt byta mig till ett annat.

Hur får det bästa skrivbordet? Är det bara att köpa nån skiva eller köpa nåt färdigt på Ikea, Mio mm? Jag vill ha ett hyfsat brett och stabilt. Nån som har nån erfarenhet?

När jag ändå skriver om ämnet så vill jag gärna också ha tips på garderober. Den jag har nu tycker trivs jag inte med och vill ha nån smidigare variant. Gärna en som man kan ha skjortor, placera kläder utan det blir trångt.

Så vill ha råd om skrivbord och garderober och tackar på förhand
/Album

Tjock stor köksskiva från IKEA
Stabila ben från kontorsmöbelaffär
har jag och det fungerar bra om man vill ha ett riktigt stort skrivbord

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-08 22:27
Ursprungligen av macwitty:

Tjock stor köksskiva från IKEA
Stabila ben från kontorsmöbelaffär
har jag och det fungerar bra om man vill ha ett riktigt stort skrivbord

Så ingen skiva från skrivbords sortimentet ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-09 14:04
Ursprungligen av macwitty:

Tjock stor köksskiva från IKEA
om man vill ha ett riktigt stort skrivbord

Sådär kollade in några alternativ på Ikeas hemsida som jag tycker verkar snygga och bra. Nån utav dessa borde vara helt godkänt?

Lagan

Lagan

Numerär

Prägel

Bordsben verkade inte finnas lösa på Ikeas sida men gör väl det i butikerna?

jag köpte helt sonika ett köksbord som jag istället placerade i min datorhörna. Så nu är det ett datorbord

Annars är ju drömbordet Milk | Products om man har pengar för det (vet dock inte vad det kostar men antar att det är en liten bit ifrån gratis).

Nej, en inredningsarkitekt tipsade mig om köksskivorna som ska vara av bättre kvalitet och finns i fler storlekar
Rejäla skivor med lite tyngd som gör att de ligger stadigt
Eftersom de är gjorda för kök så tål de en hel del
Jag köpte en ljus skiva (furu?) som jag sedan oljade in med färgad linolja från målaraffär. Egentligen mest för att få den i samma färg som bokhyllorna som var ljusa men som efter en inoljning fick en trevlig mörk färg. (Det skulle vara mahogny men jag vet inte om det stämmer - men färgen är trevlig och jag är nöjd)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-09 06:35
Ursprungligen av macwitty:

Nej, en inredningsarkitekt tipsade mig om köksskivorna som ska vara av bättre kvalitet och finns i fler storlekar
Rejäla skivor med lite tyngd som gör att de ligger stadigt
Eftersom de är gjorda för kök så tål de en hel del
Jag köpte en ljus skiva (furu?) som jag sedan oljade in med färgad linolja från målaraffär. Egentligen mest för att få den i samma färg som bokhyllorna som var ljusa men som efter en inoljning fick en trevlig mörk färg. (Det skulle vara mahogny men jag vet inte om det stämmer - men färgen är trevlig och jag är nöjd)

Det låter väldigt smart det där att välja köksskivor för att det är anpassat för tåla en del. Då är är det lätt att få exakt den längd och bredd man behöver. Tack för att du delar med dig utav arkitektens tips

Ursprungligen av Album:

Det låter väldigt smart det där att välja köksskivor för att det är anpassat för tåla en del. Då är är det lätt att få exakt den längd och bredd man behöver. Tack för att du delar med dig utav arkitektens tips

Om man ber dem såga till skivan så sätter de på en kant-laminering med, då ser skivan inte "sågad" ut - som den skulle göra om man sågar hemma.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-09 21:46
Ursprungligen av Engalunda:

GALANT ben finns att köpa lösa på IKEA, även fler varianter! Glöm inte kolla Fyndavdelningen innan du köper bänkskivan!

Garderob, en PAX givetvis med skutparti! Riktigt fina och det finns en uppsjö med inredning till dom.
Glöm inte kombinera med belysning också.. Fast ska du ha skjutdörrar måste du ha minst två stommar, alltså två 1 meters eller varför inte en 1 meters och två 50 cm?

Sen om du ska ha 201 eller 236 höga? Sen tycker jag det är snyggast med 58 cm djup på dem.

För någon vecka sedan kunde man bygga ihop sin egna på IKEA´s hemsida, vet inte om man kan det längre.. Kan ha varit så att det bara var under kampanj veckorna på stommarna.

Kul att svara på arbetsfrågor då man är ledig.
Lycka till

Tackar att du på din lediga tid lägger tid på min tråd. Det glädjer mig Tack för tipset om fyndsortimentet. Kan vara värt att kolla där.

Jag kollade på Ikeas hemsida och såg att man kunde göra en egen. Har inte ork och inspiration just u för det. Tänkte låta fantasin flöda imorgon. Nåt jag tänker på är om man kunde kanske få till nån med öppen lösning snyggt. Jag har alltid tyckt att det ser snyggt ut när man är i kläddaffärer.

Ursprungligen av sirsnurre:

Annars är ju drömbordet Milk | Products om man har pengar för det (vet dock inte vad det kostar men antar att det är en liten bit ifrån gratis).

Om man bara dagen kunde ske när man skrapade fram ex antal laxan i månaden så varför inte:D

Ursprungligen av macwitty:

håller med Engalunda - ska du köpa ben på Ikea så välj Galant. Om det är något som är viktigt med ett skrivbord så är det att kunna ställa in höjden, vilken kommer att bero på vilken stol du ska ha.

Jag har iofs en ställbar stol iochförsig.

Ursprungligen av Goflorp:

Om man ber dem såga till skivan så sätter de på en kant-laminering med, då ser skivan inte "sågad" ut - som den skulle göra om man sågar hemma.....

Tack för tipset

Laminat är ju lite känsligare, så till vida att man inte kan slipa ner det som en massiv skiva. Samtidigt som köksskivor ju är gjorda för att klara lite tuffare tag. Hur som tror jag att det blir ett både tåligare och stabilare bord än vanliga skrivbord
När jag var på IKEA kunde man köpa lösa bordsben både till skrivbord som vanliga bord. Fast det var nog ett par år sedan ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-09 17:34
Ursprungligen av macwitty:

Laminat är ju lite känsligare, så till vida att man inte kan slipa ner det som en massiv skiva. Samtidigt som köksskivor ju är gjorda för att klara lite tuffare tag. Hur som tror jag att det blir ett både tåligare och stabilare bord än vanliga skrivbord
När jag var på IKEA kunde man köpa lösa bordsben både till skrivbord som vanliga bord. Fast det var nog ett par år sedan ...

Här var annars en i trä
NUMERÄR Bänkskiva - 126x62 cm - IKEA

Jag tror man kan köpa ben lösa. Det är baar dem som inte har det på webben. Vad för slags ben ska det vara? plastben? Träben?

GALANT ben finns att köpa lösa på IKEA, även fler varianter! Glöm inte kolla Fyndavdelningen innan du köper bänkskivan!

Garderob, en PAX givetvis med skutparti! Riktigt fina och det finns en uppsjö med inredning till dom.
Glöm inte kombinera med belysning också.. Fast ska du ha skjutdörrar måste du ha minst två stommar, alltså två 1 meters eller varför inte en 1 meters och två 50 cm?

Sen om du ska ha 201 eller 236 höga? Sen tycker jag det är snyggast med 58 cm djup på dem.

För någon vecka sedan kunde man bygga ihop sin egna på IKEA´s hemsida, vet inte om man kan det längre.. Kan ha varit så att det bara var under kampanj veckorna på stommarna.

Kul att svara på arbetsfrågor då man är ledig.
Lycka till

håller med Engalunda - ska du köpa ben på Ikea så välj Galant. Om det är något som är viktigt med ett skrivbord så är det att kunna ställa in höjden, vilken kommer att bero på vilken stol du ska ha.

Glömde bort Ikeas Fyndavdelning - men det är helt rätt att man ska titta på skiva där innan man kolla 1:a sortering. Massiva skivor (som några av de du länkat till var) kan man ju alltid sandpappra lite på för att få bort något litet märke, eller ha den sidan nedåt.

1
Bevaka tråden