Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 5 släppt

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-18 23:25

Inte genom programuppdatering men i smyg för att minska pressen på servrarna vid det officiella släppet den 21 juni.
Saxat från Macnn:"...first of part of a Chrome-like fast schedule and focuses mostly on minor improvements over Firefox 4. It now recognizes CSS transitions, has better support for HTML5 and its Canvas mode, and is tackling privacy with a more prominent Do Not Track option.

Many fixes are also underneath, such as better performance for background tabs and integration with Linux. WebGL, spelling checks, and overall network and memory use have been given boosts as well."

Svensk version här: ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/5.0/mac/sv-SE/

  • Medlem
  • 2011-06-18 23:54

det går rätt sakta redan idag...

Ursprungligen av Baron:

det går rätt sakta redan idag...

Av just den anledningen har Mozilla ett stort antal speglar så att all last inte ska hamna på huvudpudeln. Välj en som finns nära dig så borde det gå bättre.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-06-19 00:16

Hm, 4an blev inte långlivad den inte. Är det dags för versionsinflation?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-19 09:40
Ursprungligen av bollman:

Är det dags för versionsinflation?

Ja och vi har Googles hysteriska släppande att skylla det på.

Ursprungligen av acke:

Ja och vi har Googles hysteriska släppande att skylla det på.

Ja, vafalls? från 4.01 till 5? Jag trodde man bytte nummer först när man gjort något mer radikalt.

Ursprungligen av bollman:

Är det dags för versionsinflation?

Japp. Version 6 planeras till augusti, och version 7 till september.

History of Firefox - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-19 14:51

Jag gick in via Umeå Universitet men något vidare bra gick det inte

Ursprungligen av zinned:

Jag gick in via Umeå Universitet men något vidare bra gick det inte

Det verkar som om jag blev fintad av rubriken att den redan fanns. Den som fanns på ftp.m.o var sista betan vilken skulle bli den skarpa versionen utifall att man inte hittade några akuta fel. Den ska finnas ute på de flesta speglar nu och blir förhoppningsvis skarp 5.0 senare under dagen.
För den intresserade har Mozillas wiki aktuella datum för planerade släpp.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-06-19 15:10

Trots att den står listad som 5 så säger den själv att det är en beta så rubriken är kanske lite missvisande...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-06-19 16:53

Har kört 5:an i lite mer än ett dygn nu och tycker att den är marginellt snabbare än 4:an... Men det kanske är önsketänkande. Andra som har samma erfarenhet?

Jag trodde du var ironisk nu, men icke...
Vad är idén?

Ursprungligen av eskimo:

...Vad är idén?

Se inlägg #4.

Google Chrome släpps i nya versioner i en rasande takt. Från första release i september 2008 till juni 2011 har man hunnit från version 0.2 till 12.

Google Chrome - Wikipedia, the free encyclopedia

Och förmodligen är det bara en löjlig "följa-John-lek" från Mozillas sida, att man inte vill "halka efter" Googles löjliga release-schema.

Kartorna hos Eniro slutade fungera när jag uppgraderade till femman. Jag får bara upp sidhuvudet och en i övrigt tom blå sida. Någon mer som har fått samma fel, eller kan det vara något annat lokalt problem här?

Edit:
Samma fel i Firefox 5 på Windows 7, så det är nog Firefox fel.

Senast redigerat 2011-06-19 23:20
  • Medlem
  • International user
  • 2011-06-20 00:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kartorna hos Eniro slutade fungera när jag uppgraderade till femman. Jag får bara upp sidhuvudet och en i övrigt tom blå sida. Någon mer som har fått samma fel, eller kan det vara något annat lokalt problem här?

Edit:
Samma fel i Firefox 5 på Windows 7, så det är nog Firefox fel.

Samma fel här...
Fungerar i Safari och Chrome..

  • Medlem
  • 2011-06-20 21:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Kartorna hos Eniro slutade fungera när jag uppgraderade till femman. Jag får bara upp sidhuvudet och en i övrigt tom blå sida. Någon mer som har fått samma fel, eller kan det vara något annat lokalt problem här?

Edit:
Samma fel i Firefox 5 på Windows 7, så det är nog Firefox fel.

Samma fel i "Firefox" 7.

Haha, ja, så långt var jag med. Men som sagt, vad är idén? Eftersom google redan gått upp till 12 så är skillnaden så löjlig till att börja med. Att då haka på nu, istället för att bara släppa iväg dom känns väldigt ogenomtänkt. De verkar resonera att man inte får lägga till features utan att byta nuffra, bara fixa buggar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-06-20 07:51

Hurra, jag trodde jag hade fel, men ack.
Det blir lite som spinal tap; "this goes to eleven".
-Ha! Kör du firefox 93? Jag måste ju ha en nyare och mycket bättre eftersom jag kör Chrome 97!

Suck, med den release-hastigheten kan de ju inte kopiera Microsoft och kör med årsmodeller heller, för det verkar ju komma nya versioner varje månad.

För oss som hanterar stora installationer av maccar som dessutom måste funka med gemensamma system så är ju inte det här ett drömläge.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-07-09 12:50

Och nu har de redan släppt Firefox 6 enligt macupdate...

Ursprungligen av kenjon:

Och nu har de redan släppt Firefox 6 enligt macupdate...

Nej, än så länge är det bara en beta. Det framgår klart och tydligt på MacUpdate.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-07-09 23:01

Denna versionshysteri ställer bara till det för oss användare då webplatser klagar på att användaren inte har en kompatibel webläsare.
Flera sidor klagar och ställer till det, men byter man user agent till 3:an eller 4:an fungerar det mesta fint...

1
Bevaka tråden